Jak telewizor to duży i LCD – tak przynajmniej mówi statystyka

05.10.2012
Jak telewizor to duży i LCD – tak przynajmniej mówi statystyka

Za nami już trzy kwartały tego roku, więc firmy analityczne nie próżnują i raportują wydarzenia na rynkach. NPD DisplaySearch ma dla nas ciekawe dane z rynku telewizyjnego potwierdzające trendy, które daje się na nim zaobserwować. 

Jeden z raportów NPD DisplaySearch dotyczy zmian w rozmiarach telewizorów, jakie zaszły w ostatnim czasie. W ciągu roku średnia przekątną telewizora na świecie wzrosła z 34,8 cali do 36,8″. To w skali globalnej naprawdę duży wzrost. Interesujące są przy okazji dane dotyczące amerykańskich domostw – w Stanach Zjednoczonych rozpoczął się już okres wymiany starszych modeli płaskich telewizorów na nowe, głównie LCD LED. Wcześniej Amerykanie w swoich sypialniach mieli 32 cale, teraz zastępują je ekranami o przekątnych 39-40 i większymi, natomiast w salonach królują ekrany 50-calowe i większe, podczas gdy wcześniej przeciętna rodzina w swoim „living roomie” posiadała telewizory 40-50 calowe.

Przy okazji wyraźnie widać politykę Sharpa, który mocno stawia na duże ekrany. W ciągu roku średnia przekątną sprzedawanych przez producenta telewizorów wzrosła z 39,1″ do 48,3″. Nie przekłada się to jednak na globalne wzrosty sprzedaży – co z tego, że Sharp przewodzi w tworzeniu dużych ekranów, gdy notuje spadki rok do roku na poziomie 32%.

Bezdyskusyjnym liderem rynku tv jest Samsung. Zanim znajduje się koreański rywal LG. Samsung kontroluje już 28% rynku; drugie LG prawie połowę mniej. Trzecie jest Sony z 8% rynku, czwarty Panasonic ma 6,8%, piąty jest Sharp.

Widać, że Samsung i LG docierają nie tylko na rynki rozwinięte, ale także te rozwijające się. Koreańskie modele są atrakcyjne cenowo praktycznie w każdym zakątku świata, dlatego średnia przekątną ze sprzedanych przez te firmy telewizorów w ciągu roku zwiększyła się tylko z 37 do 39 cali dla Samsunga oraz 36,2 do 38,9 cali dla LG.

Generalnie sprzedaż telewizorów w skali globalnej jednak spada – w ciągu roku aż o 8%. Telewizory LCD stanowiły 85% wszystkich ekranów sprzedanych w drugim kwartale 2012 r. Drugą najpopularniejszą technologią telewizyjną wcale nie są – jak mogłoby się wydawać – telewizory plazmowe, a CRT stanowiące 8,4% rynku. Plazmy to aktualnie jedyne 6%, jednak wynik ten i tak jest lepszy, niż w pierwszym kwartale tego roku. Na świecie sprzedano przy okazji 15 tysięcy sztuk RPTV, czyli telewizorów tylno-projekcyjnych. Raport zauważa ciągły brak ekranów OLED w sprzedaży.

Na odpowiedź co dalej z ekranami plazmowymi poczekamy jeszcze przynajmniej do CES 2013. Wydaje się jednak, że będący dziś liderem tej technologii Panasonic zakończy ich produkcję przed premierą własnego telewizora OLED. LCD zgarnia dziś wszystko, choć większość modeli nie jest jakościowo najlepsza. Ważne, że coraz większe ekrany naszych telewizorów nie powodują wzrostu ich cen, a wręcz przeciwnie – ich spadek.

ilustracja wpisu: postconsumers.com

Dołącz do dyskusji

MAŁO? CZYTAJ KOLEJNY WPIS...

MAŁO? CZYTAJ KOLEJNY WPIS...

Advertisement