TriplePlay, usługi łączone wciąż raczej mało popularne w Polsce

15.05.2012
TriplePlay, usługi łączone wciąż raczej mało popularne w Polsce

TriplePlay, czyli zestaw co najmniej trzech usług multimedialnych w jednym abonamencie staje się coraz bardziej popularną usługą. To rozwiązanie jest już oferowane nie tylko przez lokalne telewizje kablowe, ale też coraz częściej przez dużych operatorów do niedawna specjalizujących się tylko w jednej usłudze. Na razie ich wyniki na tym polu rozczarowują, ale prawdziwa ofensywa dopiero się zaczyna.

Standardowo łączone rozwiązania zawierały: szerokopasmowy internet stacjonarny, dostęp do telewizji oraz telefon stacjonarny. Dziś operatorzy prześcigają się w mieszaniu swoich ofert, nawiązywaniu współpracy z innymi dostawcami, by tylko zaoferować swoim użytkownikom pakiet usług.

W takich usługach firmy telekomunikacyjne i platformy satelitarne upatrują swoją przyszłość, bo usługi łączone to większe przychody w przeliczeniu na jednego abonenta. Od strony konsumenta z kolei to przede wszystkim możliwość obniżenia kosztów dzięki rabatom. Przede wszystkim jednak takie łączenie usług to przywiązanie do jednego dostawcy. Posiadanie wszystkich rozwiązań u jednego operatora zdecydowanie utrudnia migrację do innego oferującego pojedyncze usługi z osobna.

Standardowe TriplePlay ma się całkiem nieźle. Widać to w liczbie abonentów poszczególnych dostawców kablowych, gdzie połączenie internetu i telewizji cieszy się sporą popularnością, co skutkuje tym, że często wraz z nimi sprzedawany jest także abonament telefoniczny najczęściej w formie gratisowego dodatku ‚za złotówkę’.

Stosunkowo niskie liczby abonentów korzystających z nowych dodatkowych usług prezentują natomiast operatorzy wyspecjalizowani w jednym głównym rozwiązaniu. Platforma satelitarna Cyfrowy Polsat posiada 3 miliony i 553 tysiące abonentów pakietów telewizyjnych. To wspaniały wynik, stawiający firmę na czele polskich platform telewizyjnych. Jednak od kilkunastu miesięcy Cyfrowy Polsat oferuje także inne usługi. Z internetu korzysta 89 tysięcy abonentów, natomiast z telefonu 144 tysiące abonentów. Łącznie platforma Cyfrowy Polsat posiada 3,555 miliona abonentów, czyli większość abonentów dodatkowych usług jest także abonamentami telewizji satelitarnej.

Relatywnie do liczby swoich abonentów lepiej, jeśli chodzi o dodatkowe usługi, wypada telekomunikacyjna Netia. Abonentów telefonów stacjonarnych firma obsługuje aktualnie 1,727 miliona, a internetu szerokopasmowego 912 tysięcy. To jednak usługi, w których spółka specjalizuje się od lat.  Aktualnie Netia stara się rozwijać swoje sieci NGA i promować dostęp do usług telewizyjnych. Na razie abonentów telewizji Netii jest 61,8 tysięcy, co oznacza wzrost o 22% w stosunku do poprzedniego kwartału. Firma pragnie jednak oferować swoim klientom internet i telefon nie tylko w domu ale i poza nim, dlatego dzięki współpracy z P4 i Polkomtelem oferuje także dostęp do mobilnych usług głosowych i internetowych. Z mobilnego internetu Netii w pierwszym kwartale korzystało 30,4 tysiące abonentów, a z rozwiązań telefonicznych wciaż blisko o 100% więcej – 60,5 tysiąca.

Wszystko wskazuje na to, że firmy wkrótce będą szeroko stawiały na usługi łączone. Widać to chociażby po dużej promocji FunPack HD po rebrandingu TP SA na Orange. Orange będzie współpracował z Nką, a zapewne w przyszłości także z Cyfrą+, by stworzyć dużą skonsolidowaną ofertę rodzinną. Cyfrowy Polsat będzie starał się stworzyć to samo. Netia natomiast wyraźnie stawia obok internetu telewizję i zapewnia także, że wkrótce zaoferuje atrakcyjne ceny usług mobilnych.

Miejmy nadzieję, że pakiety usług staną się rzeczywiście atrakcyjną ofertą dla abonamentów. Dziś często są niestety pułapką. Wyraźnie widać jednak, że na rynku nie ma miejsca na wyspecjalizowanych dostawców. Dziś klient musi dostać ofertę zawierającą przynajmniej dwa elementy. Dla własnej wygodny i dla większych przychodów operatora.

Musisz przeczytać:

Dołącz do dyskusji

MAŁO? CZYTAJ KOLEJNY WPIS...

MAŁO? CZYTAJ KOLEJNY WPIS...

Advertisement