Play szybko rośnie, myśli o 10 mln klientów w tym roku

29.02.2012
Play szybko rośnie, myśli o 10 mln klientów w tym roku

Na koniec 2011 r. z usług Play korzystało ponad 7 mln klientów, o ponad 37 proc. więcej niż rok wcześniej. W ciągu prawie pięciu lat na rynku operator wyrwał dla siebie 14 proc. udział w polskim rynku.

Najmłodszy operator na polskim rynku komórkowym tradycyjnie zaprezentował podsumowanie swoich rocznych wyników na targach Mobile World Congress w Barcelonie. Joergen Bang-Jensen, prezes P4, właściciela Play, ma powody do zadowolenia. Zaledwie rok temu na MWC Play chwalił się pięcioma milionami klientów. Dziś jest ich ponad 7 mln, o 37 proc. więcej niż 12 miesięcy temu. Dobrze wygląda struktura bazy abonenckiej – ponad połowę klientów (56 proc.) stanowią użytkownicy związani abonamentem, a liczba klientów biznesowych (z ofertą dla nich Play wystartował dwa lata temu) w ciągu roku zwiększyła się z niecałych 300 do ponad 530 tys.

Te wzrosty przekładają się na finanse spółki. W ubiegłym roku przychody Play wyniosły 2,67 mld zł (rok wcześniej 2 mld zł). Zysk operacyjny powiększony o amortyzację wyniósł w 2011 r. 874 mln zł (w 2010 r. – 460 mln). To są naprawdę dobre wyniki. Apetyt Play nie zmniejsza się, a operator nie ukrywa, że chciałby w 2012 r. przekroczyć barierę 10 mln klientów. To przy odrobinie szczęścia możliwe – rynek telekomunikacyjny ma w Polsce w 2012 r. wzrosnąć o ok. 2 proc., Play jest liderem rynku mobilnego Internetu w Polsce (wzrost liczby użytkowników w 2011 r. o 42 proc.), a 70 proc. klientów przenoszących swoje komórkowe numery wybiera Play jako nowego operatora.

Tyle optymizmu na teraz. Pytanie co przyniesie rok 2013 i kolejne, kiedy Play nie będzie już korzystał z asymetrii stawek MTR, czyli opłat za zakańczanie połączeń między siecią Play i innymi operatorami.  Preferencyjne dla Play stawki wypracowane przez regulatora mają pomóc Play w osiągnięciu konkurencyjnej pozycji na rynku. Od przyszłego roku Play będzie jednak działał na tych samych zasadach co Orange, Plus i T-Mobile. Prezes P4 zapewnia, że opłaty klientów generują 70 proc. przychodów firmy (cytuję za „Rzeczpospolitą”), czyli 1,87 mld zł w 2011 r.

Wiele zależeć będzie także od zaplanowanego na ten rok przetargu na częstotliwość 1800 MHz, najlepiej nadającą się do świadczenia usług mobilnych w technologii LTE. Jeśli Play je zdobędzie, jego atrakcyjność dla potencjalnych inwestorów wzrośnie. Jeśli właściciele P4, Panos Germanos i Thor Bjorgolfsson będą chcieli sprzedać spółkę, to ten moment może być odpowiedni.

Musisz przeczytać:

Dołącz do dyskusji

MAŁO? CZYTAJ KOLEJNY WPIS...

MAŁO? CZYTAJ KOLEJNY WPIS...

Advertisement