REKLAMA
  1. Rozrywka
  2. Książki

„Od Z do A. Jak to zrobiliśmy? Tajniki, zasady i sekrety Amazona” to rzut oka za kulisy najbogatszej firmy świata

Amazon kilka lat temu postawił w Polsce swoje centra logistyczne, a teraz szturmem wdarł się na polski rynek e-commerce z serwisem Amazon.pl. Co jednak stoi za sukcesem internetowego supermarketu Jeffa Bezosa? Odpowiedzi na to pytanie szukają autorzy książki „Od Z do A”.

15.03.2021
14:34
Od Z do A. Jak to zrobiliśmy? Tajniki, zasady i sekrety Amazona w Polsce
REKLAMA
REKLAMA

Jeff Bezos założył Amazon w garażu w Bellevue w stanie Waszyngton w lipcu 1994 r. Początkowo jego imperium, które w 2020 r. odnotowało przychód na poziomie bagatela 386 mld dol. dzięki sprzedaży takich produktów jak elektronika, oprogramowanie, gry wideo, ubrania, meble, jedzenie, zabawki i biżuteria, zajmowało się wyłącznie sprzedażą wysyłkową… książek.

Tylko dlaczego akurat książek? Młody amerykański biznesmen już w erze pierwszych dotcomów wpierw dostrzegł potencjał w notującej ogromne wzrosty branży internetowej i uznał, że świetnym biznesem będzie sklep online, a potem zaczął się zastanawiać, co w ogóle chciałby sprzedawać. Czym handlować było dla niego na tym etapie znacznie mniej istotne od jak handlować.

Jeff Bezos wybrał książki nie z miłości do literatury, a dlatego, że to dzięki nim mógł dać klientom niemalże nieskończenie wielki wybór produktów.

Założyciel serwisu Amazon wspomina, że spośród 20 kategorii produktów, jakie rozważał, wybrał właśnie książki, bo to tu był największy wybór — papierowych tomisk było w latach 90. w sprzedaży nawet więcej niż płyt z muzyką. Zaletą jego serwisu miało być z kolei to, że docelowo będzie oferował dostęp do całej literatury świata w jednym miejscu, czego nie jest w stanie zaoferować nawet najlepiej zaopatrzona analogowa księgarnia. Reszta, jak mówią, jest historią.

Od kiedy Jeff Bezos zaczął sprzedawać pierwsze książki, minęły już blisko trzy dekady, a dzisiaj wspomniane książki są tylko jedną z dziesiątek kategorii produktów, jakie w jego firmie można kupić. Amazon stał się m.in. potentatem na rynku cloud computingu i liderem na rynku e-booków dzięki czytnikom i sklepowi Kindle. Witryna jest też platformą dla innych podmiotów, które mogą wykorzystywać jej zasięg do sprzedawania swoich produktów bezpośrednio klientom.

Co właściwie takiego w sobie ma Amazon, czego brakuje innym firmom z sektora e-commerce?

Odpowiedzi na to pytanie szukają autorzy książki „Od Z do A. Jak to zrobiliśmy? Tajniki, zasady i sekrety Amazona”, która ukaże się w Polsce już 24 marca 2021 r. nakładem wydawnictwa SQN. Ten termin zdecydowanie nie jest przypadkowy — w końcu z początkiem tego miesiąca ruszył w naszym kraju wreszcie Amazon.pl, czyli polskojęzyczny serwis, w którym mieszkańcy naszego kraju mogą wreszcie zarówno kupować towary za złotówki, jak i je… sprzedawać.

Co jednak równie istotne, od amerykańskiego giganta możemy się też wiele, wiele nauczyć. Miejsca, w których powinniśmy szukać inspiracji, podpowiadają nam Colin Bryar i Bill Carr. To właśnie z ich poradnika możemy się dowiedzieć, jakie 14 zasad stosuje przywództwo Amazona i w jaki sposób przekładają się one na przebieg procesu decyzyjnego na każdym poziomie organizacji. Autorzy podpowiadają też, jak ten know-how wykorzystać w swojej organizacji.

od-z-do-a-jak-to-zrobilismy-tajniki-zasady-i-sekrety-amazona-polska-premiera-wydawnictwo-sqn-okladka

„Od Z do A” opowiada o wpływie na kulturę organizacji czterech fundamentalnych założeń Amazona.

Najwyżej wyceniane przedsiębiorstwo z branży handlu opiera się na czterech filarach, którymi są obsesja na punkcie klienta, perspektywiczne myślenie, nastawienie na tworzenie wynalazków oraz doskonałość operacyjna. Kim jednak są Colin Bryar oraz Bill Carr w „Od Z do A” o tych zasadach szeroko opowiadają, ale dlaczego właściwie powinniśmy ich słuchać i im ufać? Okazuje się, że panowie związani byli z Amazonem przez całe lata niemalże od początku jego istnienia.

W książce Od Z do A obaj odwołują się do swoich wieloletnich doświadczeń menedżerskich, aby na tej podstawie sformułować i zdefiniować główne zasady i praktyki, dzięki którym jedna z najbardziej niezwykłych firm na świecie odniosła tak spektakularny sukces — czytamy w oficjalnym opisie książki „Od Z do A” wydawnictwa SQN

Colin Bryar, czyli pierwszy z autorów poradnika przetłumaczonego przez Magdę Witkowską, jest byłym wiceprezesem giganta, który rozpoczął pracę w Amazonie w 1998 roku, by stać się z biegiem lat „szefem sztabu” Bezosa; nazywano go wręcz „cieniem Jeffa”. Bill Carr dołączył do zespołu rok później, a jako wiceprezes ds. mediów cyfrowych skupił się na serwisach Amazon Music i Prime Video oraz na Amazon Studios. Obaj dzielą się swoimi doświadczeniami z „bycia Amazonką”.

Książka, której premiera na polskim rynku zbliża się dużymi krokami, to przy tym kompleksowy przewodnik pozwalający zajrzeć za kulisy powstania jednej z najważniejszych i najpotężniejszych korporacji w dziejach ludzkości. Jego twórcy udowadniają, że silny lider to dopiero początek, a za sukcesem firmy powinna kadra specjalistów, która osiągnie sukcesy „dzięki zaangażowaniu i realizacji zestawu dobrze zdefiniowanych, rygorystycznie przestrzeganych zasad i praktyk”.

Colin Bryar oraz Bill Carr upubliczniają je po raz pierwszy w swej książce „Od Z do A. Jak to zrobiliśmy? Tajniki, zasady i sekrety Amazona”, która trafi do sprzedaży 24 marca 2021 roku. w sugerowanej cenie detalicznej 44,99 zł.

REKLAMA

* Materiał powstał we współpracy z wydawnictwem SQN.

Nie przegap nowych tekstów. Obserwuj serwis Rozrywka.Blog w Google News.

REKLAMA
Najnowsze
Zobacz komentarze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA