„Rasista, seksista, homofob. Tylko na ekranie” — Kino Polska rusza z nową kampanią

News/Film 17.09.2020
„Rasista, seksista, homofob. Tylko na ekranie” — Kino Polska rusza z nową kampanią

„Rasista, seksista, homofob. Tylko na ekranie” — Kino Polska rusza z nową kampanią

Cezary Pazura, Katarzyna Figura i Michał Milowicz łączą siły w kampanii stacji Kino Polska. W akcji „Co wolno w filmie, to nie w życiu” polskie gwiazdy zachęcają do używania języka wolnego od stereotypów i nienawiści. 

Dziękujemy, że wpadłeś/-aś do nas poczytać o filmach i serialach. Pamiętaj, że możesz znaleźć nas, wpisując adres rozrywka.blog.

Pamiętacie „Kilera”, „Misia”, „Poranek kojota”, „Nic śmiesznego”, „Dzień świra” czy „Ajlawju”? Ba, pewnie, że pamiętacie. Te kultowe polskie komedie zna każdy. Przecież regularnie są powtarzane w telewizji. Co więcej, z każdym kolejnym seansem bawią tak samo. Dlatego kiedy o nich myślimy, to nigdy w kategoriach produkcji seksistowskich, homofobicznych czy rasistowskich. A jednak.

Do takiego spojrzenia na nasze ukochane tytuły zachęca Kino Polska w swojej kampanii „Co wolno w filmie, to nie w życiu”.

Akcja oficjalnie rusza 18 września 2020 roku i obejmie media społecznościowe, portale tematyczne i filmowe. Do współpracy zaproszono czołowe rodzime gwiazdy X muzy i internetu. Na pierwszy rzut poszło wideo, które już można zobaczyć w sieci, a występują w nim Cezary Pazura, Katarzyna Figura i Michał Milowicz. W kolejnych odsłonach inicjatywy pojawią się m.in. Michał Koterski i influencerzy (Krzysztof Gonciarz czy Sfilmowani).

Jak widać w powyższym filmiku, zamysł jest prosty. Przedstawiono nam rasistowskie, homofobiczne i seksistowskie fragmenty popularnych filmów. Bynajmniej nie po to, aby je dyskredytować. Aktorzy i aktorka, którzy wzięli udział w kampanii na końcu wideo mówią bowiem, że mogą być homofobami, seksistami i rasistami, ale tylko na ekranie.

W „Kilerze”, „Misiu”, „Poranku kojota” czy „Dniu świra” znajdziemy wiele szkodliwych wzorców i usłyszymy zwroty powszechnie zaliczane w obręb języka nienawiści.

Służy to jednak ośmieszeniu pewnych środowisk. Wszystkie te filmy (a w szczególności ostatni wymieniony) biorą sobie za cel wyśmianie pewnej mentalności. Rasizm, homofobia i seksizm osadzone są w specyficznych kontekstach, przez co łatwo nam przychodzi śmianie się z nich. Gorzej, jeśli wszystkie prezentowane w nich stereotypy i język nienawiści przedostają się do życia codziennego.

Polskie kino przepełnione jest rasizmem, homofobią i seksizmem. Nie znaczy to jednak, że musimy powtarzać te wzorce w naszej rzeczywistości. Oczywista oczywistość. Dla wielu więc kampania Kino Polska może wydawać się niepotrzebna. Jednakże wystarczy spojrzeć na to, co dzieje się w naszym kraju, aby przekonać się, że wcale tak nie jest. Tym samym może potrzebujemy jej bardziej, niż moglibyśmy przypuszczać?

Teksty, które musisz przeczytać:

Dołącz do dyskusji (1)

3 odpowiedzi na “„Rasista, seksista, homofob. Tylko na ekranie” — Kino Polska rusza z nową kampanią”

  1. W sumie to we współczesnych czasach najlepiej jest się zupełnie nie wypowiadać na pewne tematy. Mówią że milczenie jest złotem a mowa srebrem. Chociaż są pewne wyroby, gdzie lepiej stosować srebro.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

MAŁO? CZYTAJ KOLEJNY WPIS...

MAŁO? CZYTAJ KOLEJNY WPIS...