CDA z ponad trzykrotnie większym zyskiem dzięki kwarantannie

News/VOD 08.05.2020
CDA z ponad trzykrotnie większym zyskiem dzięki kwarantannie

CDA z ponad trzykrotnie większym zyskiem dzięki kwarantannie

Serwisy VOD w okresie kwarantanny radzą sobie zdecydowanie lepiej niż reszta branży rozrywkowej. Rekordowe zarobki firm tego typu sprawiły, że rząd Mateusza Morawieckiego coraz głośniej mówi o wprowadzeniu nowego podatku. Dlatego szefowie platformy CDA mimo ogłoszenia ponad trzykrotnego wzrostu zysków mają powody do zmartwień.

Znajdujące się obecnie w Senacie zmiany w ustawie o kinematografii zostały w mediach nazwane „podatkiem od Netfliksa”. Według autorów nowelizacji i znacznej części środowiska filmowców serwisy streamingowe przez lata znajdowały się na uprzywilejowanej pozycji. Wszystko dlatego, że inaczej niż nadawcy telewizyjni, operatorzy kablowi i satelitarni, dystrybutorzy płyt DVD, kina czy hotele nie musiały odprowadzać części zysków na rzecz autorów i wykonawców. Choć przecież w bezwzględny sposób korzystały ze stworzonych przez nich dzieł.

Nie sposób jednak całkowicie pominąć kontekstu, w jakim kwestia opodatkowania serwisów streamingowych stała się tak medialnym tematem. Wymogi wzmożonej kwarantanny mającej zapobiegać rozprzestrzenianiu się koronawirusa niezwykle mocno uderzyły w branżę rozrywkową. Wytwórnie filmowe, sieci kin, teatry, organizatorzy festiwali muzycznych czy filmowach oraz pojedynczy artyści jeszcze długo będą musieli mierzyć się z poważnymi problemami finansowymi. W przeciwieństwie do platform VOD, które zarabiają lepiej niż kiedykolwiek wcześniej.

Dobrym przykładem jest tu CDA, który ogłosił wzrost zysku netto w 1. kwartale 2020 roku o 350 proc. do 3,7 mln zł.

Powyższe dane firma podała w najnowszym raporcie finansowym. Sprzedaż CDA zwiększyła się w tym czasie o prawie 50 proc. i wyniosła 13,3 mln zł. Lwią część przychodów zapewnił płatny serwis CDA Premium, z którego wpływy w 1. kwartale wyniosły ogółem 12,4 mln zł. To również kwota o połowę wyższa od tej zanotowanej w ramach poprzedniego badania. Nie byłoby to możliwe bez zwiększonej liczby subskrybentów. W ciągu roku (od marca 2019 do marca 2020) liczba użytkowników CDA Premium wzrosła o 43 proc. do 266,3 tys.

podatek od netflixa

Jeżeli nowelizacja ustawy o kinematografii przejdzie pełną ścieżkę legislacyjną, to zyski CDA, Netfliksa i pozostałych platform VOD wkrótce zostaną jednak znacząco uszczuplone. W kontekście największego światowego serwisu streamingowego mówi się nawet o kwocie 6,5 mln zł. Wydaje się jednak, że środowisko filmowe i sam rząd są zdeterminowane do przeprowadzenia zmian. Minister kultury, Piotr Gliński podczas dzisiejszej audycji w radiowej „Jedynce” zaznaczył, że firmy SVOD muszą zacząć bardziej wspierać polski przemysł:

Zarabiają olbrzymie pieniądze, ponieważ cała kultura, udostępnianie filmów, przeniosły się do internetu. W ramach takiej składki solidarnościowej chcielibyśmy, aby 1,5 procent przychodów tych firm było przeznaczone na wsparcie polskiego rynku filmowego – podkreślił Gliński, a w liście otwartym skierowanym do senatorów wtóruje mu również Prezes Stowarzyszenia Filmowców Polskich.

Podatek od Netfliksa” wydaje się więc kwestią czasu. A użytkownikom VOD pozostaje żyć nadzieją, że nie przełoży się to na zauważalny wzrost kosztów subskrypcji.

Teksty, które musisz przeczytać:

Dołącz do dyskusji (3)

3 odpowiedzi na “CDA z ponad trzykrotnie większym zyskiem dzięki kwarantannie”

  1. A może Prezes Stowarzyszenia Filmowców Polskich do pracy jakiejś by poszedł? Dlaczego mam mu dawać moje pieniądze?

  2. Większy tam burder niż na youtubie… ale fakt są na nim filmy, szczególnie starsze i mniej popularne, których na innych vod nie uświadczycie…

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

MAŁO? CZYTAJ KOLEJNY WPIS...

MAŁO? CZYTAJ KOLEJNY WPIS...