Disney stracił już ponad miliard dolarów z powodu pandemii. Ale wcale nie przez zamknięte plany zdjęciowe

News/Film 06.05.2020
Disney stracił już ponad miliard dolarów z powodu pandemii. Ale wcale nie przez zamknięte plany zdjęciowe

Disney stracił już ponad miliard dolarów z powodu pandemii. Ale wcale nie przez zamknięte plany zdjęciowe

Kwarantanna wywołana pandemią koronawirusa w wielu krajach jest powoli łagodzona, ale całkowity powrót przemysłu filmowego do normy wciąż wydaje się bardzo odległy. Nie jest to zdecydowanie pozytywna wiadomość dla wytwórni Disney, która właśnie podała wyniki finansowe za ostatni kwartał. COVID-19 już kosztował ją fortunę.

Miniony rok był dla Disneya kolejnym, w którym firma biła wszystkie poprzednie rekordy i zwiększała swój stan posiadania. Oryginalne produkcje wytwórni przyniosły jej zysk wysokości 11,1 mld dolarów. O skali oddziaływania Disneya na globalną popkulturę świadczy fakt, że poprzedni rekord z 2016 roku udało się pobić już w lipcu. Nieco gorzej wypadło przejęcie 20th Century Fox  (obecnie znane już pod zupełnie inną nazwą), bo ostatnie produkcje stworzone przez tę wytwórnię przed fuzją okazały się w znacznej większości finansowymi klapami.

Gigantyczne rozmiary Disneya sprawiły jednak, że szybciej i mocniej od konkurencji odczuł skutki wprowadzanej w kolejnych krajach kwarantanny. Pierwsze poważne straty zanotował już w styczniu, gdy został zmuszony do zamknięcia parków rozrywki w Szanghaju i Hong Kongu. To właśnie ten segment portfolio firmy okazał się zresztą najbardziej stratny.

Z nowego raportu kwartalnego wynika, że Disney stracił przez koronawirusa 1,4 mld dolarów.

Jak podaje portal Variety, aż miliard z tej kwoty to wynik zamknięcia parków rozrywki, wszelkiego rodzaju interaktywnych doświadczeń oraz ograniczenia sprzedaży artykułów promocyjnych. Mówiąc wprost, Disneylandów wszelkiej maści nie ma kto odwiedzać, więc siłą rzeczy mało kto kupuje również dziesiątki maskotek i gadżetów przeważnie związanych z taką wizytą. A przecież już wiadomo, że spadki na rynku parków rozrywki nie zatrzymają się na drugim kwartale. Kwarantanna jest powoli znoszona, ale tego typu miejsca prawdopodobnie jeszcze długo będą zamknięte.

disney koronawirus

Na przeciwnym krańcu spektrum znajduje się platforma VOD – Disney+. Jego popularność w trakcie pandemii wzrosła, a ogólna liczba subskrybentów po pierwszych pięciu miesiącach nadawania wyniosła 54,5 mln. Natomiast przynajmniej na razie mówimy w tym wypadku o inwestycji na przyszłość. Uruchomienie własnego serwisu streamingowego to bowiem olbrzymi koszt.

Dlatego choć przychód tego segmentu w ramach korporacji wzrósł z 1,1 do 4,1 mld, ale wydatki też się podwoiły. W ograniczeniu ogólnej sytuacji wytwórni pomogły też należące do niej telewizyjne media. Prawda jest jednak taka, że im dłużej potrwa kwarantanna, tym straty Disneya będą bardziej okazałe. W znacznie gorszej sytuacji od tego rodzaju firm są jednak prywatni pracownicy i małe studia produkcyjne, dla których Netflix powołał niedawno polską wersję funduszu pomocowego.

Teksty, które musisz przeczytać:

Dołącz do dyskusji

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Advertisement

MAŁO? CZYTAJ KOLEJNY WPIS...

MAŁO? CZYTAJ KOLEJNY WPIS...