Netflix już nie jest liderem rynku VOD w Polsce. Który serwis dominuje?

Artykuł/Trendy 16.10.2019
Netflix już nie jest liderem rynku VOD w Polsce. Który serwis dominuje?

Netflix już nie jest liderem rynku VOD w Polsce. Który serwis dominuje?

W sierpniu informowaliśmy, że amerykańska platforma Netflix stała się liderem na polskim rynku video on demand, przebijając wysoką pozycję platform VOD.pl oraz Player.pl.

Dziękujemy, że wpadłeś/-aś do nas poczytać o filmach i serialach. Pamiętaj, że możesz znaleźć nas, wpisując adres rozrywka.blog.

Zwracaliśmy wtedy uwagę, że jest to sytuacja nietypowa, gdyż pozycja numer 1 od miesięcy zajmowana była przez należący do Ringer Axel Springer Polska portal VOD.pl. Najnowsze wyniki badania rynku platform streamingowych w Polsce, przeprowadzone przez Gemius/PBI potwierdzają powrót do wcześniejszego stanu rzeczy.

Wedle najnowszych danych we wrześniu platforma Netflix zanotowała 2,9 mln unikatowych użytkowników. W tym czasie lider zestawienia – serwis VOD.pl odnotował 3,4 mln użytkowników.

VOD.pl - logo serwisu

Na drugim miejscu uplasował się Player.pl, przebijając Netfliksa o ponad 68 tys. Wydaje się, że różnice w liczbie użytkowników tych serwisów wynikają bezpośrednio z powrotu stałej telewizyjnej ramówki, zasilającej zasoby platform streamingowych.

Warto jednak porównać także liczbę wyświetleń/odsłon, gdyż ta diametralnie zmienia obraz całej sytuacji. VOD.pl wprawdzie przyciągnęło 3,4 mln użytkowników, ale ci oglądali stronę „jedynie” 13,9 mln razy. Jest to nieporównywalnie mniej niż użytkownicy stron Player.pl, którzy wyświetlali treści serwisu ponad 43 mln razy czy Netfliksa, który zanotował 40,5 mln unikatowych odsłon.

Jak zatem widać – mimo wysokiej pozycji VOD.pl na rynku, to właśnie serwisy Player.pl i Netflix przyciągają widzów bogatszą ofertą treści. Z drugiej strony – dane o odsłonach mogą oznaczać też, że użytkownicy zwyczajnie więcej czasu poświęcają na znalezienie stosownych dla siebie treści.

Player.pl - logo serwisu

Warto także przyjrzeć się powodom, dla których Netflix w ciągu dwóch miesięcy stracił ponad pół miliona użytkowników.

Wysoka pozycja serwisu, który w lipcu był najpopularniejszym dostawcą video on demand, z wynikiem 3,48 mln użytkowników, może wynikać ze zmniejszonej oferty nowości u konkurencji, a także z pojawienia się w serwisie kontynuacji głośnych seriali ze „Stranger Things”, „Domem z papieru” i „Orange Is The New Black” na czele. Teraz, gdy na anteny telewizorów wróciły popularne programy rozrywkowe, a Netflix nie kusił żadną wielką premierą, sytuacja znów się odwróciła.

Równocześnie wyraźne skoki w comiesięcznej liczbie użytkowników najpopularniejszych serwisów pokazują, że polscy widzowie mają ograniczony czas i zasoby, dlatego sięgają raczej po konkretne treści, aniżeli posiadają stałą subskrypcję wielu różnych serwisów.

Netflix - logotyp

Wyraźnie widać to też na przykładzie HBO GO, które w lipcu zanotowało 1,43 mln użytkowników, zaś we wrześniu już tylko 982 tys., serwis zajmuje w tym momencie 8 pozycję zestawienia. Wyprzedza NcPlusGo.pl (323 tys.) i Chilli.com (760 tys.). Przed HBO uplasowały się natomiast: Ipla.tv (1,76 mln), WP.pl – VOD (2 mln), CDA.pl – premium (2,55 mln) i TVN.pl – VOD (2,83 mln).

Ciekawym jest zatem, jak sytuacja zmieni się, gdy na rynku pojawią się nowe platformy streamingowe. O ile na szybką premierę Disney+ niestety raczej nie mamy co liczyć, o tyle Apple TV+ ma pojawić się w Polsce w dniu światowej premiery, tzn. już 1 listopada.

Teksty, które musisz przeczytać:

Dołącz do dyskusji (16)

MAŁO? CZYTAJ KOLEJNY WPIS...

MAŁO? CZYTAJ KOLEJNY WPIS...