Netflix zdecydowanym liderem płatnego VOD. Z serwisu korzysta 25 proc. dorosłych Polaków

News/VOD 05.08.2019
Netflix zdecydowanym liderem płatnego VOD. Z serwisu korzysta 25 proc. dorosłych Polaków

Netflix zdecydowanym liderem płatnego VOD. Z serwisu korzysta 25 proc. dorosłych Polaków

Rynek płatnej telewizji i treści VOD w Polsce systematycznie rośnie. Coraz większa baza serwisów i rozwój oferty sprawiają, że posiadanie konta na Netfliksie, HBO GO czy którejś z polskich platform stało się modne. Jak dokładnie rozkładają się wybory konsumentów i ile obecnie jest warty rynek S-VOD w naszym kraju?

Dziękujemy, że wpadłeś/-aś do nas poczytać o filmach i serialach. Pamiętaj, że możesz znaleźć nas, wpisując adres rozrywka.blog.

Netflix ostatnio po raz pierwszy od dawna napotkał przeszkodę na długiej liście sukcesów i bitych co roku rekordów liczby subskrybentów. W ostatnim kwartale firma po raz pierwszy od ośmiu lat straciła część subskrybentów w USA, a i globalne wyniki były dalekie od zapowiadanych. Być może to pierwsza oznaka zbliżających się kłopotów, związanych z nadejściem takich serwisów jak HBO Max i Disney+. Rozwijające się rynki wciąż są jednak dobrym miejscem dla Netfliksa, co pokazuje choćby ostatni rekord europejskiego serialu „Dom z papieru”.

Widać to też po twardych danych dotyczących liczby abonentów płatnych serwisów VOD w Polsce. Ostatnio swoje informacje na ten temat podała agencja Wavemaker, która sprawdziła także, kto według Polaków jest twórcą najlepszych seriali. Z badań przeprowadzonych przez firmę wyszło, że produkcje na platformach streamingowych ogląda 15 mln rodaków. Nie minęło dużo czasu, a doczekaliśmy się kolejnych danych, tym razem przygotowanych przez PMR Market Experts.

Według firmy wartość rynku płatnej telewizji i treści wideo w Internecie za rok 2018 wyniosła 6,95 mld zł, z czego VOD złożyło się na 854 mln.

Z serwisów VOD korzysta 2,7 mln Polaków. To bardzo duży, bo prawie 25 proc. wzrost dla usług tego typu. Dzięki temu platformy streamingowe objęły 12 proc. całego rynku płatnych treści wideo. Szacunki PMR znacznie różnią się przy tym od tego, co podawał Wavemaker. Łatwo jednak to wyjaśnić. Druga z wymienionych firm pytała respondentów o to, czy oglądają seriale Netfliksa, HBO GO i pozostałych platform. Nie oznacza to, że muszą koniecznie mieć założone tam konto, inaczej niż w przypadku badania PMR.

netflix vod w polsce

Przychody płatnego VOD w zeszłym roku objęły 46. proc wartości całego rynku Video on Demand w Polsce. Obecne prognozy zakładają, że w ciągu następnych pięciu lat wynik ten wzrośnie o prawie 8 proc., co przełoży się na dodatkowe 1,6 mln użytkowników. Jak jednak dokładnie rozkładają się wybory klientów streamingu?

Netflix deklasuje konkurencję z wynikiem trzy razy większej liczby klientów niż średnia liczba użytkowników pozostałych platform razem. Co czwarty dorosły Polak ma tam konto.

Na kolejnych miejscach za Netfliksem uplasowały się Cyfrowy Polsat GO i HBO GO. Dalej można znaleźć kilka znanych polskich serwisów VOD. Badanie PWR pokazuje przy tym, że pomimo stosunkowo wyraźnej dominacji jednej platformy, możemy mówić o dosyć rozdrobionym rynku. Zjawisko to w kolejnych latach będzie zapewne jeszcze bardziej widoczne, bo na całym świecie zadebiutować mają serwisy w teorii zdolne rywalizować nawet z Netfliksem. Warto przy tym pamiętać, że w omawianej tu analizie respondenci mogli zaznaczać więcej niż tylko jeden serwis.

Co ciekawe, większość badanych podkreśliła zarazem swoje przywiązanie do płatnej telewizji. Po kilku latach spadków rynek ten w końcu zanotował wzrost. A to nie koniec dobrych wieści, bo aż 70,7 proc. pytanych zadeklarowało, że nie byliby skłonni zrezygnować w całości z płatnej telewizji na rzecz VOD.

  • Czytaj także: Polacy oglądają coraz więcej seriali, ale to nie znaczy, że budują się między nimi silne więzi. Nawet niegdyś skonsolidowany fandom „Gry o tron” powoli umiera.

Teksty, które musisz przeczytać:

Dołącz do dyskusji (4)

24 odpowiedzi na “Netflix zdecydowanym liderem płatnego VOD. Z serwisu korzysta 25 proc. dorosłych Polaków”

  1. Nie wierzę, że 7,5 mln Polaków ma konto na NF, niech się NF pochwali ile osób opłaca go regularnie, np. przez 3, 6, 12 miesięcy.

  2. “Twarde dane” – badanie ankietowe na 1160 respondentach, no chyba jednak nie. Dlaczego wszystkie platformy nie pochwalą się ilością subskrybentów?

    • Zauważ że nawet badania poparcia partii politycznych są na mniej więcej takie próbie.
      Nie jest to przypadkiem , bo własnie w okolicach 1000 respondentów jest “święty gral” pod względem niskiego błędu statystycznego i efektywności. Robenie dla tego typu badań próby np. 3000 niemal nie zmieniełoby wyników bądź np. Polsat zamieniłby się miejscami z HBO.
      Badań ryknu nie można traktować z 100% dosłownością.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

MAŁO? CZYTAJ KOLEJNY WPIS...

MAŁO? CZYTAJ KOLEJNY WPIS...