Nowe filmy Almodovara, Dolana i Jarmuscha na Cannes 2019. Ale i tak wszyscy trzymają kciuki za Tarantino

News/Film 18.04.2019
Nowe filmy Almodovara, Dolana i Jarmuscha na Cannes 2019. Ale i tak wszyscy trzymają kciuki za Tarantino

Nowe filmy Almodovara, Dolana i Jarmuscha na Cannes 2019. Ale i tak wszyscy trzymają kciuki za Tarantino

Festiwal filmowy w Cannes to obok gali rozdania Oscarów najważniejsze filmowe wydarzenie sezonu. Na liście pokazywanych produkcji co roku znajdują się sławy kina, a tym razem konkurencja będzie mocna nawet jak na Cannes. We Francji zostaną pokazane nowe filmy Jarmuscha, Loacha, Malicka czy Dolana. Ale i tak wszyscy trzymają kciuki za Tarantino.

Wśród wielbicieli kina panuje odwieczne przekonanie, że choć rozdanie nagród Amerykańskiej Akademii Filmowej jest związane z największym splendorem, to prawdziwe święto filmu odbywa się w Cannes. W tym roku francuski festiwal odbędzie się po raz 72. Jego początek wypadnie 14 maja, a ostateczne wyniki poznamy 25 maja. Podczas całego wydarzenia zostanie pokazanych ponad pięćdziesiąt filmów. Dzisiaj ogłoszono znaczną większość produkcji, w tym dziewiętnaście filmów, które powalczą o Złotą Palmę.

Nazwiska ich twórców robią olbrzymie wrażenie. W ramach konkursu głównego zostaną pokazane m.in. „The Dead Don’t Die” Jima Jarmuscha, „Mattihas & Maxime” Xaviera Dolana, „Ból i blask” Pedro Almodovara, „Sorry We Missed You” Kena Loacha oraz „A Hidden Life” Terrence’a Malicka. Oprócz nich o wyróżnienie powalczą twórcy kina bardziej niszowego jak: Ladj Ly, Bong Joon-ho, Ira Sachs czy Justine Triet. O tym kto zdobędzie poszczególne wyróżnienia zdecyduje jury pod przewodnictwem Alejandra Gonzáleza Iñárritu. Na długiej liście zapowiedzianych produkcji wyraźnie brakuje jednak filmu „Pewnego razu w Hollywood”.

Quentin Tarantino podobno walczy z czasem, żeby również zdążyć na festiwal. Wszystko zależy od tego jak długo zajmie montaż.

Jeszcze przed ogłoszeniem składu tegorocznego festiwalu w Cannes pojawiły się plotki, że amerykański reżyser powróci do Francji ze swoim nowym dziełem. Byłaby to szczególna okazja, bo w tym roku wypada 25. rocznica zdobycia przez niego Złotej Palmy za „Pulp Fiction”. Szef festiwalu, Thierry Frémaux, podkreślił w rozmowie z mediami, że Tarantino nie jest jeszcze gotowy, choć bardzo stara się wyrobić do maja. Zależy mu jednak, by pokazać swój film na taśmie 25 mm, co przedłuża proces post-produkcji. Ale nawet jeśli twórca „Once Upon a Time in Hollywood” nie wyrobi się na czas, to w Cannes nie zabraknie innych atrakcji poza konkursem głównym.

Na festiwalu zostaną pokazane m.in. dwa odcinki nowego serialu „Too Old to Die Young” tworzonego przez Nicola Windinga Refna dla Amazon Prime Video, film „Rocketman” czy „Diego Maradona” od Asifa Kapadii (twórcy dokumentu o Amy Winehouse). Ponownie nie będzie za to żadnych produkcji zrobionych przez Netfliksa, który nadal pozostaje w konflikcie z Frémaux. Tak czy inaczej możemy się więc spodziewać prawdziwego święta światowego kina. Nie wiadomo, czy wszystkie z wymienionych produkcji trafią do polskich kin, ale najbardziej znani reżyserzy mogą raczej na to liczyć. Większość zapowiedzianych na festiwal produkcji nie ma jednak na ten moment nawet wyznaczonej światowej premiery.

Wszystkie zapowiedziane do tej pory filmy na Cannes 2019:

Film otwarcia

The Dead Don’t Die, reż. Jim Jarmusch – światowa premiera 14 czerwca

Konkurs główny

Ból i blask, reż. Pedro Almodovar – światowa premiera 22 marca
Parasite, reż. Bong Joon-ho
The Wild Goose Lake, reż. Diao Yinan
The Traitor, reż. Marco Bellocchio
Young Ahmed, reż. Jean-Pierre and Luc Dardenne
Matthias And Maxime, reż. Xavier Dolan
Oh Mercy, reż. Arnaud Desplechin
A Hidden Life, reż. Terrence Malick
Sorry We Missed You, reż. Ken Loach
Little Joe, reż. Jessica Hausner
Portrait Of A Lady On Fire, reż. Céline Sciamma
Atlantique, reż. Mati Diop
Sibyl, reż. Justine Triet
It Must Be Heaven, reż. Elia Suleiman
Frankie, reż. Ira Sachs
Bacurau, reż. Kleber Mendonça Filho & Juliano Dornelles
The Whistlers, reż. Corneliu Porumboiu
Les Misérables, reż. Ladj Ly

Poza konkursem

Les Plus Belles Années Dune Vie, reż. Claude Lelouch
Rocketman, reż. Dexter Fletcher – polska premiera 7 czerwca
Too Old To Die Young (2. odcinki), reż. Nicolas Winding Refn – premiera 14 czerwca
Diego Maradona, reż. Asif Kapadia
La Belle Epoque, reż. Nicolas Bedos

Pokazy specjalne

Tommaso, reż. Abel Ferrara
Share, reż. Pippa Bianco
For Sama, reż. Waad Al Kateab & Edward Watts
Etre Vivant Et Le Savoir, reż. Alain Cavalier
Family Romance LLC, reż. Werner Herzog

Nocny pokaz

The Gangster, The Cop, The Devil, reż. Lee Won-Tae

Un Certain Regard

Invisible Life, reż. Karim Aïnouz
Beanpole, reż. Kantemir Balagov
The Swallows Of Kabul, reż. Zabou Breitman & Eléa Gobé Mévellec
A Brothers Love, reż. Monia Chokri
The Climb, reż. Michael Covino
Jeanne, reż. Bruno Dumont
A Sun That Never Sets, reż. Olivier Laxe
Chambre 212, reż. Christophe Honoré
Port Authority, reż. Danielle Lessovitz
Papicha, reż. Mounia Meddour
Adam, reż. Maryam Touzani
Zhuo Ren Mi Mi, reż. Midi Z
Liberté, reż. Albert Serra
Bull, reż. Annie Silverstein
Summer Of Changsha, reż. Zu Feng
Evge, reż. Nariman Aliev

Teksty, które musisz przeczytać:

Netflix i inne platformy VOD kasują znacznie więcej seriali niż telewizja. To szokujące tylko na pierwszy rzut oka

Rozwój serwisów streamingowych sprawił, że świat rozrywki telewizyjnej zmienił się na zawsze. A przynajmniej tak wydawało się w pierwszej chwili. Nowe badania pokazują jednak, że platformy VOD i stacje telewizyjne zupełnie inaczej podchodzą do widzów i tworzenia seriali. Netflix kasuje znacznie częściej, ale też ciągle zamawia nowości.

Felieton/VOD 10.04.2019

Dołącz do dyskusji

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

MAŁO? CZYTAJ KOLEJNY WPIS...

MAŁO? CZYTAJ KOLEJNY WPIS...