Subskrypcje to nie wszystko. Sprawdź, którzy polscy youtuberzy są najbardziej wpływowi

News/YouTube 26.07.2018
Subskrypcje to nie wszystko. Sprawdź, którzy polscy youtuberzy są najbardziej wpływowi

Subskrypcje to nie wszystko. Sprawdź, którzy polscy youtuberzy są najbardziej wpływowi

Kilka milionów subskrybentów oraz kilkaset tysięcy wyświetleń tygodniowo – to marzenie wszystkich początkujących youtuberów. Jednak liczby nie zawsze przekładają się na realną wartość rynkową. Dla reklamodawców liczą się także inne czynniki.

Mogłoby się wydawać, że subskrypcje i wyświetlenia są kluczem do sukcesu. I nie chodzi tu o popularność, bo to liczby są jej wyznacznikiem. Każdy profesjonalny youtuber chce ofert współpracy od różnych marek. Lokowanie produktu, reklamy czy całe kampanie promocyjne to poważne źródła dochodu dla tzw. influencerów.

Polski YouTube to ważny aspekt dzisiejszego marketingu.

Teoretycznie im większa liczba subskrybentów i widzów, tym lepiej wypada dany kanał. Trudno kłócić się z tym, że poszczególni youtuberzy mogą cieszyć się dużą renomą wśród potencjalnych użytkowników danego produktu, zwłaszcza przeznaczonego dla młodszych ludzi. Jednak popularność to nie wszystko, bo na wartość rynkową składają się także inne czynniki.

Forbes we współpracy z domem mediowym MediaCom opracował ranking najcenniejszych gwiazd na polskim YouTubie. W zestawieniu oparto się na tzw. Indeksie Wpływu, zmierzonym na podstawie badań w grupie ponad 15 tys. respondentów w wieku 15-34 lata. Składają się na niego trzy zmienne, które przedsiębiorstwa biorą pod uwagę przed zatrudnieniem do swoich kampanii: siła gwiazdy, poziom autorytetu oraz spójność z marką. Pierwszy czynnik to oczywiście poziom popularności danego youtubera, jego wiarygodność oraz pozytywny odbiór przez widzów.

Poziom autorytetu sprowadza się do czasu, jaki internauci poświęcają na zapoznawanie się z informacjami odnośnie danego kanału oraz czy uważają go za eksperta w swojej dziedzinie, który mógłby mieć realny wpływ na ich decyzje. Ostatnia zmienna polega na możliwości utożsamienia wizerunku autora i tworzonych przez niego treści z konkretnym produktem. Chodzi więc o to, że firma produkująca np. żywność bezglutenową raczej nie zatrudni youtubera specjalizującego się w grach komputerowych.

Właśnie ten ostatni czynnik najczęściej zdaje się decydować o wartości rynkowej danej gwiazdy YouTube’a.

Na szczycie rankingu Forbesa znalazł się kanał 5 sposobów na…, który w Indeksie Wpływu otrzymał 121 punktów. Tu właśnie ważniejsze okazały się udane kampanie reklamowe, jak choćby ta dla Castoramy. Na drugim miejscu uplasowało się Mówiąc Inaczej, a na trzecim Macademian Girl (Tamara Gonzalez Perea), ex aequo z Red Lipstick Monster oraz Radkiem Kotarskim z Polimatów. Tu właśnie najlepiej widać, że liczba subskrypcji nie zawsze przekłada się na atrakcyjność marketingową. Zwłaszcza że w liczącym 10 miejsc zestawieniu nie znajdziemy choćby Blowka, który cieszy się najwyższą liczbą subskrybentów na polskim YouTubie.

O ile 5 sposobów na… mają ponad 2 mln subskrybentów, tak Mówiąc Inaczej przekroczyła 360 tys., a Macademian Girl 80 tys. Ten drugi kanał ma znacznie mniej subskrypcji niż wszyscy youtuberzy, którzy uplasowali się niżej. A warto zaznaczyć, że wśród nich znaleźli się SA Wardega, ReZigiusz czy AbstrachujeTV, z których każdy przekroczył 3 mln stałych widzów.

Teksty, które musisz przeczytać:

Dołącz do dyskusji

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

MAŁO? CZYTAJ KOLEJNY WPIS...

MAŁO? CZYTAJ KOLEJNY WPIS...