Amerykanie już nie chcą muzyki na własność. Wystarcza im ta strumieniowana

News/Muzyka 12.07.2018
Amerykanie już nie chcą muzyki na własność. Wystarcza im ta strumieniowana

Amerykanie już nie chcą muzyki na własność. Wystarcza im ta strumieniowana

Spotify wywrócił do góry nogami cały tak zwany przemysł muzyczny. Pomysł na użyczanie muzyki zamiast jej sprzedawania okazał się strzałem w dziesiątkę. Cały świat już strumieniuje. A w Stanach Zjednoczonych rzadko konsumuje się muzykę w inny sposób.

Chyba już każdy od jakiegoś czasu instynktownie przeczuwał, że muzyka strumieniowana jest preferowaną formą konsumpcji muzyki u większości słuchaczy. Relatywnie tanie usługi muzyczne wyeliminowały oferujący nieco wyższą jakość fizyczny nośnik, a niska cena w połączeniu z wygodą zmarginalizowały zjawisko muzycznego piractwa.

Ktoś jednak mógłby postawić tezę, że usługi pokroju Spotify czy Apple Music to apki dla młodzieży, a większość nadal pozyskuje muzykę z tradycyjnych źródeł. Badania Nielsena jednak przeczą tej tezie, przynajmniej jeśli chodzi o rynek amerykański.

Według tych badań, Amerykanie przesłuchali 403 mld piosenek przez usługi muzyczne (w tym te z teledyskami) w pierwszej połowie 2018 r. A więc o 100 mld piosenek więcej, niż w całym roku 2015 r. Wtedy usługi muzyczne stanowiły 50 proc. całego muzycznego rynku. Teraz stanowią już 75 proc.

Strumieniowanie muzyki przynosi trzykrotnie większy przychód w Stanach Zjednoczonych od łącznej sprzedaży piosenek na fizycznych nośnikach, piosenek cyfrowych i albumów cyfrowych.

Źródłem relatywnie niskich opat za usługi muzyczne jest fakt, że korzystający z nich użytkownik nie otrzymuje żadnych piosenek na własność. Kupuje on tylko prawo do korzystania z aktualnie dostępnego katalogu tej usługi. Jeżeli jakaś piosenka zniknie z oferty – nie ma do niej dostępu. Podobnież traci dostęp do wszystkich, jeżeli zrezygnuje z usługi.

Wygląda jednak na to, że mało komu to przeszkadza. A to oznacza, że w stronę kupowania muzyki zwrócone są głównie oczy fanów niszowych wykonawców – czasem niedostępnych w ramach tych usług – oraz entuzjastów dźwięku wysokiej jakości czy kolekcjonerów.

Muzyka: strumieniowanie kontra kupowanie.

Widać to w liczbach. Sprzedaż cały czas spada, a nawet zestawienie z poprzednim półroczem wygląda kiepsko dla handlu muzyką: sprzedaż cyfrowych piosenek odnotowała 27,4-procentowy spadek (223,1 mln pobrań), a cyfrowych albumów 21,7-procentowy (27,5 mln pobrań). Sprzedaż muzyki na nośniku fizycznym odnotowała 14,6-procentowy spadek (41,3 mln sztuk), choć winyle należące do tej grupy odnotowały 19,2-procentowy wzrost sprzedaży (7,6 mln sztuk).

muzyka strumieniowanie kontra kupowanie

Najchętniej strumieniowanym gatunkiem muzycznym jest rap. Najchętniej kupowane piosenki należą do gatunków muzyka klasyczna, jazz, muzyka dziecięca, muzyka chrześcijańska i rock.

Teksty, które musisz przeczytać:

Dołącz do dyskusji (4)

MAŁO? CZYTAJ KOLEJNY WPIS...

MAŁO? CZYTAJ KOLEJNY WPIS...