Skończyliście 30 lat? Według badań nie jesteście już odkrywcami nowej muzyki

Artykuł/Muzyka 12.06.2018
Skończyliście 30 lat? Według badań nie jesteście już odkrywcami nowej muzyki

Skończyliście 30 lat? Według badań nie jesteście już odkrywcami nowej muzyki

Muzyczna platforma Deezer zleciła badania, z których jednoznacznie wynika, że po skończeniu 30. roku życia słuchanie muzyki się zmienia – zamiera nasze zainteresowanie odkrywaniem nowych brzmień. Zaczynamy się bowiem trzymać tego, co znamy i lubimy.

Z jednej strony od zawsze wiadomo, że najbardziej lubimy słuchać (i oglądać) to, co już znamy. Cała popkultura bazuje na jednym wielkim recyklingu schematów, będących w obiegu od stuleci, a nawet tysiącleci. Z drugiej jednak strony, potrzebujemy jakichś bodźców do rozwoju, poszerzania horyzontów i odkrywania czegoś nowego.

Najnowsze badania, wykonane na zlecenie platformy streamingowej Deezer wskazują, że najbardziej chętni na nowe muzyczne odkrycia jesteśmy w okolicach 24 roku życia.

Później jest już z tym coraz gorzej, a po skończeniu 30 lat właściwie w ogóle przestajemy słuchać nowości.

I choć sam jestem zaprzeczeniem tych wniosków z badań, to wiem że poniekąd wynika to z tego, że muzyka od zawsze jest moją pasją. Prawie codziennie słucham nowych kawałków. Nie pamiętam, kiedy ostatnio przeżyłem jakiś tydzień bez posłuchania nieznanej mi wcześniej grupy czy jakiejś gatunkowej wariacji. Do tego muzyką zajmuję się zawodowo, a więc muszę, czy mam na to ochotę czy nie, słuchać premier płytowych i streamingowych.

Ale domyślam się, że ludzie w większości mają o wiele luźniejszą relację z muzyką. Stanowi ona dla nich raczej tło w trakcie podróży do pracy, biegania, siedzenia w knajpie czy na imprezie u znajomych.

Prawie połowa respondentów (47 proc.) wskazała, że brak czasu jest podstawowym powodem, dla którego nie zapoznają się z nowymi brzmieniami. Trudno się dziwić, po 30-tce pojawiają dodatkowe obowiązki związane z pracą, zajmowaniem poważniejszych stanowisk oraz przede wszystkim założeniem rodziny, posiadaniem dzieci i opieką nad nimi.

Co ciekawe, aż 19 proc. respondentów stwierdziło, że czują się przytłoczeni nadmiarem wyboru muzyki w sieci, co sprawia, że wolą zwracać się ku znanym już wcześniej utworom.

Warto zauważyć, że nostalgia odgrywa z wiekiem coraz istotniejszą rolę, w dużej mierze także przy okazji słuchania i wyboru muzyki. Skądś się w końcu ta ogromna popularność piosenek, filmów i seriali powracających do motywów z lat 80. bierze, prawda?

16 proc. badanych stwierdziło, że ma zbyt pochłaniającą pracę. 11 proc. jest za bardzo zaabsorbowanych opieką nad dziećmi. Ankieta była wprawdzie przeprowadzana na próbie 1000 osób żyjących w Wielkiej Brytanii, ale sądzę, że możemy przyjąć, iż jest to pewnego rodzaju średnia globalna.

W okresie dojrzewania nasze mózgi przechodzą dużo zmian, są one bardziej receptywne względem nowych, świeżych dźwięków. W późniejszych dekadach życia ciężar codziennych obowiązków i odpowiedzialności sprawia, że stajemy się zwyczajnie “za starzy” na poszukiwanie nowych brzmień. Rzadziej jeździmy na festiwale, a nawet jeśli, to w pogoni za znanymi nam artystami.

W jakimś sensie jest to dość smutne, bo brak potrzeby nowości w naszym życiu oznacza brak rozwoju, zatrzymanie się w jednym punkcie, a co za tym idzie regres.

Nawet jeśli dotyczy on tylko sfery muzyki, to jest niepokojącym sygnałem, że może to być dopiero początek.

Ważne by pamiętać, że tak naprawdę to wszystko siedzi w naszej głowie. Podejście do życia (w tym i do muzyki) zależy tylko i wyłącznie od nas. Można przecież całe życie się rozwijać, śledzić trendy w muzyce, odkrywać nowych artystów na festiwalach mając nie tylko ponad 30, ale też i 40, 50 czy 60 lat. Wystarczy chcieć i nie dać się wtłoczyć w schemat.

Teksty, które musisz przeczytać:

Deezer będzie wyłapywał wulgaryzmy w piosenkach, aby ostrzec przed nimi słuchaczy. Tylko po co?

Dzieła kultury nie zawsze są przeznaczone dla wszystkich odbiorców bez względu na wiek. W dobie powszechnego internetu młodzi ludzie mają jednak nieograniczony dostęp do produkcji wypełnionych seksem, wulgaryzmami i innymi treściami dla dorosłych. Dlatego Deezer planuje stworzenie narzędzia wyłapującego przekleństwa w piosenkach. Tylko czy cenzura to na pewno najlepsza metoda?

Opinia/Muzyka 04.05.2020

Dołącz do dyskusji (5)

71 odpowiedzi na “Skończyliście 30 lat? Według badań nie jesteście już odkrywcami nowej muzyki”

  1. Hmm… zauważyłem u siebie to zjawisko… myślałem jednak, że to po prostu teraz taką komputerową sieczkę robią, że po prostu nie ma na czym zawiesić ucha… Okazuje się, że to ja już po prostu do cna zgrzybiałem!

    • Zgrzybiałeś ewidentnie. Badania to wykazały.

      A może robią sieczkę i dlatego po przesłuchaniu nowości do nowości wolę nie wracać, przynajmniej mainstream mnie nie obchodzi i nie jestem ciekawy tego co tam się dzieje. Mogliby zrobić badania o upadku muzycznych telewizji i jakości tego co tam się dzieje.

      Za to dużo dobrego dzieje się w jazzie i tam nowości odkrywam z przyjemnością. Więc coś w tym jest, że okopanie następuje, ale to ma to tylko charakter gatunkowy.

  2. Co mam robić? Dinozaury umarły, pozaćpywały się lub są w stanie zwiastującym rychłą śmierć. Gwiazdy nie doczekały się godnych następców, więc gust muzyczny zatrzymał się w rozwoju.

  3. Co deezer osiągnął PRowo publikacją tych badań?
    Ma być kojarzony dla osób po 30 których nie interesują algorytmy wyszukiwania muzyki?
    Czy ma pojechać osobom po 30? jak dla mnie PRowa wtopa.

    Patrząc na to bardziej ludzko wydaje mi się że każdy chce słuchać muzyki do której ma sentyment i kojarzy mu się najlepiej – więc z czasami młodości. Do odkrywania są teraz np algorytmy spotify i nie trzeba się mocno skupiać żeby znajdować nową muzykę.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

MAŁO? CZYTAJ KOLEJNY WPIS...

MAŁO? CZYTAJ KOLEJNY WPIS...

Pokaż stopkę

Czym jest Spider’s Web?

12 blogerów Spider's Web to 12 różnych blogów technologicznych, które razem tworzą jakość w polskiej blogosferze, opartą na opinii i analizie, a nie na informacji przepisanej ze źródeł anglojęzycznych. Spider's Web © 2008 - 2017. Wszystkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie, modyfikacja, wprowadzanie do obrotu, publikacja, dystrybucja w celach komercyjnych bez zgody właściciela tej strony są zabronione.

Ważne: nasze strony wykorzystują pliki cookies.Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W programie służącym do obsługi internetu można zmienić ustawienia dotyczące cookies.Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia.

logo, design, support: Spiders.Agency | hosting: oktawave