Przemysław Pająk / 03.12.2018

Wykorzystaliśmy do pracy przemysłowej parę, prąd i komputery. Najwyższy czas, by wykorzystać internet

4 interakcje Przejdź do dyskusji

Londyn, rok 1886. Na nieutwardzonych ulicach stolicy światowego mocarstwa, zaprzęgi i powozy torują sobie drogę między pieszymi w oślepiających tumanach kurzu.

Spójrzcie na klasyczny obrazek z czasów wiktoriańskich.

bosch, przemysł 4.0, iot, industry 4.0

A teraz spójrzcie na kolejny obrazek. Londyn, rok 1936. Na zatłoczonym skrzyżowaniu taksówkarz w Austinie trąbi na kierowcę Morrisa, który zagapił się na zielonym świetle.

bosch, przemysł 4.0, iot, industry 4.0

Te zdjęcia dzieli tylko 50 lat.

W ciągu dwóch pokoleń życie na Ziemi zmieniło się w sposób niewyobrażalny za sprawą bardzo gwałtownego rozwoju nauki i techniki. Przełom XIX I XX wieku to chyba najbardziej spektakularny przykład w historii, ale rozwój cywilizacji zna więcej takich przypadków.

W XVIII wieku wkroczyliśmy w erę pary. Silnik parowy dał początek pierwszej rewolucji przemysłowej, w której pracę ludzi zaczęto zastępować pracą maszyn. Z kolei na początku XX wieku ludzkość dokonała skoku cywilizacyjnego dzięki wynalezieniu elektryczności. Powstały takie wynalazki jak: telefon, żarówka, odkurzacz, ale co najważniejsze, linia produkcyjna, która dała początek drugiej rewolucji przemysłowej.

Odwiedziłem centrum badawczo-rozwojowe Boscha w Renningen, w Niemczech, by sprawdzić, jak mają się prace nad Internetem Rzeczy w przemyśle.

Od tego czasu nasza rzeczywistość zmieniła się jednak w sposób diametralny. Dziś postęp jest szybszy niż kiedykolwiek. Na świecie pojawiły się komputery, mikroprocesory i oprogramowanie. Cyfryzacja produkcji zapoczątkowała trzecią rewolucję przemysłową, która trwa w najlepsze.

Wykorzystaliśmy do pracy parę, prąd i komputery. Kolejny krok to internet.

Nie wszyscy o tym wiedzą, ale to właśnie Bosch tworzy i rozwija technologie Internetu Rzeczy w przemyśle.

Internet leży u podstaw czwartej rewolucji przemysłowej, która właśnie się rozpoczyna. Termin „Przemysł 4.0” po raz pierwszy został użyty w roku 2011 na targach w Hanowerze, a rok później zespół Siegfrieda Daisa z firmy Robert Bosch GmbH przedstawił w niemieckim rządzie zestaw zaleceń, które zdefiniowały rozwój Przemysłu 4.0.

Przemysł 4.0 bazuje na Internecie Rzeczy. Komunikacja między maszynami, liniami produkcyjnymi, fabrykami i dostawcami pozwoli na zwiększenie efektywności pracy.

Istotą Przemysłu 4.0 jest światowa sieć informatyczna, a konkretnie Internet Rzeczy umożliwiający komunikację pomiędzy urządzeniami i maszynami znajdującymi się nie tylko w obrębie jednej fabryki, lecz także u podwykonawców rozlokowanych w najdalszych zakątkach świata.

Wybrałem się do samej kolebki Przemysłu 4.0.

W centrum badawczo-rozwojowym Boscha w Renningen rozmawiałem z ekspertami o tym, jak internet rzeczy wpłynie na procesy produkcji. Okazuje się, że kluczem jest stworzenie wspólnego mianownika pomiędzy maszynami a człowiekiem, dzięki czemu możliwa będzie współpraca.

Przykładem może być optymalizacja szybkości produkcji, przestrzeni magazynowej, czy czasu dostaw. Połączone internetowym mózgiem maszyny mogą rozwiązywać problemy, których ludzie nawet nie zauważą. To dlatego ważny jest sposób komunikacji pomiędzy człowiekiem, a różnymi typami maszyn pracującymi w ramach większych systemów.

“Roadmapa” projektów IoT w Przemyśle 4.0 w wykonaniu Boscha.

Inżynierowie Boscha wybiegają w swoich pracach daleko do przodu, bazując na rozproszonych technologiach takich jak blockchain.

To jednak odległa przyszłość. Jak internet rzeczy sprawdza się w przemyśle już dziś?

Fabryka Boscha w Mirkowie produkuje m.in. komponenty do aut Tesla.

Odpowiedzi na to pytanie szukałem w fabryce układów hamulcowych Boscha w Mirkowie pod Wrocławiem. Zanim do niej wszedłem musiałem się wylegitymować, a później założyć specjalne obuwie ochronne i fartuch. Na przepastnych halach można się poruszać tylko po ściśle wyznaczonych ścieżkach dla pieszych. Bezpieczeństwo jest najważniejsze.

Fabryka w Mirkowie już teraz wdraża rozwiązania Przemysłu 4.0

Fabryka Boscha produkuje komponenty układów hamulcowych do aut, w tym do Tesli, Porsche, czy Maserati. Są to m.in. pompy hamulcowe, zespoły mocy, czy układy wspomagania. Jednym z najważniejszych produktów jest zespół mocy iBooster Gen.I stworzony do pojazdów hybrydowych i elektrycznych. To podstawowy element umożliwiający autonomiczną jazdę nowoczesnym samochodom.

I choć pełen rozkwit Przemysłu 4.0 jest przed nami, to już dziś w Mirkowie stosuje się jego założenia. Jednym z nim jest RFID, czyli zaawansowany system elektronicznej kontroli zużycia materiału. To system komunikacji łączący linię produkcyjną bezpośrednio z poddostawcą. Dostawca otrzymuje informacje o tym, jak są używane komponenty na linii produkcyjnej, dzięki czemu może lepiej zaplanować produkcję, a komponenty trafiają na czas, bezpośrednio do fabryki,  z pominięciem magazynu.

Kolejnym przykładem jest system nadzoru produkcji online MES. W przyszłości takich systemów będzie jeszcze więcej.

Pojawia się pytanie: gdzie w tym wszystkim jest człowiek?

Z zewnątrz wygląda niepozornie, ale w środku ma rozwiązania bardzo nowoczesne i przyszłościowe.

Wykorzystanie internetu rzeczy w przemyśle to zapowiedź zupełnie nowej ery, ale czy będzie w niej miejsce dla człowieka? Dla zwykłego, szeregowego pracownika, który nadzoruje i niekiedy pomaga w tworzeniu produktów?

Eksperci przekonują, że człowiek leży w centrum czwartej rewolucji przemysłowej, ale jednocześnie zaznaczają, iż jego rola zmieni się diametralnie. Ja im wierzę. Już podczas pierwszej rewolucji przemysłowej pojawiły się obawy o to, że maszyny zastąpią człowieka. I owszem robią to, ale świat nie znosi próżni. Stare zawody znikają, w ich miejsce pojawiają się nowe. Czy dziesięć lat temu, przed pojawieniem się smartfona, mogłem marzyć o tym, że będę mógł pracować nawet z łóżka?

Opuszczam fabrykę w Mirkowie w przekonaniu, że internet jest przyszłością przemysłu.

To nieodwracalny kierunek zmian, który ostatecznie, w skali globalnej, wyjdzie człowiekowi na dobre.

Więcej informacji o projektach automonicznej jazdy na stronach Boscha.

*Partnerem materiału jest marka Bosch.

Advertisement