Tomasz Domański / 06.12.2017

Citroen C3 Aircross – przebojowy, funkcjonalny i trochę nudny

10 interakcji Przejdź do dyskusji

Jeśli ktoś liczył na to, że Citroen choć trochę zaszaleje ze swoim kompaktowym SUV-em, będzie rozczarowany. Jeśli o szaleństwo chodzi, to nowy C3 Aircross jest tylko szalenie praktyczny.

Ktoś tam w Citroenie całkiem nieźle kombinuje. Teraz każdy chce SUV-a, bo… najlepiej wytłumaczył to Złomnik. A że sporo ludzi, którzy chcą jeździć tego typu nadwoziem podświadomie szuka jednak „czegoś mniejszego”, to dajmy im coś mniejszego. Kompaktowego SUV-a, czy tam crossovera – cokolwiek brzmi lepiej. I tak właśnie powstał C3 Aircross.

Wygląda śmiesznie. Ale w pozytywnym tego słowa znaczeniu.

C3 Aircross oferowany jest w ponad 80 kombinacjach kolorystycznych. Czarny z białym dachem i lusterkami? Nie ma problemu. Czerowny z czarnym? Oczywiście. Tak samo jak żółty z zielonym i niebieski z fioletem. Przy tak sympatycznej bryle, człowiek zaczyna podświadomie kibicować nowemu Aircrossowi, żeby sprzedawał się jak najlepiej.

Skoro już wszyscy uparli się, że do miasta potrzebują SUV-a, to niech będzie chociaż kolorowo na ulicach. No i ten nowy Aircross nie jest też przesadnie dużym samochodem, co na pewno pomoże w codziennych manewrach miejskich.

Do miasta i w trasę.

W środku jest równie kolorowo. Ale na tym kończy się szaleństwo. Wnętrze Aircrossa jest do bólu funkcjonalne. Po częściowym złożeniu tylnej kanapy i fotela pasażera, do tego SUV-a zapakujecie nawet narty o długości 2,4 m. Nie żeby ktoś potrzebował takich długich, ale da się.

citroen c3 aircross opinie

W pięć osób jest trochę ciasno, no ale żaden crossover nie jest z gumy. Za to Citroen chwali się, że ich Aircross ma największy bagażnik w tym segmencie. Przy odpowiednim ustawieniu oparcia tylnej kanapy, do tyłu wchodzi aż 520 litrów. Także, jeśli pozbędziecie się tej jednej osoby, to w czworo jedzie się już całkiem komfortowo. I to z bagażami.

Bez szaleństw pod maską

Wybór silników oferowany w tym modelu mówi sam za siebie. Albo chcesz małą, benzynową jednostkę, bo twój Aircross najczęściej będzie jeździł po mieście, albo chcesz BlueHDi, bo do tego miasta planujesz jeszcze dojeżdżać.

citroen c3 aircross opinie

W obu przypadkach nie spodziewaj się zbyt wielu emocji podczas jazdy. Jeśli potraktujemy Aircrossa, jako samochód typowo miejski, to te emocje tracą na znaczeniu. Ma być wygodnie. Ma być chłodzony schowek i bezprzewodowe ładowanie do smartfona.

Gdybym konfigurował sobie Aircrossa dla siebie, pewnie skończyłoby się na którymś z tych turbodoładowanych PureTechów w automacie. Gdyby ktoś się zastanawiał: napędu 4×4 nie znajdziecie w żadnej opcji. Niby Citroen chwali się, że u-SUV-iony C3 ma system Grip Control z funkcją Hill Assist, ale umówmy się – to nie jest auto w teren. Ta dodatkowa kontrola na stromych zjazdach przyda się na parkingach w galeriach handlowych, ale to tyle.

Gadżety.

Tu znowu: bez szaleństw. No dobra, jest chłodzony schowek, o którym już wspominałem i opcja bezprzewodowego ładowania telefonu (standard Qi). Z ciekawszych rzeczy można wymienić jeszcze kolorowy Head-Up Display, chociaż Aircross ma tak czytelne i ładne zegary, że i tak wolałem gapić się na nie, niż na ten – w teorii bardziej praktyczny – mini-wyświetlacz.

Citroen C3 Aircross 2017

7-calowy, zamontowany centralnie ekran sprawdza się całkiem nieźle w roli dotykowego interfejsu sterowania. Ma też całkiem niezła nawigację – Connect Navi, która sprawdzi za nas aktualną sytuację na drodze, ceny paliw na najbliższych stacjach i podzieli się prognozą pogody. A jeśli ktoś woli, na wyświetlaczu może wyświetlić sobie ekran swojego smartfona. Opcja ta jest dostępna dla wszystkich najpopularniejszych standardów: Android Auto, Apple Carplay i Mirror Link.

Francuzi nie zapomnieli też o bezpieczeństwie. Jeśli kierowca w wyniku całej serii niefortunnych zdarzeń nie zorientuje się, że to ten moment, w którym wypadałoby przed czymś zahamować, to Aircross zrobi to za niego.

Citroen C3 Aircross 2017

W informacjach na temat funkcji Active Safety Brake Citroen podaje, że system reaguje na „obiekty ruchome, stałe oraz pieszych”. W codziennym użyciu oczywiście znacznie częściej przydadzą się takie opcje jak system automatycznego parkowania, czy podgląd obrazu z kamery cofania.

Citroen C3 Aircross 2017

A jeśli ktoś ma tendencję do zmiany pasów bez migania kierunkowskazami, to wbudowany system alarmujący kierowcę o niezamierzonym przekroczeniu linii, szybko skoryguje mu ten nawyk. Albo zostanie od razu wyłączony, kto wie?

Największa zaleta Aircrossa? Jest przemyślany.

Nie dajcie się oszukać kolorowemu opakowaniu. Citroen C3 Aircross to do bólu praktyczny samochód, który zawiezie was do pracy, po zakupy i na urlop. Ma ogromny bagażnik, przestronne wnętrze i w zasadzie to od początku tego tekstu kojarzy mi się z jakimś młodzieżowym meblem z Ikei.

Nikt nie kupi go ze względu na „niepowtarzalne emocje podczas jazdy”. Dzisiaj większość klientów szuka czegoś ładnego, funkcjonalnego i rozsądnego. Najlepiej SUV-a. Citroen C3 Aircross ma spełniać te potrzeby i spełnia. Nic więcej, nic mniej.

Advertisement