REKLAMA

#HomeOffice: Jak zorganizować sobie pracę w domu - poradnik

Niektórzy z nas mają możliwość kontynuowania swoich obowiązków, pracując z domu. Wbrew pozorom, takie rozwiązanie ma nie tylko zalety, ale może też być pułapką na nasz czas i produktywność.

16.03.2020 19.05
#HomeOffice: Jak zorganizować sobie pracę w domu – poradnik
REKLAMA

Poniższe porady wynikają z własnego doświadczenia w pracy zdalnej, jak również z konieczności szkolenia i doradzania innym, jak zorganizować sobie pracę w biurze domowym. Mogą nie pasować do każdego rodzaju pracy, ale pasują do większości prac „przy komputerze” - czyli normalnej pracy biurowej.

REKLAMA

Ubierz się jak do pracy

Potraktuj przejście od łóżka do biurka jak wyjście do pracy. Ubierz się, nie siedź w piżamie czy szlafroku. Ma to duże znaczenie mentalne - nasz mózg uczy się rytuałów i siedzenia „po domowemu” nie odbierze jako konieczności przestawienia się w tryb pracy. Ty też będziesz się lepiej czuł, a ubranie się pomoże, jeśli będzie konieczność przeprowadzenia telekonferencji.

Utrzymuj kontakty z kolegami z pracy

Być może pracujesz sam jako freelancer, ale jeżeli twoja praca polega na współpracy w większym zespole, pamiętaj o tym, żeby utrzymywać odpowiednie kontakty. Nie chodzi tu tylko o kontakty bezpośrednio związane z pracą.

Zjawiaj się w biurze od czasu do czasu, utrzymuj regularne telekonferencje z zespołem, pamiętaj o napisaniu im np. życzeń na komunikatorze czy gratulacji z powodu narodzin dziecka. Używaj rozmów wideo - badania pokazały, że większość informacji przekazujemy niewerbalnie. Możesz do tego użyć np. FaceTime, Skype, Hangouts, Slack czy Teams.

Kontakty personalne odgrywają ważną rolę w pracy i pomagają w budowaniu relacji.

Ustal godziny pracy i się ich trzymaj

Pracujący z domu mają tendencję do nieświadomego przeciągania godzin spędzanych na pracy. Gdybyśmy nie pracowali z domu, dawno już byśmy wyszli z biura - a w przypadku home office nie mamy skąd wyjść! Musimy ustalić granicę - po kilku godzinach pracy wydajność spada na tyle, że to samo zrobimy o wiele szybciej wypocząci następnego dnia.

Niech przerwa będzie przerwą

Robisz sobie przerwę na kawę albo obiad? Wyjdź do kuchni albo restauracji - nie zjadaj kanapki w pośpiechu przy biurku, przy którym pracujesz. Po takim posiłku nie będziesz ani najedzony, ani wypoczęty, ani zadowolony z wyników swojej pracy.

Zadbaj o transparentność

Być może twój szef lub zleceniodawca będzie miał problem z docenieniem twojej pracy, jeśli nie będzie widział jej postępów. Zadbaj o odpowiednią widoczność twoich zadań i ich stanu. Dobre do tego jest jakieś narzędzie online, do którego będą mieli dostęp inni. Mogę polecić do tego Trello - jest to tablica z zadaniami, którą możemy w łatwy sposób skonfigurować i udostępnić. Jeśli piszesz kod (programujesz), zadbaj o częste commity do repozytorium kodu.

Maile mają tutaj o wiele mniejsza skuteczność - trudno uzyskać jakiś odzew i informację, czy ktoś w ogóle naszego e-maila przeczytał. Mimo to raport na koniec dnia przyda się w razie jakichś nieporozumień.

Przygotuj sobie środowisko pracy bez przeszkadzajek

Dom kojarzy nam się z wypoczynkiem, życiem rodzinnym i rozrywkami. Urządzamy go tak, aby odzwierciedlał te zapatrywania. Dlatego ważne jest, aby przegotować sobie miejsce do pracy, gdzie będziemy z dala od rozpraszaczy. Nie siedźmy z laptopem na kolanach przed właczonym telewizorem!

REKLAMA

Trzymaj rękę na pulsie

Jeśli praca z domu to coś nowego w twojej firmie, to możliwe, że nie ma jeszcze opracowanych strategii i zasad zdalnej współpracy. Nie pozwól na to, żeby ominęła cię ważna informacja - ustal zasady wymieniania się wiadomościami, utwórz wspólne Wiki lub kanał na Slacku i powiadom wszystkich, że informacje tam przekazywane będą wiążące.

REKLAMA
Najnowsze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA