Oto najpopularniejsze gry mobilne 2019 r. Mobilny gaming przerósł wszystkie pozostałe platformy

Artykuł/Gry 17.01.2020
Oto najpopularniejsze gry mobilne 2019 r. Mobilny gaming przerósł wszystkie pozostałe platformy

Oto najpopularniejsze gry mobilne 2019 r. Mobilny gaming przerósł wszystkie pozostałe platformy

Ponoć mobilni gracze nie są prawdziwymi graczami. Jak na ironię, to właśnie mobilny gaming przyćmił w ubiegłym roku ten „prawdziwy”. Oto najpopularniejsze gry mobilne AD 2019.

Raptowna cyfryzacja Indii i Brazylii, oraz coraz większy udział Chin w globalnym rynku mobilnym nie pozostały bez odzwierciedlenia w świecie gier. Według raportu App Annie, ubiegłym roku gracze wydali na gry mobilne aż 25 proc. więcej, niż na te „prawdziwe” gry na inne platformy. W 2019 r. sumaryczny przychód gier mobilnych zatrzymał się na 80 mld. dol., ale już teraz szacuje się, że jeśli tendencja wzrostowa się utrzyma, w 2020 r. gry mobilne przebiją magiczną granicę 100 mld. dol.

Najchętniej gramy w proste gry. Ale to w tych trudnych spędzamy najwięcej czasu

Aż 47 proc. spośród wszystkich pobranych w 2019 r. gier stanowią proste zręcznościowe. Kolejne 21 proc. to gry logiczne. A że większość „casualowych” graczy często skacze między grami, wygrywają ci producenci, którzy mają w swoim portfolio kilka produkcji tego typu.

Co ciekawe, choć zaawansowane produkcje stanowią ledwie 18 proc. całości, to właśnie w nich spędzamy najwięcej czasu – aż 55 proc. 38 proc. czasu spędzonego w grach stanowią zaawansowane gry akcji, gdzie statystyki zapewne mocno podbija najpopularniejsza produkcja: PUBG Mobile.

Zaawansowane gry przyciągnęły też znacznie więcej dolarów niż casualowe produkcje. Aż 76 proc. wszystkich pieniędzy wydanych przez konsumentów w 2019 r. na mobilne granie trafiły do zaawansowanych tytułów, głównie gier akcji i RPG.

Rankingi mobilnego gamingu w raporcie App Annie są jednak niepełne – jako że zliczają tylko statystyki z iOS App Store i Google Play Store, oraz aplikacje na Androida instalowane spoza Sklepu Play w Chinach, brakuje tu jednego giganta: Fortnite.

Wynika to z faktu, iż mobilni gracze na Androidzie mogą pobrać grę tylko od producenta, a nie ze Sklepu Play. iOS stanowi zaś zbyt małą pulę użytkowników w skali całości rynku, by zapewnić popularnemu Battle Royale miejsce w rankingu.

Najpopularniejsze gry mobilne 2019 – w co graliśmy najczęściej?

Według raportu App Annie, największą grupę aktywnych użytkowników w danych miesiącach miało PUBG Mobile. Na drugim miejscu uplasowała się nieśmiertelna Candy Crush Saga. Niesamowita jest również pozycja Subway Surfers. Gra debiutowała w 2012 r. i wciąż przyciąga rzesze graczy z całego świata.

Najpopularniejsze gry mobilne 2019 – co najczęściej pobieraliśmy?

Najlepsze aplikacje 2019

Zgodnie z rozkładem zainteresowania mobilnych graczy, w rankingu dominują przede wszystkim proste gry zręcznościowe i logiczne. Wyjątki od tej reguły są trzy: Call of Duty Mobile, PUBG Mobile i nowy hit, Free Fire, czyli odpowiedź na brak Fortnite’a w Sklepie Play.

Najpopularniejsze gry mobilne 2019 – gdzie wydawaliśmy pieniądze?

Najlepsze aplikacje 2019

Numerem jeden – o dziwo – jest gra Fate/Grand Order, niezbyt popularna w naszym kraju. Z tytułów bardziej znanych polskiemu graczowi mamy tu nieśmiertelnego Candy Crusha, Pokemon Go oraz Clash of Clans. Ciekawa jest też obecność wydanej w 2015 r. gry Dragon Ball Z Dokkan Battle, która w pięć lat od premiery wciąż przyciąga nowych użytkowników i zbiera świetne oceny.

Oczywiście gro tych przychodów pochodzi z krajów azjatyckich, zwłaszcza z Chin, które w 2019 r. stanowiły aż 40 proc. spośród wszystkich płacących za gry i aplikacje użytkowników.

„Duży” gaming święci tryumfy w „małym” gamingu

Liczba pobrań i zarobków to jedno, ale popularność nowości to drugie. Jeśli chodzi o 2019 r., rozwinięte rynki gamingowe zdominowały dwa tytuły: Call of Duty Mobile oraz Mario Kart Tour. Dwie marki szalenie popularne w świecie “dużego” gamingu.

Obydwie produkcje uplasowały się w TOP 5 najchętniej pobieranych nowych aplikacji 2019 r. w większości istotnych rynków: Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Japonii, Francji Niemczech oraz Brazylii.

Jako że w/w produkcje są dostępne tylko w oficjalnych sklepach na iOS oraz Androida, nie dziwi ich brak w zestawieniu dla Chin.

Są to też relatywnie duże gry, wymagające obszernego pakietu danych i szybkiego łącza. Nic więc dziwnego, że brakuje ich na rynkach, gdzie mobilna łączność internetowa dopiero się rozwija.

Jak jednak przewidują analitycy z App Annie, ta sytuacja będzie się zmieniać w najbliższych latach. Im szybszy internet mobilny otrzymają kraje rozwijające się, tym szybciej zobaczymy w nich wzrost nie tylko „casualowego”, ale także „poważnego” gamingu na smartfonach.

Dołącz do dyskusji