Niby-specyfikacja nowych Xboksów. Droższy szybszy od PlayStation 5

News/Gry 10.12.2019
Niby-specyfikacja nowych Xboksów. Droższy szybszy od PlayStation 5

Niby-specyfikacja nowych Xboksów. Droższy szybszy od PlayStation 5

A jednak będą dwie konsole Xbox „Scarlett”. Znane są pod nazwami tymczasowymi „Anaconda” i „Lockheart”. Ta droższa ma być podobno jeszcze szybsza od PlayStation 5.

Wiele wskazuje na to, że szef Xboxa rozminął się z prawdą informując dziennikarzy, że Microsoft pracuje tylko nad jedną konsolą nowej generacji. Plotki na temat dwóch odmian Xboxa o tymczasowej nazwie Scarlett pojawiły się po raz kolejny.

Czytaj także:

Szybsza konsola znana jest pod kryptonimem Anaconda. Ta wolniejsza nazywana jest Lockheart. A dzięki źródłom Jeza Cordena z Windows Central wiemy o obu nieco więcej. Choć należy pamiętać, że choć Corden to znane i szanowane nazwisko, to wszystko poniższe ma charakter nieoficjalny i może ulec zmianie.

Xbox Scarlett – Anaconda i Lockheart. Surowa moc obliczeniowa w teraflopsach.

Anaconda ma oferować wydajność na poziomie 12 TFLOPS a Lockheart 4 TFLOPS. Dla porównania, Xbox One X oferuje 6 TFLOPS a Xbox One S 1,4 TFLOPS. PlayStation 5 to podobno 10,2 TFLOPS. Jak na pewno wiecie, im wyższa wartość tym lepiej. Dlaczego więc Lockheart będąc konsolą nowej generacji ma łączną surową wydajność niższą od obecnego na rynku One X?

Xbox One X vs PC

Inżynierowie Sony i Microsoftu już od pewnego czasu powtarzają, że teraflopsy to miara, która nie zupełnie oddaje pełnię możliwości sprzętowych konsol i to samo powtórzyły źródła Cordena. TFLOPS nie uwzględnia w swojej mierze niestandardowych rozwiązań, takich jak wyspecjalizowane moduły do konkretnych zadań – jednym z przykładów mogą być bloki obliczeniowe do akceleracji przeliczeń związanych ze śledzeniem promieni.

Najważniejszy ma być procesor. I bardzo dobrze, to największy problem Xboxa One i PS4.

Decyzja Sony i Microsoftu związana z wyborem AMD Jaguar jako punktu wyjścia do projektowania jednostek centralnych konsol bieżącej generacji z perspektywy czasu wydaje się… kontrowersyjna. Jaguar oferuje bardzo przyzwoitą relację zużywanej mocy do wydajności, co na pewno wpłynęło pozytywnie na ekologię czy nasze rachunki za prąd. Jednak Jaguar powoduje również, że na obie konsole trudno się pisze złożone gry.

Niska wydajność Jaguara spowodowała, że choć gry mogą wyglądać obłędnie (szczególnie na posiadających mocne GPU konsolach PS4 Pro i One X) to i tak mają problem z przekroczeniem bariery 30 klatek na sekundę czy byciem bardziej złożonymi. Deweloperzy gry Gears 5 nawet swego czasu opowiadali ile pracy włożyli w przeniesienie jak największej liczby przeliczeń z CPU na znacznie potężniejsze GPU, by gra mogła działać w 4K przy 60 klatkach na sekundę. Xbox Scarlett (i PlayStation 5) na szczęście wyciągają wnioski z tej lekcji.

Scorpio Engine Xbox One X specyfikacja

Anaconda i Lockheart mają mieć bardzo podobne CPU. Oba mają być ośmiordzeniowe z taktowaniem 3,5 GHz na rdzeń, przy czym Anaconda ma być nieznacznie szybsza. Wzrost taktowania względem poprzedniej generacji jest relatywnie niewielki, ale też wiele zmieni się w samej budowie procesora – m.in. systemy podręcznej pamięci czy jego architektura. Według źródeł Cordena CPU Scarlett ma być 4,5-raza wydajniejsze od tego w Xbox One X.

Podobnej klasy CPU nie tylko ilustrują czemu TFLOPS-owa miara traci sens. Świadczy to również o tym, że Anaconda i Lockheart obsłużą te same gry w tej samej płynności obrazu czy złożoności. Sprzęty różnić się będą głównie GPU, a więc na Anacondzie gry będą wyglądać lepiej, ale to będzie jedyna szczególnie istotna różnica między oba urządzeniami. Prawdopodobnie.

Gry ładowane do pamięci Xboxa Scarlett w okamgnieniu.

Obie wersje Scarlett będą mieć na pokładzie 16 GB RAM, z czego 3 GB będzie zarezerwowane dla systemu operacyjnego. Dla porównania, Xbox One X oferuje grom wideo 9 GB. Tyle że pamięć RAM będzie mogła być uzupełniana w razie potrzeby przez bardzo wydajną pamięć masową. W przypadku obu konsol będzie to pamięć NVMe SSD, która będzie mogła służyć jako wirtualny RAM.

Xbox One X recenzja

Pamięć masowa, podobnie jak w PlayStation 5, będzie opracowana z użyciem własnościowych rozwiązań, co ma sprawić, że będzie diabelnie szybka. A co za tym idzie: ma zredukować czasy ładowania się gier do pamięci do minimum. To rodzi pytanie: co z możliwością rozszerzenia pamięci wewnętrznej o zewnętrzne dyski twarde? Xbox One na to pozwala, tymczasem Scarlett stawia bardzo wysokie wymagania względem pamięci masowej. Na to pytanie na razie nie znamy odpowiedzi. Pamięć SSD to odczyt rzędu 550 MB/s. Pamięć NVMe SSD: nawet 3500 MB/s. Maksymalna przepustowość pamięci konsol bieżącej generacji to około 150 MB/s.

Nie jest jasne jak dokładnie będzie wyglądać software’owa architektura Scarlett. Xbox One we wszystkich swoich odmianach bazuje na hyperwizorze wirtualizującym dwa systemy: odmianę Windows 10 (warstwa interfejsu, środowisko uruchomieniowe dla aplikacji) i XboxOS (środowisko uruchomieniowe dla gier). Scarlett ma korzystać w jakiś sposób z Windows Core OS z nakładką Game Core OS. Windows Core OS stanowi również fundament Windowsa 10X. Na razie jednak te informacje to bardziej zlepek losowych słów kluczowych niż coś konkretnego, więc trudno się nad tym rozwodzić.

W wybranych krajach zapomnisz również o problemie pobierania ogromnych gier. Wszystko dzięki xCloud.

Usługa streamingu gier od Microsoftu nieco nam ulży w oczekiwaniu, aż 100-gigabajtowa gra łaskawie pobierze się do pamięci konsoli – co przecież może trwać godzinami. Jeżeli kupiona przez nas gra będzie również w katalogu xCloud i jeżeli usługa ta będzie obsługiwana w naszym kraju (w Polsce prawdopodobnie nieprędko), to będziemy mogli ją od razu uruchomić, bez czekania na pobranie.

Ktoś mógłby wyrazić wątpliwość: „ale jak to, przecież w xCloud chodzi o łącze internetowe, a to będzie zatkane pobieraną grą”. Nie do końca. xCloud nie wymaga ogromnej szybkości pobierania a bardzo niskich opóźnień. Pobieranie w tle dużej ilości danych z niższym priorytetem ma nie wpłynąć na komfort grania z chmury. Podobno.

Jak będzie się nazywać następca Xboxa One?

W wywiadzie udzielonym Stevivorowi szef Xboxa zdradza, że nowy Xbox nie będzie swoją nazwą nawiązywał do poprzedników. To, jak zaznacza, nigdy nie było tradycją Xboxa. Xbox 360 zyskał swoją nazwę by podkreślić, że pokrywa 360 stopni rozrywki, której środkiem jest nowy Xbox. Xbox One z kolei miał być jedną konsolą do wszystkiego. Xbox Scarlett ma zyskać nazwę najlepiej definiującą jej charakterystykę – nie będzie to więc Xbox Two, Xbox 720 ani nic z tych rzeczy.

Xbox Scarlett kontra PlayStation 5.

Niestety, na razie wiemy zbyt mało o konsoli PlayStation 5, by techniczne porównanie było w ogóle możliwe. Na pewno konsola Sony ma CPU o tej samej architekturze i tej samej liczbie rdzeni co Scarlett, jednak nie wiemy nic innego na temat tego układu. Nowe Xboxy i PlayStation mają mieć napęd optyczny Blu-ray i bardzo szybką pamięć SSD. Różnica może tkwić w GPU.

Według niepotwierdzonych informacji układ graficzny PlayStation 5 budowany jest na bazie architektury Navi. Ten w Xbox Scarlett również, ale wiemy też z tych niepewnych źródeł, że będzie to układ o nazwie tymczasowej Arcturus. Co to oznacza? Niestety tego na razie jeszcze nie wiemy.

Dołącz do dyskusji