Rynek podcastów rośnie. Najchętniej słuchamy o zdrowiu, technologiach i rozrywce

News/Technologie 14.11.2019
Rynek podcastów rośnie. Najchętniej słuchamy o zdrowiu, technologiach i rozrywce

Rynek podcastów rośnie. Najchętniej słuchamy o zdrowiu, technologiach i rozrywce

Podcasty nabierają w Polsce wiatru w żagle. Słucha ich już ponad jedna czwarta internautów. 

Publicis Group na zlecenie Agory przebadało rynek podcastów w Polsce. Wnioski z powstałego na podstawie badania raportu muszą cieszyć każdego entuzjastę tego wspaniałego medium.

Podcasty w Polsce uczą, bawią, relaksują.

Jak informuje Agora, już 27 proc. polskich internautów poznało słodki smak podcastów. Niemal wszyscy w tej grupie rozkoszowali się nim w miesiącu poprzedzającym badanie. Ponad połowa pytanych przyznaje, że słucha internetowych audycji przynajmniej raz w tygodniu.

Wśród przebadanych słuchaczy (brano pod uwagę tylko osoby pełnoletnie) dominują osoby w wieku 25-34 lata (38 proc.), za nimi są osoby trochę starsze w wieku 35-44 lata (26 proc.), potem młodzież od 18 do 24 roku życia (19 proc.). Entuzjastów podcastów, którzy przekroczyli 45 lat, wzięło udział w badaniu 16 proc.

Mamy swoich ulubieńców i raczej nie rozmieniamy się na drobne. Najwięcej osób (59 proc.) subskrybuje od dwóch do czterech podcastów, jedna trzecia to podcastowi asceci, którzy ograniczają się tylko do jednego podcastu, a tylko 12 proc. osób zarzuca szeroką sieć, obserwując pięć lub więcej audycji. Słuchamy ich przede wszystkim po to, żeby się rozerwać (48 proc.), dowiedzieć czegoś więcej o świecie (46 proc.) i zrelaksować (42 proc.). Zwykle korzystamy przy tym ze smartfona (73 proc.) i słuchawek (60 proc.).

Rynek podcastów w Polsce
Ulubione tematy Polaków

Najpopularniejsze podcasty wśród kobiet dotyczą zdrowia. Mężczyzn bardziej interesuje technologia.

Kobiety, które słuchają więcej, sięgają głównie po takie tematy jak zdrowie i styl życia (40 proc.), psychologia (33 proc.) oraz edukacja i języki obce (28 proc.). Mężczyźni częściej sięgają po podcasty o technologii (36 proc.), historii i społeczeństwie (27 proc.) oraz biznesie, marketingu i reklamie (27 proc.). Obie grupy łączy sympatia audycji muzycznych (34 proc. pań i 35 proc. panów się do niej przyznaje) i rozrywkowych (odpowiednio 33 proc. i 31 proc.).

Każde niemal miejsca nadaje się za to do słuchania podcastów, choć najchętniej robimy to w domu (75 proc.). Co zaskakujące, tylko 43 proc. z nas korzysta z nich w podróży, za to aż 19 proc. w pracy. Duża część (38 proc.) słucha ich, sprzątając (dobry podcast potrafi być prawdziwym wybawieniem przed śmiertelną nudą zmywania), spacerując (25 proc.), uprawiając sport (15 proc.) i robiąc zakupy (6 proc).

Liczba słuchaczy podcastów będzie rosła, inwestycje w nie także.

Podcasty, choć na dobre zadomowiły się na świecie, w Polsce są nadal zjawiskiem dość nowym. Ponad połowa badanych (65 proc.) zaczęła ich słuchać dopiero w ciągu ostatniego roku. Na szczęście ta liczba stale rośnie, a firmy zaczynają dostrzegać potencjał podcastów.

Młodzi i w sile wieku, w przeważającej większości osoby dobrze wykształcone, pracujące, mieszkańcy większych miejscowości, otwarci na nowe doświadczenia i obce kultury – statystyczni słuchacze podcastów to marzenie wielu marketerów – podkreśla Radosław Sączek, szef działu akcji specjalnych Tandem Media. – *Istotne jest także to, że respondenci najczęściej poświęcają podcastom całą swoją uwagę, skupiając się na słuchanych treściach, a przy tym w większości akceptują reklamy z nimi związane.

Według przewidywań ekspertów liczba słuchaczy podcastów na całym świecie ma dalej rosnąć i to nadzwyczaj dynamicznie. Do 2022 r. ma wynosić aż 1,5 mld osób. Rok temu było nas „tylko” 800 mln.

Dołącz do dyskusji

Advertisement