Na GOV.pl zamówisz dowód, zobaczysz receptę i policzysz punkty karne. Platforma już działa

News/Biznes 23.09.2019
Na GOV.pl zamówisz dowód, zobaczysz receptę i policzysz punkty karne. Platforma już działa

Na GOV.pl zamówisz dowód, zobaczysz receptę i policzysz punkty karne. Platforma już działa

Naprawdę na to czekałem. GOV.pl to zunifikowana platforma, która łączy wszystkie e-usługi oferowane przez rozmaite ministerstwa. Zdrowie, meldunek, edukacja, podatki, dokumenty i dane osobowe – wszystko to spaja GOV.pl przy pomocy konta uwierzytelnionego profilem zaufanym.

Żebyśmy mieli jasność – nowa platforma GOV.pl nie jest żadną rewolucją. To raczej wielki remont i wielkie sprzątanie po dotychczasowym bałaganie. Rozmaite resorty rozbudowywały bowiem katalog e-usług realizowanych za pomocą Internetu, ale nikt nie pomyślał o zunifikowaniu tych działań. Poszczególne ministerstwa działały niejako na własną rękę, ułatwiając Polakom życie w oparciu o własne standardy, schematy, szablony, wzory i wytyczne. Co serwis, to inna filozofia korzystania. Inna szata graficzna i inny układ podstron.

Platforma GOV.pl unifikuje i ujednolica cyberświat polskich usług urzędowych.

Odwiedzając GOV.pl obywatel zyskuje dostęp do usług, informacji oraz poradników z następujących kategorii: dokumenty i dane osobowe, edukacja, kierowcy i pojazdy, meldunek i wybory, nieruchomości i środowisko, podatki, pomoc prawna, praca i biznes, rodzina i małżeństwo, wojsko i bezpieczeństwo, wyjazdy i wypoczynek, zasiłki i pomoc finansowa, zaświadczenia i odpisy oraz zdrowie i ubezpieczenia społeczne.

Usługi oferowane na GOV.pl to m.in. zamówienie dowodu osobistego (oraz zgłaszanie jego utraty), wysyłanie pism ogólnych, sprawdzanie gotowości paszportu do odbioru, sprawdzanie danych w rejestrze PESEL, złożenie wniosku o prawo jazdy, sprawdzanie liczby punktów karnych, analiza historii pojazdu, uzyskanie zaświadczenia o przebiegu lub zakończeniu studiów, wpisanie do rejestru wyborców, dopisanie do spisu wyborców, zmiana zameldowania, uzyskanie odpisów z ksiąg wieczystych, zgłoszenie zamiaru wycinki drzew, uzyskanie podatkowej interpretacji, uzyskanie odpisu stanu cywilnego, zgłoszenie narodzin dziecka, skorzystanie z programów Dobry Start (wyprawka) oraz 500+, uzyskanie karty Dużej Rodziny, otrzymanie zaświadczenia o przebiegu służby wojskowej, uzyskanie EKUZ, zgłoszenie pobytu za granicą, uzyskanie informacji z KRS a także dostęp do recept oraz skierowań lekarskich.

Dla ministra Marka Zagórskiego priorytetem było dopasowanie e-usług do smartfonów.

W dzisiejszych czasach aż 70 proc. czytelników odwiedza Spider’s Web na przenośnych urządzeniach. Stale rosnąca liczba smartfonów i tabletów nie uszła uwadze ministra cyfryzacji. Marek Zagórski zaznaczył, że jednym z najważniejszych celów unifikacji usług sieciowych pod szyldem GOV.pl jest dostosowanie platformy do dotykowych wyświetlaczy. Minister zaręcza, że dzięki wielomiesięcznej pracy Centralnego Ośrodka Informatyki mobilne wersje witryn zostały stworzone w oparciu o najnowsze trendy i standardy, a pozytywne user experience było jednym z priorytetów.

Innym ważnym elementem GOV.pl ma być ciągłość historii usług, wyrażona za pomocą jednego konta potwierdzonego profilem zaufanym. Odwiedzając własną zakładkę profilową (Mój GOV) zyskujemy natychmiastowy dostęp do danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów, Rejestru PESEL i Rejestrze Dowodów Osobistych. Ciekawsza jest osobista skrzynka. W niej możemy podejrzeć wszystkie wnioski złożone do urzędów, wraz z odpowiedziami bezpośrednio od instytucji państwa. Wygląda to niczym skrzynka e-mail z zachowanymi wątkami. Takie proste, a takie praktyczne.

GOV.pl to ważny krok naprzód. Jesteśmy w trakcie cyfrowej rewolucji i nie możemy stanąć w miejscu.

Jednego nie można odmówić aktualnej władzy. W ciągu czterech ostatnich lat dokonał się większy postęp w zakresie internetowych usług obywatelskich niż w przeciągu dwóch poprzednich kadencji razem wziętych. Dzisiaj zamawiam dowód osobisty popijając kakao, bez wychodzenia do urzędu ani nawet do fotografa. Nazwy przepisanych leków przypominam sobie z e-recepty, a podczas kontroli biletów nie pokazuję nawet dowodu osobistego, a jedynie aplikację mObywatel. To są jak najbardziej odczuwalne, realne zmiany jakościowe. Mam nadzieję, że będzie ich coraz więcej.

Dołącz do dyskusji