REKLAMA

Wtyczka w przeglądarce pokaże, czy stałeś się celem reklamy politycznej na Facebooku

Wtyczka w przeglądarce wystarczy, by sprawdzić, czy staliśmy się celem reklamy politycznej. Projekt Kto cię namierzył? Fundacji Panoptykon pozwoli na sprawdzenie, w jaki sposób Facebook wykorzystywany jest do celów politycznych.

05.09.2019 07.26
Rekordowa kara dla Facebooka
REKLAMA
REKLAMA

Pomysłodawcami są Fundacja Panoptykon, Fundacja ePaństwo i firma SmartNet Research&Solutions. Wtyczkę stworzył brytyjski kolektyw Who Targets Me.

Facebook wie o nas wszystko?

Pomysłodawcy projektu Kto cię namierzył? przypominają, jak wiele wie o swoich użytkownikach Facebook. Na podstawie aktywności w serwisie społecznościowym można z bardzo dużą dokładnością profilować reklamy i zwiększać tym samym ich skuteczność.

Wtyczka ma pokazać użytkownikom czy partie polityczne „wzięły ich na cel”. Na podstawie zebranych danych powstanie raport na temat wykorzystania Facebooka w celach politycznych.

Użytkownicy wtyczki zobaczą też liczbę skierowanych do nich reklam politycznych, nazwę komitetów, które je zamieściły, ale również treść reklam i kryteria doboru treści reklamowych.

Po kliknięciu w ikonę wtyczki w przeglądarce będzie można zobaczyć, które komitety są najbardziej aktywne na Facebooku.

 class="wp-image-997188"

Wtyczka Kto cię namierzył? dostępna jest dla przeglądarek Chrome i Firefox.

Żeby ją zainstalować wystarczy kliknąć w link dostępny na stronie projektu. Póki co jego popularność nie jest imponująca. W Polsce pobrano rozszerzenie 2 tys. razy.

Po zainstalowaniu i kliknięciu w ikonę wtyczki w przeglądarce przejdziemy do konfiguracji. Na początku dowiemy się, jakie dane zbiera i przechowuje wtyczka:

 class="wp-image-997173"

Przeglądarka Chrome, informując o uprawnieniach przy instalacji rozszerzenia, pokazuje znacznie bardziej niepokojący obraz jego możliwości. Dowiemy się zatem, ze wtyczka będzie mieć uprawnienia do „odczytu i zmiany wszystkich twoich danych na otwieranych stronach” i wyświetlania powiadomień.

 class="wp-image-997182"

Na stronie rozszerzenia możemy przeczytać, że tak szeroki zakres uprawnień w przypadku Chrome'a „wynika z konstrukcji samej przeglądarki i twórcy wtyczki nie mają na to wpływu”.

Podczas konfiguracji zostaniemy poproszeni również o podanie wieku, płci i kodu pocztowego - to dość typowe informacje potrzebne do przeprowadzenia badań statystycznych. Możemy też określić, jakie mamy poglądy polityczne, ale nie jesteśmy do tego zobligowani.

Po przejściu wszystkich kroków wyświetli nam się komunikat mówiący, że wyniki będą dostępne, gdy na Facebooku wyświetli nam się przynajmniej jedna reklama polityczna. W przypadku, gdy widzieliśmy reklamę na Facebooku, a wtyczka jej nie wyłapała, możemy zgłosić ten fakt twórcom rozszerzenia.

Jakie dane zbiera wtyczka Kto cię namierzył?

Twórcy projektu twierdzą, że są to reklamy i posty sponsorowane widoczne na Facebooku wraz z godziną i datą ich wyświetlenia. Dotyczy to wszystkich reklam, również tych pozbawionych charakteru politycznego.

Co istotne, kod źródłowy wtyczki jest dostępny na GitHubie.

Uczestnicy projektu mogą podać swój adres e-mail, by otrzymać raport, który zostanie opublikowany po zebraniu i przetworzeniu danych przez badaczy.

Czy projekt Kto cię namierzył ma sens?

REKLAMA

Na to pytanie można odpowiedzieć na dwóch płaszczyznach. Tak, projekt Kto cię namierzył? ma sens. Po pierwsze, pozwoli badaczom określić choćby w przybliżeniu skalę targetowania politycznego na polskim Facebooku. Drugi, nawet ważniejszy efekt to edukacja. Wielu użytkowników, być może po raz pierwszy dowie się, że Facebook nie jest tak przyjaznym i bezpiecznym miejscem, jak to się może wydawać, a użytkownicy są odbiorcami przekazów reklamowych i narzędzi wpływu, o których istnieniu mogli nie wiedzieć.

Wątpliwości budzić może skuteczność badania. Jest one realizowane przez przeglądarki internetowe, tymczasem użytkownicy korzystają z Facebooka przede wszystkim mobilnie - na smartfonach. O tym, jak jest to ważne świadczy fakt, że reklama mobilna odpowiada aż za 94 proc. przychodów reklamowych Facebooka. Niestety twórcy projektu nie mają narzędzi, by przeprowadzić badania w kanale mobilnym.

REKLAMA
Najnowsze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA