Canal+ wraca do korzeni. Oto blisko 25 lat historii marki w Polsce

Canal+ wraca do korzeni. Oto blisko 25 lat historii marki w Polsce

Canal+ wraca do korzeni. Oto blisko 25 lat historii marki w Polsce

Canal+ to historia rozwoju polskiej telewizji, filmu i sportu. Przez lata zmieniały się technologie, nazwy, logo czy dostępne kanały. Oto blisko ćwierć wieku Canal+ w Polsce.

2 grudnia 1994 – początek, ale na razie z Paryża.

Francuska grupa Canal+ dostała koncesję od Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji kilka dni wcześniej, ale przygotowania do startu pierwszego płatnego kanału telewizyjnego w Polsce zaczęły się na długo przed pierwsza emisją.

Jesienią 1994 roku, Janusz Basałaj po 11 latach pracy w Przeglądzie Sportowym, postanowił zmienić barwy. Skorzystał z zaproszenia Francuzów i objął stanowisko dyrektora ds. sportowych nowo powstającej stacji Canal+.

Canal+ we był Francji fenomenalną telewizją. W tamtych latach, w porównaniu do naszych transmisji, to była przepaść. Oprawa meczów, komentatorzy, reporterzy. Czułem się, jakby wpuścili mnie do Disneylandu, dając jeszcze pieniądze na lody i coca colę – wspomnienia Basałaja cytuje Onet.

Polskie studio Canal+ przy ul. Kawalerii 5 powstało dopiero w styczniu, więc na początku stacja emitowała swoje programy z Paryża. Skupiała się na sporcie, a także premierach filmowych i serialowych.

Co ciekawe, Canal+ nie był na początku kanałem całodobowym. Nadawał przez 20 godzin, po których następowała przerwa.

Pierwsze logo polskiego Canal+- do końca 1996 roku.

21 marca 1995 – oficjalna inauguracja działalności.

Właśnie ten dzień uznaje się za oficjalny start Canal+ w Polsce. Stacja ma już swoje studio i autorskie programy, takie jak Siódme Niebo, Sport + czy Aktualności Filmowe.

Wkrótce przeprowadza również swoją pierwszą transmisję meczu naszej Ekstraklasy (1 kwietnia, Legii Warszawa kontra GKS Katowice). Pomaga przy tym wóz transmisyjny wyposażony w 11 kamer, który zakupiono we Francji.

Miesiąc później Canal+ podpisuje 3-letni kontrakt z TVP na pokazywanie 28 meczów polskiej ligi.

14 grudnia 1995 – premiera filmu Tato.

Canal+ od początku angażował się w koprodukcje polskich filmów. Jednym z pierwszych był poruszający Tato w reżyserii Macieja Ślesickiego, z Bogusławem Lindą i Dorotą Segdą. Z perspektywy czasu można powiedzieć, że inwestycje Francuzów wywarły duży wpływ na polską kinematografię – Canal+ zainwestował w grubo ponad 150 koprodukcji.

Niedługo później, w 1997 roku, Canal+ stał się mecenasem Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni. Festiwal stał pod znakiem zapytania ze względu na powódź tysiąclecia, która w lipcu nawiedziła południową i zachodnią Polskę. Władze musiały wygospodarować środki na usuwanie skutków powodzi i festiwal stał początkowo pod znakiem zapytania.

Stacja rozszerzała również swoją obecność na polu sportowym. Podpisała umowę na transmisje meczów polskiej I ligi piłki nożnej i Pucharu Polski na 5 lat.

24 grudnia 1997 – premiera 13 posterunku.

Maciej Ślesicki, autor Tato, to również reżyser hitowego 13 posterunku, który na Canal+ emitowany był przez blisko rok.

13 posterunek był pierwszym polskim sitcomem, w którym Cezary Pazura mógł pokazać pełnię swoich umiejętności komicznych. Oprócz niego w obsadzie znaleźli się m.in. Marek Perepeczko, Ewa Szykulska, Aleksandra Woźniak czy Piotr Zelt, a więc nazwiska znane szerokiej publiczności.

Nawet dziś serial ogląda się z dużą dawką nostalgicznej przyjemności, choć żarty nie są szczególnie wysublimowane.

Styczeń 1998 – Disney kupuje prawa do Kilera.

Kiler do świetna komedia krymina, którą produkował Canal+. Niewiele brakowało, a opowieść Juliusza Machulskiego trafiłaby do Hollywood. O prawa do przeniesienia obrazu za Atlantyk walczyły Disney i 20th Century Fox. Więcej pieniędzy zaoferowała ta pierwsza wytwórnia, która niestety nie doprowadziła projektu do końca.

Barry Josephson, producent i Barry Levinson, reżyser, którzy mieli to robić, faceci od „Facetów w czerni”, ponieśli klęskę filmem „Bardzo dziki Zachód” i się rozstali, porzucając „Kilera”. Do tego zmienił się szef wytwórni, która zapłaciła za prawa, i nie chciał realizować pomysłów poprzednika. A potem wydarzył się 11 września 2001 i nasza komedia kryminalna poszła w niepamięć – reżysera cytuje Fakt.

18 września 1998 roku – startuje Wizja TV.

Wizja TV (od At Entertainment) stała się pierwszą w Polsce platformą cyfrową, która nad Wisłę przyniosła takie kanały jak National Geographic czy Cartoon Network.

Niedługo po premierze At Entertainment stało się własnością UPC, operatora telewizji kablowej, który zmagał się z osiągnięciem rentowności platformy.

Canal+ odpowiada konkurentowi – startuje Cyfra+.

W listopadzie 1998 roku Canal+ uruchomił platformę cyfrową Cyfra+, korzystając z satelitów Eutelsatu. Do jej oferty trafił Eurosport i Planete, a Canal+ miał na wyłączność premiery Universal Studios czy Paramount. Pojawiły się również nowe kanały: Canal+ Żółty, koncentrujący się na filmach i Canal+ Niebieski – na sporcie.

Oferta tak bardzo podoba się Polakom, że w marcu 1999 roku Canal+ przekroczył 100 tys. abonentów, a tylko trzy miesiące później świętował przebicie granicy 300 tys. płacących klientów.

25 lutego 2000 – Chłopaki nie płaczą przejmują kina.

Kolejny klasyk polskiego kina po okresie PRL-u, produkowany przez Canal+. W rolach głównych: Cezary Pazura, Maciej Stuhr, Michał Milowicz i Mirosław Zbrojewicz, a za kamerą Olaf Lubaszenko. Podobnie, jak w przypadku Kilera, wiele zwrotów z filmu przeszło do codziennej polszczyzny:

Dawno temu ja też zaufałem pewnej kobiecie, wtedy dałbym sobie za nią rękę uciąć. I wiesz, co… I bym teraz, kurwa, nie miał ręki.

A historii tego swetra i tak byś nie zrozumiał.

W ogóle bracie, jeżeli nie masz na utrzymaniu rodziny, nie grozi ci głód, nie jesteś Tutsi, ani Hutu i te sprawy, to wystarczy, że odpowiesz sobie na jedno zajebiście, ale to zajebiście ważne pytanie – co lubię w życiu robić. A potem zacznij to robić.

Pod koniec tego samego roku Canal+ dodał świetną funkcję do swojej platformy. Dla filmów zagranicznych umożliwił wybieranie wersji tłumaczenia: z lektorem bądź z napisami. Dzięki temu fani oryginalnej ścieżki dźwiękowej nie musieli się męczyć z tłumaczeniem.

Startują gale piłkarzy Ekstraklasy.

Coroczne święto futbolu w polskim wykonaniu. Wyróżnienia wędrują do najlepszych graczy na różnych pozycjach i do strzelców najładniejszych bramek. Canal+ organizuje widowisko i transmituje na swojej antenie.

1 marca 2002 roku – fuzja Wizji TV i Cyfra+.

Już w połowie poprzedniego roku konkurencyjne platformy podpisały porozumienie o połączeniu. UOKiK nie miał do niego zastrzeżeń i w ten sposób powstała Nowa Cyfra+. Wkrótce powrócono jednak do oryginalnej nazwy – Cyfra+.

Połączone platformy dysponowały wówczas ogromną przewagą nad Cyfrowym Polsatem. Platforma Solorza posiadała 220 tys. abonentów, podczas gdy Nowa Cyfra+ ponad 600 tys.

Od strony finansowej nowy podmiot był kontrolowany przez Francuzów, posiadających 75 proc. udziałów w Telewizyjnej Korporacji Partycypacyjnej. UPC Polska, właściciel Wizji TV miał resztę udziałów, a także 150 mln euro w gotówce, wypłaconych przez Canal+.

2002 – Pianista obsypany nagrodami.

Arcydzieło Romana Polańskiego w koprodukcji Canal+ było jednym z najlepszych filmów 2002 roku. Adaptacja autobiografii pianisty i kompozytora żydowskiego pochodzenia Władysława Szpilmana zdobyła m.in. Złotą Palmę w Cannes i trzy Oscary – dla najlepszego reżysera i aktora (Brody), a także za scenariusz adaptowany (Roland Harwood).

W grudniu kolejnego roku Canal+ zainicjował grupę dyskusyjną Reklama dla dzieci z udziałem psychologów, twórców reklam czy nadawców. Jak sama nazwa sugeruje, grupa miała określić standardy reklamy kierowanej do najmłodszych.

Wyczucie czasu było nieprzypadkowe. Jeszcze w tym samym roku Canal+ uruchomił kanał MiniMini z treściami dla dzieci do lat 7. Był to pierwszy kanał tego typu na polskim rynku.

NBA w Canal+ od sezonu 2003/04.

Canal+ zdobył prawa do pokazywania dwóch spotkań ligi NBA tygodniowo. Polaków do oglądania meczów przekonywały trzy postaci grające za Oceanem: Cezary Trybański (Phoenix Suns), Maciej Lampe (New York Knicks), a także Małgorzata Dydek (WNBA – San Antonio Silver Stars).

Sport przechodzi w High Definition.

W 2006 roku Canal+ zaczął nadawać w HD. Jako pierwszy pokazano mecz angielskiej Premier League pomiędzy Tottenhamem i Arsenalem. Od 2007 roku w HD nadawały już trzy kanały – do Canal+ Sport HD, dołączyły Canal+ Film HD oraz National Geographic Channel HD.

Wprowadzenie zmian kosztowało nadawcę 10 mln euro, sam wóz transmisyjny do nadawania ze stadionów kosztował połowę tego.

Canal+ musiał przeskoczyć na wyższą jakość, bo za rogiem czekał już następny konkurent, który chciał uszczknąć część z milionowej puli abonentów.

12 października 2006 – debiutuje n od TVN-u.

Zaczyna się kolejny etap walki o polski rynek telewizji satelitarnej. ITI Neovision, będący członkiem Grupy TVN, uruchamia telewizję nowej generacji. Platforma n wyróżnia się dekoderem z nagrywarką HD i usługą VOD, o której Canal+ dopiero przebąkiwał.

Udało nam się stworzyć produkt, który wyznaczy nowe standardy na rynku mediów w Polsce. Potencjał telewizji nowej generacji tkwi w połączeniu najnowszych technologii telewizyjnych z wyjątkową ofertą programową – mówił Maciej Sojka Prezes ITI Neovision.

Platformy rywalizują na oferty programowe, ceny, promocje i rozwiązania technologiczne. Canal+ wprowadza wkrótce multiroom, czyli możliwość oglądania różnych kanałów na dwóch telewizorach w ramach jednego abonamentu. Najnowszym trendem jest jednak trójwymiar.

Canal+ wchodzi w 3D w sporcie i filmach.

15 maja 2010 roku stacja pokazała pierwszy mecz w 3D. Grały ze sobą Wisła Kraków i Odra Wodzisław. Dla tej drugiej był to ostatni mecz w Ekstraklasie, zakończony remisem 1 do 1.

Kilka dni później na antenie Canal+ widzowie mogą zobaczyć również horror animowany Koralina i tajemnicze drzwi – również w 3D.

Platforma n nie pozostaje dłużna. Również wchodzi w 3D, a dwa lata później startuje z nGO, czyli aplikacją mobilną z kanałami telewizyjnymi i VOD. Przyszłość n jest już jednak wówczas przesądzona.

Canal+ i n łączą siły.

Fuzje naznaczyły przeszłość Canal+. Historia powtórzyła się w listopadzie 2012 roku, kiedy sfinalizowano transakcję połączenia obu graczy. Powstała nowa platforma – nc+, w której Canal+ miał 51 proc. udziałów, TVN 32 proc., a UPC 17 proc.

Wprowadzeniu platformy towarzyszyły kontrowersje, związane z migracją do nowych ofert i zmienionymi pakietami. Nie ulega jednak wątpliwości, że fuzja wprowadziła odświeżenie na polskim rynku. Siłą napędową nowej platformy wciąż pozostały filmy i sport. W 2013 roku nc+ pokazało finał Ligi Mistrzów, pomiędzy Borussią Dortmund, a Bayernem Monachium. Rok  później do Ekstraklasy zawitała jakość 4K i transmisje z użyciem drona.

2015 – 20-lecie Canal+ w Polsce uświetnione Idą.

Dramat Pawła Pawlikowskiego z Agatą Kuleszą i Dawidem Ogrodnikiem w rolach głównych podbił serca widzów na całym świecie. Także Amerykańskiej Akademii Filmowej, która przyznała Idzie nagrodę za najlepszy film nieanglojęzyczny.

2016 – czas na seriale.

Moda na serialowe produkcje dociera również do Polski. Dużym sukcesem okazuje się Belfer z Maciejem Stuhrem. Premiera drugiego sezonu produkcji przyciągnęła 454 tys. widzów na anteny Canal+ i Canal+1. Fani mogli oglądać serial również na nc+ GO, w transmisji na Facebooku, a także na własnym dekoderze przez wcześniejsze nagranie produkcji. Canal+ trafił również na Playera, gdzie widzowie mogą oglądać go przez internet. Dostęp do kanału zaczyna się od pakietów wycenianych na 50 zł.

2018 – rusza permanentne 4K.

Choć wcześniej zdarzały się transmisje w 4K, to na pierwszy kanał, gdzie wysoka rozdzielczość nie jest jedynie wyjątkiem musieliśmy poczekać do 2018 roku. Canal+ 4K Ultra HD ruszył 15 maja, a jednym z hitów nowego pasma był serial Nielegalni, który recenzowaliśmy w ten sposób:

Nielegalni spodobają się tym, którym brakowało dobrego polskiego serialu sensacyjnego i szpiegowskiego. Tym, którzy tęsknią za złożonymi, intrygującymi bohaterami.

W 2018 roku Canal+ pokazał w 4K między innymi Mundial 2018 rozgrywany w Rosji oraz rozpoczął regularnie nadawanie meczów Premier League, La Liga, Bundesligi i Ekstraklasy w najwyższej jakości obrazu. W tym samym roku Canal+ przedłużył również długoterminowe umowy na tzw. „first-run” z wytwórniami 20th Century FOX i NBCUniversal, gwarantując sobie pierwszeństwo transmisji kinowych hollywoodzkich hitów, również w 4K.

Czas na powrót do korzeni.

Dziś wiemy już, że platforma nc+ odchodzi już do przeszłości. Jej miejsce zajmuje Canal+. Rebranding to jednak nie tylko zmiana nazwy, ale również ciekawe promocje. Nie zmienia się zorientowanie na sport – Canal+ posiada obecnie prawa do transmisji PKO Ekstraklasy, Premier League, Bundesligi, LaLiga, NBA, siatkarskiej Ligi Mistrzów CEV czy Ligi Mistrzów Velux EHF.

Netflix na Platformie Canal+.

Najpopularniejszy na świecie serwis streamingowy trafi wkrótce w ręce abonentów Canal+. Od 15 października będzie dostępny we Francji w cenie 15 euro za pakiet. Na przełomie roku mamy się zaś dowiedzieć o jego dostępności nad Wisłą. To świetna wiadomość dla osób, które chcą mieć dostęp do jak największej ilości dobrych treści w wysokiej jakości.

Nadawca zapowiedział również niedawno zakup 75 proc. udziałów wiodącego dystrybutora filmów w Polsce – „Kino Świat”, dzięki czemu nabędzie prawa do dystrybucji katalogu składającego się z ponad 1200 filmów kinowych i telewizyjnych. Na to wszystko można nałożyć zapowiedziane wprowadzenie usługi myCANAL, która ma połączyć świat klasycznej telewizji, ze światem VOD.

Jak komentowała ostatnio Edyta Sadowska, prezes Platformy Canal+:

Naszym celem jest stworzenie najlepszej i najpełniejszej oferty na polskim rynku, w tym unikalnej oferty dostępu do treści w 4K.

Ostatnie ruchy nadawcy zdają się to potwierdzać.

*Materiał powstał we współpracy z marką Canal+.

Dołącz do dyskusji