Od dziś wyszukiwarka Google udzieli nam jeszcze lepszych odpowiedzi

Od dziś wyszukiwarka Google udzieli nam jeszcze lepszych odpowiedzi

Od dziś wyszukiwarka Google udzieli nam jeszcze lepszych odpowiedzi

Firma Google ogłosiła wprowadzenie bardzo ważnej zmiany w silniku swojej wyszukiwarki internetowej. Odpowiedzi Google’a staną się o wiele bardziej użyteczne.

Nie chodzi tu bynajmniej o uzupełnianie wyszukiwanej frazy, tylko o odpowiedzi wyświetlane nad normalnymi wynikami wyszukiwania. Fachowo nazywa się to feature snippets, albo Google answers. Zresztą najprościej będzie, jeśli pokażę wam o co chodzi:

nowe-odpowiedzi-google
Nie pamiętam, kiedy ostatnim razem korzystałem z jakiejkolwiek innej strony, żeby sprawdzić o której i gdzie grają film, który chcę obejrzeć.

Zmiany w odpowiedziach Google’a

Odpowiedzi Google są według mnie jedną z najbardziej przydatnych funkcji, które Google dodał do swojej wyszukiwarki w ostatnich latach. Nie zawsze jednak podawane tam odpowiedzi są użyteczne. Bardzo często dotyczy to zapytań dotyczących aktualnych wydarzeń. Wyobraźcie sobie, że chcecie sprawdzić, kiedy zaczynają się np. ferie zimowe. Wyszukiwarka Google w takiej sytuacji bardzo często potrafi podać nieaktualną odpowiedź dotyczącą poprzednich lat.

Podstawą naszej wyszukiwarki jest rozumienie języka. Niestety, systemy komputerowe nie rozumieją go w taki sam sposób, jak ludzie. Właśnie dlatego nieustannie opracowujemy nowe sposoby lepszego rozumienia wyszukiwań i zapewniania odpowiednich wyników, szczególnie w przypadkach, gdy sugerowany jest użyteczny kontekst, na przykład czy świeżość odpowiedzi ma znaczenie – pisze Pandu Nayak, wiceprezes Google ds. Wyszukiwania.

Jednym słowem, Google zmieniło algorytm odpowiedzialny za udzielanie odpowiedzi nad wynikami wyszukiwania. Od teraz będzie on uwzględniał, czy odpowiedzi na zadawane przez nas pytania są dodatkowo zależne od ram czasowych. Jak dla mnie to doskonała zmiana. Chociaż muszę przyznać, że nawet poprzednia wersja odpowiedzi Google działała według mnie na tyle dobrze, że trudno było mi na nią narzekać.

Kolejne zmiany w wyszukiwarce Google’a nie przypadają do gustu wszystkim.

O komentarz w tej sprawie poprosiłem naszego czarodzieja SEO i człowieka odpowiedzialnego za wszystkie projekty w grupie Spider’s Web. Jego opinia nie była już tak optymistyczna:

Nie każdemu wydawcy, czy właścicielowi strony nowe zmiany w Google przypadną do gustu. Bo raz, że Google kontynuuje zmiany które rozpoczął jakiś czas temu, a te są z reguły gorsze niż lepsze. A dwa, że modyfikacje na liście wyników wyszukiwań jeszcze mocniej zepchną naturalne wyniki wyszukiwań w dół strony i to z pewnością negatywnie odbije się na przeklikach użytkowników. Z drugiej strony, wyszukiwarka jest dla ludzi, a zaproponowane modyfikacje poprawiają przejrzystość wyników wyszukiwań. Można więc powiedzieć, że Google sprawdza, testuje i ostatecznie szlifuje rozwiązania w taki sposób, by jak najlepiej zadbać o swoich użytkowników. A to, że z wątpliwością korzyścią dla wydawców to już inna sprawa – mówi Przemysław Śmit.

Zwykli użytkownicy Google’a raczej nie zwracają uwagi na takie detale. Niemniej jednak prawdą jest, że im niżej na stronie Google’a spadną naturalne wyniki wyszukiwania, tym strony internetowe będą starać się jeszcze bardziej, żeby zajmować w nich jak najwyższą pozycję. Nie ma ucieczki od Google’a.

Dołącz do dyskusji