Gigantyczna kara dla UPC. Firma musi zapłacić niemal 33 mln zł i oddać pieniądze klientom

News/Technologie 13.08.2019
Gigantyczna kara dla UPC. Firma musi zapłacić niemal 33 mln zł i oddać pieniądze klientom

Gigantyczna kara dla UPC. Firma musi zapłacić niemal 33 mln zł i oddać pieniądze klientom

UPC dostało siarczystego klapsa od Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta. Firma musi zapłacić niemal 33 mln zł kary oraz zwrócić swoim klientom naliczone niesłusznie opłaty. 

Do największych grzechów firmy zaliczało się wyłączanie klientom wybranych kanałów i nieuzasadnione podwyższanie abonamentu. Po wnikliwym przeanalizowaniu przez urząd klauzul, na podstawie których firma podejmowała takie decyzje, okazało się, że stosowanie takich zapisów nie jest w Polsce dozwolone. UPC czeka teraz gęste tłumaczenie się przed klientami, płacenie kar i zwracanie niesłusznie ściągniętych opłat.

Aż 6 klauzul podpadło UOKiK-owi i zostało uznanych za niedozwolone.

Większości z nas nie interesuje to, do ilu kanałów sportowych czy filmowych będziemy mieli dostęp, ale to, które to są kanały i co na nich jest. UPC Polska nie gwarantowało jednak dostępu do konkretnych programów wykazanych w wykazie, a jedynie do określonej liczby kanałów o konkretnej tematyce. Klienci czuli się oszukani, gdy operator usuwał kanał, z powodu którego zdecydowali się na wybór usługi. Klauzula umożliwiająca takie działanie została uznana za niezgodną z przepisami.

W dodatku wyłączenie kanału, według kolejnej z zanegowanych klauzul, nie było zmianą umowy. Klient, który chciałby w związku z tym zrezygnować z usług UPC Polska, musiałby zapłacić karę. W opinii UOKiK-u to niedopuszczalne. Wykaz kanałów jest bowiem istotnym warunkiem umowy, a tych operator nie może tak po prostu zmieniać i udawać, że nic się nie stało. Klient mający umowę na czas określony powinien mieć w takim wypadku prawo zrezygnowania z usług UPC. W wypadku umowy na czas nieokreślony firma może zmienić kanały tylko z ważnych powodów wymienionych w regulaminie lub umowie.

Sama firma zadbała jednak o to, żeby rozwiązanie przez nią umowy przebiegało szybko i bez problemu. UPC zastrzegało, że może to zrobić z „ważnych przyczyn”, co w praktyce może oznaczać wszystko i nic. UOKiK zdecydował, że stosowanie tak ogólnego uzasadnienia też jest niezgodne z przepisami.

Nieuzasadnione podwyżki i zamawianie techników na własne ryzyko.

Do listy grzechów UPC zaliczono także wprowadzanie podwyżek „bo tak”. W klauzuli zapisano, że przy umowach na czas nieoznaczony firma może zwiększyć abonament od 5 zł do 8 zł raz na rok bez podania jakichkolwiek powodów. To także jest według UOKiK-u niedozwolone.

Ostania zanegowana klauzula pozwalała firmie arbitralnie decydować o tym, czy wezwanie przez klienta technika było uzasadnione. Nieuzasadnione wezwanie kosztowało 50 zł i mogło skutecznie zniechęcać do wzywania tego rodzaju pomocy po raz kolejny.

UPC Polska musi teraz zapłacić niemal 33 mln zł kary, poinformować o decyzji UOKiK-u wszystkich swoich klientów i oddać im pieniądze, które stracili w ramach podwyżek abonamentu i nieuzasadnionego wezwanie technika. Do tego musi także zwrócić dostęp do usuniętych kanałów klientom, jeśli są one nadal dostępne w ofercie. Decyzja nie jest prawomocna.

Dołącz do dyskusji