Nowe zasady dla hulajnóg elektrycznych w Polsce. Nie pojedziesz szybciej niż 25 km/h

News/Sprzęt 07.08.2019
Nowe zasady dla hulajnóg elektrycznych w Polsce. Nie pojedziesz szybciej niż 25 km/h

Nowe zasady dla hulajnóg elektrycznych w Polsce. Nie pojedziesz szybciej niż 25 km/h

Coraz popularniejsze w Polsce hulajnogi elektryczne zostaną objęte nowym prawem. Są dobre i złe wiadomości.

Hulajnogi elektryczne rosną w siłę. Z jednej strony, na ulicach widać coraz więcej prywatnych hulajnóg, a z drugiej, ogromną popularnością cieszą się hulajnogi wypożyczane na minuty. Co więcej, ten trend nie dotyczy już tylko Warszawy, ale rozlewa się na całą Polskę. W moim rodzimym Białymstoku widzę, że sprzęt cieszy się bardzo dużą popularnością.

Jest nowy projekt ustawy. Hulajnogi elektryczne będą traktowane tak jak rowery elektryczne.

Dziś pojawił się nowy projekt ustawy Prawa o ruchu drogowym oraz ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Ustawa doprecyzowuje definicje pojazdów, co wbrew pozorom jest bardzo potrzebne. W dobie elektryfikacji granica między rowerem, motorowerem a skuterem jest bardzo płynna.

Rower VanMoof Electrified S2 kradzież

Od teraz rower to pojazd o szerokości do 90 cm poruszany siłą mięśni, ale dopuszczalny jest napęd elektryczny aktywowany naciskiem na pedały. Napęd może mieć moc nie większą niż 250 W i zasilanie prądem o napięciu nie wyższym niż 48 V. Napęd nie może działać po przekroczeniu prędkości 25 km/h.

hulajnoga na minuty

Hulajnogi zaliczają się teraz do „urządzeń transportu osobistego”. Mogą mieć maksymalnie 90 cm szerokości, 125 cm długości i masę do 20 kg. Mogą być wyposażone w napęd elektryczny działający na zasadach takich, jak w rowerze elektrycznym. To oznacza, że nie pojedziemy legalnie hulajnogą elektryczną z prędkością powyżej 25 kg/h. No chyba, że rozpędzimy pojazd do wyższej prędkości wyłącznie przy użyciu mięśni.

Warto zauważyć, że w definicji urządzenia transportu osobistego mieszczą się też tzw. hoverboardy.

Co ważne, hulajnogami będzie można jeździć po drogach rowerowych.

Spór o ścieżki rowerowe rozpala rowerzystów do czerwoności, ale będą oni musieli zaakceptować to, że na drodze dla rowerów będą mogły jeździć również pojazdy transportu osobistego. Wliczają się w to hulajnogi i hoverboardy.

Jednocześnie ustawa doprecyzowuje minimalny wiek osoby korzystającej z pojazdu elektrycznego. Granicą jest 10. rok życia, ponieważ jest to również granica wieku dla uzyskania karty rowerowej.

Dla użytkowników hulajnóg nowe prawo brzmi bardzo korzystnie. Rowerzyści mogą być niezadowoleni, ale najwyższy czas zaakceptować, że w 2019 r. w miastach istnieją też inne pojazdy transportu osobistego.

Dołącz do dyskusji