Sprawdziłem GOG Galaxy 2.0. Mam gry i osiągnięcia ze Steam, Origin, uPlay, Xboksa, PS4 w jednym miejscu

Artykuł/Gry 24.06.2019
Sprawdziłem GOG Galaxy 2.0. Mam gry i osiągnięcia ze Steam, Origin, uPlay, Xboksa, PS4 w jednym miejscu

Sprawdziłem GOG Galaxy 2.0. Mam gry i osiągnięcia ze Steam, Origin, uPlay, Xboksa, PS4 w jednym miejscu

Dokładnie 681 cyfrowych gier. Tyle wynosi moja biblioteka GOG Galaxy 2.0, gdy zsynchronizowałem posiadane tytuły z GOG.com, Steam, Origin, uPlay, Battle.net, PlayStation 4 oraz Xbox One. Mam na nie podgląd z okna nowego programu, który nareszcie zsumował wszystkie moje cyfrowe kolekcje w jedną całość.

GOG Galaxy 2.0 to nowa wersja launchera od GOG.com, który przechodzi właśnie przez stadium zamkniętych beta testów. Program zachowuje działanie poprzedniej wersji, oferując jednocześnie bezprecedensową integrację wszystkich platform do gier wideo. PlayStation 4, Xbox One, Origin, uPlay, Epic Games Store – biblioteki rozmaitych podmiotów można powiązać i połączyć, tworząc zunifikowaną i ujednoliconą kolekcję swoich gier.

Dzięki GOG Galaxy 2.0 po raz pierwszy mam wszystkie cyfrowe gry w jednym miejscu

No dobrze, nie wszystkie. Wciąż brakuje integracji ze sklepem Windows 10 oraz platformą Nintendo Switch. Do tego GOG Galaxy nie wspiera starszej generacji konsol, to jest PS3 oraz X360. Mimo tego lista kompatybilnych bibliotek jest imponująca. Nowy GOG Galaxy pozwala na stałą synchronizację kont pomiędzy:

  • GOG.com (duuh)
  • PlayStation 4 (PSN)
  • Xbox One (Xbox Live)
  • Steam
  • Battle.net
  • Origin
  • uPlay
  • Epic Games Store

Dzięki takiej synchronizacji w końcu możemy zobaczyć pełną listę wszystkich cyfrowych gier, które są w naszym posiadaniu. Koniec zastanawiania się, czy Icewind Dale II mamy na GOG.com czy na Steam. Nie musimy już pamiętać, czy Assassin’s Creed 4: Black Flag sprawiliśmy sobie w uPlay czy może na którejś konsoli. GOG Galaxy 2.0 pokazuje nam wszystkie gry wraz z platformami oraz programami potrzebnymi do ich uruchomienia.

Co więcej, w przypadku platform komputerowych GOG Galaxy 2.0 pozwala na bezpośrednie instalowanie oraz uruchamianie gier powiązanych z innymi programami. Przykładowo, wybieram z biblioteki Anno 1800 i naciskam przycisk Instaluj. Uruchamia się uPlay i rozpoczyna pobieranie plików. Gdy znowu otworzę GOG Galaxy, zamiast opcji „instaluj” zobaczę przycisk „uruchom”. Ponownie włączy się uPlay i przeniesie mnie prosto do gry strategicznej.

W przyszłości GOG Galaxy 2.0 będzie ponadto potrafił ZAMYKAĆ wszystkie launchery (Steam, uPlay, Origin) uruchomione podczas korzystania ze wspólnej biblioteki. Po zakończeniu rozgrywki i wyłączeniu GOG Galaxy będą zamykane także inne programy wymagane do uruchamiania poszczególnych produkcji. O taki porządek w systemie nic nie robiłem.

GOG Galaxy 2.0 to więcej niż import listy gier. Program organizuje trofea i aktywności

Odwiedzając kartę dowolnej konsolowej gry mogę podejrzeć listę zdobytych trofeów, a także zobaczyć te wyzwania, które dopiero stoją przede mną. GOG porównuje moje achievementy z dokonaniami znajomych, tworząc coś na kształt rankingów. Do tego karta zawiera podstawowe informacje o grze. Funkcja uruchomienia konsolowej gry za pomocą GOG Galaxy, jako polecenie wydawane konsoli, jest poza możliwościami programu.

Poza możliwościami programu jest także import listy znajomych z PS Network czy Xbox Live. Administratorzy GOG-a obiecują jednak, że zmieni się to wraz z kolejnymi aktualizacjami bety. Trzymam ich za słowo, bo to jedna z najważniejszych funkcji nowego Galaxy. Ten program powinien nie tylko łączyć wszystkie posiadane gry w jednym miejscu, ale również wszystkich dodanych znajomych. Chcę wiedzieć, czy mój kumpel gra aktualnie w Spider-Mana na PS4, Warhammera na Steam czy Wiedźmina na GOG-u. Galaxy 2.0 będzie to umożliwiać. Jednak dopiero w przyszłości.

Pieśnią przyszłości jest także integracja z Xbox Live na Windows 10. Co z Nintendo?

GOG Galaxy 2.0 wcześniej czy później zsynchronizuje się ze sklepem Windows 10, a może i nawet aplikacją Xbox Games Pass. To już pewne. Wielką niewiadomą jest za to Nintendo. Program nie oferuje synchronizacji kont z platformą Japończyków i nie będzie jej oferował w najbliższej przyszłości. Czy to oznacza, że GOG Galaxy 2.0 nie pozwoli podejrzeć gier na Switcha? Jest na to teoretyczne rozwiązanie…

Wyjątkowością nowego Galaxy jest otwartość na wtyczki i moduły tworzone przez społeczność graczy. To częściowo właśnie ta społeczność odpowiada za dotychczasową integrację z uPlay, Steam czy Origin. Nie jest wykluczone, że w przyszłości podobna wtyczka powstanie dla usług Nintendo. Niestety, sieciowa infrastruktura Japończyków jest na tyle specyficzna, że nie będzie to łatwe zadanie. Jeśli więc synchronizacja z Nintendo kiedykolwiek pojawi się na GOG Galaxy 2.0, to w formie nieoficjalnego moda, którego dodamy do programu na własną odpowiedzialność.

Beta GOG Galaxy 2.0 – jedna z dwóch najważniejszych rzeczy już działa. Czekam na drugą

Wspólna, zunifikowana lista wszystkich cyfrowych gier rozsianych po masie rozmaitych platform to coś, na co czekałem kilka ostatnich lat. Nowe Galaxy potrzebuje jednak modułu, który w aplikacji pojawi się dopiero później – integracji między znajomymi na niespotykaną wcześniej skalę. Z poziomu GOG Galaxy 2.0 chcę umówić się na wspólną grę w Total War na Steam. Razem z kumplem uruchamiamy strategię z poziomu GOG-a, cały czas pozostając w kontakcie głosowym za pośrednictwem tej aplikacji. Dopiero oferując taką możliwość GOG Galaxy 2.0 zostanie naprawdę unifikującym narzędziem.

Potencjał jest olbrzymi. Dlatego z niecierpliwością czekam na kolejne aktualizacje bety. GOG Galaxy 2.0 może okazać się uniwersalnym, totalnym wręcz narzędziem do zarządzania własną cyfrową biblioteką. Program nie odniesie jednak sukcesu, o ile nie pozwoli na komunikację graczy bez podziałów na platformy. Moment, w którym za pomocą GOG-a odbiorę zaproszenie do gry na uPlay i wskoczę na serwer Anno 1800 będzie momentem, w którym inne launchery przestaną być mi do czegokolwiek potrzebne.

Dołącz do dyskusji