Sony wie, jak zadbać o profesjonalnych fotografów. Oto nowe obiektywy 200-600 mm f/5.6-6.3 i 600 mm f/4

News 11.06.2019
Sony wie, jak zadbać o profesjonalnych fotografów. Oto nowe obiektywy 200-600 mm f/5.6-6.3 i 600 mm f/4

Sony wie, jak zadbać o profesjonalnych fotografów. Oto nowe obiektywy 200-600 mm f/5.6-6.3 i 600 mm f/4

Argument o tym, że w systemie bezlusterkowców Sony nie ma profesjonalnych teleobiektywów do sportu czy przyrody, właśnie przeszedł do lamusa. Oto nowe superteleobiektywy Sony FE 600 mm F4 GM OSS oraz Sony FE 200-600 mm f/5.6-6.3 G OSS.

Bezlusterkowce, w tym aparaty Sony, stają się coraz bardziej popularne. Wiele osób, w tym piszący te słowa, nie wyobraża sobie powrotu do lustrzanek. Są jednak grupy fotografów, u których widok bezlusterkowca to wciąż rzadkość.

Fotoreporterzy sportowi w dużej mierze cały czas korzystają z dużych i ciężkich profesjonalnych korpusów z lustrem. Ich koronnym argumentem przed wejściem w świat lekkich aparatów bez lustra jest brak długich teleobiektywów do systemów bezlusterkowych jak Sony.

Sony A9
Fot. Marcin Połowianiuk

Tyle że Sony właśnie zrobił duży krok naprzód i załatał sporą lukę. I firma zrobiła to w swoim stylu, oferując nowoczesne obiektywy w adekwatnej, wysokiej cenie. Oto dwa potężne i nowoczesne teleobiektywy pełnoklatkowe dla profesjonalistów: Sony FE 600 mm F4 GM OSS i Sony FE 200-600 mm f/5.6-6.3 G OSS. To właśnie na takie szkła czekali zawodowi fotografowie sportu czy przyrody.

Sony FE 600 mm F4 GM OSS waży 3 kg i jest najlżejszym obiektywem w swojej klasie

W nowej konstrukcji optycznej wykorzystano dużą soczewkę XA (extreme aspherical) i soczewkę ze szkła Super ED o bardzo małej dyspersji. W ten sposób projektanci chcą uzyskać skuteczną kompensację aberracji typowych dla teleobiektywów. Konstrukcja ma także trzy soczewki fluorytowe, które mają osłabiać z kolei aberrację chromatyczną i eliminować rozlewanie się barw. Najnowsze techniki symulacyjne i soczewka XA posłużyły także do kontroli aberracji sferycznej i dalszej poprawy efektu bokeh. W eliminacji niepożądanych refleksów, poświaty i „duszków” ma z kolei pomóc powłoka Sony Nano AR.

Sony 600 mm f/4

Sony zapewnia, że Sony FE 600 mm F4 GM OSS to mistrz bokeh. Przy takiej ogniskowej i pełnej klatce rzeczywiście można liczyć na konkretne rozmycie tła, odseparowanie obiektu oraz piękny bokeh. Ma w tym pomóc także 11-listkowa przysłona kołowa.

Obiektyw FE 600 mm F4 GM OSS współpracuje z telekonwerterami 1,4x i 2,0x Sony z mocowaniem typu E. W ten sposób możemy uzyskać niesamowitą ogniskową 1200 mm z szybkim AF.

Zadbano także o obsługę. Na tubusie obiektywu można znaleźć wiele fizycznych elementów sterujących, w tym cztery przyciski blokady ostrości czy przełącznik trybu DMF. Jest także obszerny pierścień regulacji ostrości oraz przełącznik trybu optycznej stabilizacji obrazu obiektywu.

Nowa „sześćsetka” ma być najlżejszym obiektywem tego typu na świecie. Waży „jedynie” 3040 g, czyli o 10 g mniej, niż konkurencyjny Canon EF 600mm f/4L IS III USM. Dużo cięższy jest z kolei Nikkor 600 mm f/4E AF-S FL ED VR, którego waga wynosi 3810 g.

Sony 600 mm f/4

W nowym obiektywie wykorzystano trzy soczewki fluorytowe, zmniejszono liczbę soczewek z przodu tubusu, a cała konstrukcja jest wykonana ze stopu magnezu. Projektanci przesunęli soczewek na tył konstrukcji, co pozwoliło zmniejszyć moment bezwładności i zapewnić dokładniejsze panoramowanie.

Sony FE 600 mm F4 GM OSS trafi do sprzedaży w sierpniu 2019 roku w cenie około 60 tys. zł. Także w tej kwestii jest odrobinę “lżejszy” niż wspomniany Canon (61 ty.s zł), chociaż wyraźnie droższy od Nikkora, który kosztuje ok. 50 tys. zł.

Sony FE 200-600 mm f/5.6-6.3 G OSS — uniwersalny zawodowiec

Drugim zaprezentowanym dzisiaj profesjonalnym teleobiektywem zmiennoogniskowym jest Sony FE 200-600 mm f/5.6-6.3 G OSS. Imponujący i uniwersalny zakres ogniskowych powinien przypaść do gustu fotografom sportu czy przyrody, gdzie trzeba pokryć szeroki zakres fotografowanych scen.

Sony 600 mm f/4

Konstrukcja optyczna obiektywu składa się z pięciu soczewek ze szkła ED (o bardzo małej dyspersji) i soczewki asferycznej do kompensacji aberracji chromatycznej. Piękny bokeh ma zapewnić 11-listkowa przysłona kołowa. Nie zabrakło także powłoki Sony Nano AR, której zadaniem jest tłumienie niepożądanych refleksów, poświaty i „duszków”. Komfort fotografowania ma zapewnić niewielki kąt obrotu pierścienia ogniskowej. Autofokus ma pracować dokładnie i szybko, dzięki systemowi Sony DDSSM (Direct Drive SSM). Silnik jest przy tym cichy, dzięki czemu jego praca nie powinna spłoszyć płochliwych dzikich zwierząt.

Podobnie jak w przypadku obiektywu FE 600 mm F4 GM OSS, 200-600 mm współpracuje z telekonwerterami 1,4x i 2,0x, wydłużającymi maksymalną ogniskową do 840 mm (jasność f/9) lub 1200 mm (jasność f/13). Jest również system stabilizacji, z 3 trybami pracy, sprzęgło zakresu ostrzenia oraz przyciski blokady ostrości.

Uszczelniony Sony FE 200-600 mm f/5.6-6.3 G OSS ma trafić do sklepów w sierpniu w cenie 2100 euro (około 9000 zł). Jest to zatem dużo, dużo tańsza konstrukcja w porównaniu do nowej „sześćsetki”.

Dołącz do dyskusji