Adobe Lightroom z Mac App Store czy bezpośrednio od Adobe – czym różnią się te oferty?

News/Foto 21.06.2019
Adobe Lightroom z Mac App Store czy bezpośrednio od Adobe – czym różnią się te oferty?

Adobe Lightroom z Mac App Store czy bezpośrednio od Adobe – czym różnią się te oferty?

Popularny program do obróbki zdjęć Adobe Lightoom można już kupić w App Store. Ile kosztuje i czy opłaca się go kupić właśnie tam, zamiast bezpośrednio od Adobe?

Adobe Lightoom jest dostępny w Mac App Store, czyli oficjalnym sklepie Apple’a z programami dla komputerów Mac. Program kosztuje 47,99 zł miesięcznie w formie odnawialnej subskrypcji. Wraz z programem otrzymujemy dysk w chmurze o pojemności 1 TB. Pierwsze 7 dni jest darmowych, zatem każdy może pobrać aplikację i przetestować ją.

To pierwszy raz, kiedy jedna z najważniejszych aplikacji Creative Cloud pojawiła się w App Store w nowej subskrypcyjnej formie dystrybucji. Wcześniej Lightroom 4 można było kupić w sklepie Apple’a, ale było to wieki temu, kiedy program był jeszcze w wersji tzw. pudełkowej, czyli bez opcji subskrypcji. Adobe Lightroom 5 nie pojawił się już w App Store.

Czy warto kupować Lightrooma w App Store?

Na pierwszy rzut oka nie ma o czym pisać i nad czym się specjalnie zastanawiać. Lightroom to Lightroom, cena identyczna, jak na stronie Adobe. W rzeczywistości jest jednak trochę różnic.

Adobe Lightroom Mac App Store
Adobe Lightroom w Mac App Store

Przede wszystkim cena w App Store jest stała, podana w złotówkach. Obecnie miesięczna subskrypcja kosztuje 47,99 zł. Kupując identyczną ofertę na stronie Adobe, trzeba będzie zapłacić 12,29 euro. Przy obecnym kursie waluty daje to 52,35 zł. Przy płatności za rok z góry w App Store zapłacimy 559,99 zł. Na stronie Adobe jest to 146,71 euro, czyli dzisiaj ok. 624 zł. Wiele oczywiście zależy od kursu wymiany w banku, w którym mamy kartę, zatem ta cena może się zmienić, ale raczej tylko wzrosnąć. Widać zatem, że kupując w App Store, można zaoszczędzić nawet ponad 60 zł w skali roku.

Adobe Lightroom Mac App Store

Co ważne, w App Store mamy miesięczną subskrypcję, zatem można ją anulować w każdej chwili. Po prostu aplikacja przestanie działać po miesiącu od ostatniej płatności. W przypadku zakupu oferty na stronie Adobe wprawdzie cena jest podobna, ale tak naprawdę wykupujemy subskrypcję roczną, tyle że z płatnością miesięczną. Podpisujemy zatem umowę na 12 miesięcy i obiecujemy płacić te 12 euro co miesiąc. Nie każdemu takie rozwiązanie musi pasować. Kupując Lightrooma w App Store, nie tylko możemy odrobinę zaoszczędzić, ale dajemy sobie wolną rękę w kwestii decyzji. Możemy w każdej chwili przesiąść się na inny program.

Jeśli nie Lightroom w App Store, to co?

Adobe Lightroom to program, który był kiedyś znany jako Lightroom CC i różni się nieco od wersji Lightroom Classic. Ma odświeżony interfejs, nieco częściej dostaje aktualizacje, ale przede wszystkim bazuje na chmurze i synchronizuje się z Lightroomem Mobile, czyli wersją mobilną programu.

Ja korzystam z innej oferty Adobe, czyli Planu Fotograficznego ze strony Adobe. Za identyczną kwotę otrzymamy w nim nie tylko Adobe Lightrooma, ale także programy Adobe Lightroom Classic, Adobe Brigde oraz Adobe Photoshop. Coś za coś: dysk w chmurze to tylko symboliczne 20 GB, a nie 1 TB. Jeśli zależy nam na 1 TB, to trzeba będzie dopłacić drugie tyle, co miesiąc. Jest jednak subskrypcja roczna z płatnością miesięczną. Dla mnie nie jest to minus, ponieważ dla Lightrooma i tak nie widzę alternatywy. A z jakich programów i ofert wy korzystacie?

Ciekawe, że Adobe nie sprzedaje Lightrooma drożej w App Store

Apple pobiera przecież nawet 30 proc. prowizji od każdej sprzedaży, zatem Adobe może zarabiać mniej na sprzedaży programów przez sklep Apple’a. Z drugiej strony może liczyć na szerszy rynek. I wie, jak zarabiać na swoich produktach w chmurze. Kilka dni temu firma Adobe podała wyniki finansowe za drugi kwartał 2019 r. Wynika z nich, że największy segment biznesowy firmy Adobe, Digital Media, który obejmuje produkty Creative Cloud i Document Cloud, przyniósł 1,89 mld dol. przychodów, co stanowi wzrost o 22 proc. w porównaniu do tego samego okresu rok wcześniej. Zgodnie z oświadczeniem całkowite przychody Adobe wzrosły o 25 proc. rok do roku. To imponujący wynik.

Dołącz do dyskusji