REKLAMA

Najlepsze fotografie kulinarne roku. Tych zdjęć nie znajdziesz na Instagramie

Chiński fotograf Jianhui Liao został zwycięzcą prestiżowego konkursu fotograficznego Pink Lady Food Photographer of the Year 2019. Na jednym zdjęciu udało mu się pokazać całe Chiny. 

08.05.2019 07.02
Pink Lady Food Photographer of the Year 2019
REKLAMA
REKLAMA

Fotografia kulinarna możne nam się kojarzyć z cukierkowymi zdjęciami jedzenia, które królują na Instagramie i blogach. To często świetne technicznie, dobrze obrobione i oświetlone klatki, do których trudno się przyczepić. Niestety, jak w przeważającej części Instagrama, brakuje im głębi, historii stojącej w tle, ludzkich emocji. Tego wszystkiego, co najbardziej cenię w fotografii.

Tymczasem konkurs fotograficzny Pink Lady Food Photographer of the Year 2019 poszukuje właśnie tej głębi, ludzkiego pierwiastka i historii w fotografii kulinarnej. Jurorzy konkursu cenią coś więcej niż tylko doskonałe technicznie, ładnie zaaranżowane instagramowe klatki. Doceniają zdjęcia z pogranicza fotografii kulinarnej i reportażu. To jest dopiero ciekawe połączenie. Nic więc dziwnego, że pierwszej miejsce w tegorocznej edycji konkursu zajęła fotografia ukazująca kulturę kulinarną w Chinach.

Dla Chińczyków jedzenie to religia. Nagrodzona fotografia trafnie to ukazuje.

W Chińskich miastach, nawet tych kilku milionowych na głębokiej prowincji, jedzenie można kupić na każdym rogu, o każdej porze dnia i nocy. I zapłacić za nie, skanując smartfonem z aplikacją WeChat kod QR sprzedawcy. Nawet jeśli kupujemy gotowane śmierdzące jajko na przystanku autobusowym.

W czasie lunchu ok. godz. 12 większość Chińczyków, jeśli tylko może, zostawia na chwilę najważniejszą rzecz swojego życia (pracę) i spokojnie zasiada do jedzenia. A przy tym jedzeniu spędza o wiele, wiele więcej czasu niż my tu w Europie.

Fot. Jianhui Liao class="wp-image-933188"
Fot. Jianhui Liao

Nic więc dziwnego, że jedzenie jest także ważnym elementem obchodów świąt, jak np. Chiński Nowy Rok — najważniejsze święto w tradycyjnym kalendarzu chińskim, przypadające między końcem stycznia a początkiem lutego. Wtedy całe Chiny podróżują, fabryki stają, a pracownicy często wracają w swoje rodzinne strony i tradycyjnie już jedzą ze swoją rodziną noworoczny makaron. Chińskiemu fotografowi Jianhui Liao udało się na jednym zdjęciu pokazać to wszystko, a nawet więcej (chińczycy lubią działać w grupach, co dobrze widać na zdjęciu). Jego praca zwyciężyła w całym konkursie Pink Lady Food Photographer of the Year 2019 oraz w kategorii „Food for Celebration”.

Fotografia zatytułowana „Makaron kociołkowy” („Cauldron Noodles”) została wykonana w Shexian — hrabstwie w południowo-wschodniej części prowincji Anhui w Chinach.

Za zdjęcie Liao otrzymał 5000 funtów. Nagrodę wręczył mu juror konkursu, Andy Macdonald, który komplementował fotografa:

Do konkursu Pink Lady Food Photographer of the Year 2019 zgłoszono 9000 zdjęć z 77 krajów, co pokazuje, jak ważny i popularny jest to konkurs. Prace można było zgłaszać w aż 23 kategoriach, w tym dwóch nowych: „Champagne Taittinger Wedding Food Photographer” oraz „Food Stylist Award”. W branży fotografów zajmujących się zdjęciami żywności, to jeden z najważniejszych i renomowanych konkursów na świecie. Zwycięstwo pomaga fotografom zwrócić na siebie uwagę i dotrzeć do najważniejszych osób w branży. Więcej na temat konkursu można dowiedzieć się na jego stronie.

Fot. Kazi Mushfiq, I miejsce w kategorii "Bring Home the Harvest" class="wp-image-933206"
Fot. Kazi Mushfiq, I miejsce w kategorii "Bring Home the Harvest"
Fot. Nick Millward, I miejsce w kategorii "Marks & Spencer Food Portraiture" class="wp-image-933209"
Fot. Nick Millward, I miejsce w kategorii "Marks & Spencer Food Portraiture"
Fot. Giles Christopher, I miejsce w kategorii "InterContinental Food at the Table" class="wp-image-933200"
Fot. Giles Christopher, I miejsce w kategorii "InterContinental Food at the Table"
Fot. Cosimo Barletta, I miejsce w kategorii "Production Paradise Previously Published" class="wp-image-933215"
Fot. Cosimo Barletta, I miejsce w kategorii "Production Paradise Previously Published"
Fot. Martin Chamberlain, I. miejsce w kategorii "Politics of Food" class="wp-image-933212"
Fot. Martin Chamberlain, I. miejsce w kategorii "Politics of Food"
Fot. Kim Morphew, I miejsce w kategorii "Food Stylist Award" class="wp-image-933203"
Fot. Kim Morphew, I miejsce w kategorii "Food Stylist Award"
Fot. Elise Humphrey, I miejsce w kategorii "Food for Sale" class="wp-image-933218"
Fot. Elise Humphrey, I miejsce w kategorii "Food for Sale"
Fot. Joshua George, I miejsce w kategorii "Young - 10 and under" class="wp-image-933221"
Fot. Joshua George, I miejsce w kategorii "Young - 10 and under"
Fot. Aimee Twigger, I miejsce w kategorii "Food Bloggers" class="wp-image-933227"
Fot. Aimee Twigger, I miejsce w kategorii "Food Bloggers"
Fot. Noor Ahmed Gelal, II miejsce w kategorii "Food for Sale" class="wp-image-933236"
Fot. Noor Ahmed Gelal, II miejsce w kategorii "Food for Sale"
Fot. Sanghamitra Sarkar, I miejsce w kategorii "Food for the Family" class="wp-image-933230"
Fot. Sanghamitra Sarkar, I miejsce w kategorii "Food for the Family"
Fot. Michael Hedge, I miejsce w kategorii "Fujifilm Award for Innovation" class="wp-image-933233"
Fot. Michael Hedge, I miejsce w kategorii "Fujifilm Award for Innovation"
REKLAMA
Fot. Tiree Dawson, I miejsce w kategorii "Champagne Taittinger Wedding Food Photographer" class="wp-image-933242"
Fot. Tiree Dawson, I miejsce w kategorii "Champagne Taittinger Wedding Food Photographer"
Fot. Jon Wyand, I miejsce w kategorii "Errazuriz Wine Photographer of the Year - Places class="wp-image-933245"
Fot. Jon Wyand, I miejsce w kategorii "Errazuriz Wine Photographer of the Year - Places
REKLAMA
Najnowsze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA