Ile dziecko może korzystać z telefonu? WHO opublikowała nowe wytyczne

News/Technologie 26.04.2019
Ile dziecko może korzystać z telefonu? WHO opublikowała nowe wytyczne

Ile dziecko może korzystać z telefonu? WHO opublikowała nowe wytyczne

WHO opublikowała nowe zalecenia dotyczące tego, jak zdrowo wychowywać dzieci do 5 roku życia. Wszystkich miłośników wychowania poprzez tablet, musimy niestety zmartwić. Do 2 roku życia dzieci w ogóle nie powinny patrzeć w ekran, a potem i tak mogą siedzieć przed telewizorem, smartfonem czy laptopem najwyżej godzinę dziennie. 

Konkluzja jest prosta. Dzieci do 5 roku życia, żeby zdrowo rosnąć, muszą spędzać mniej czasu, siedząc przed ekranem za to więcej na aktywnej zabawie.

Gra w chowanego i berka zmniejszają ryzyko otyłości w dorosłym życiu.

Specjaliści namawiają, żeby zachęcać dzieci zabaw wymagających ruchu. Współcześnie berbecie spędzają za dużo czasu, siedząc. I choć układanie z rodzicami puzzli, czytanie książeczek, czy wspólne rysowanie jest ważne dla rozwoju dziecka, to częściej dzieci zasiadają na kanapie, żeby oddać się przeglądaniu YouTube’a czy pochłonąć kolejną bajkę, a to już może mieć dalekosiężne konsekwencje.

Eksperci WHO podkreślają, że już w najwcześniejszych latach życia wyrabia się w dziecku nawyki, które będą owocować w przyszłości. Odpowiednia ilość zdrowego snu, dużo aktywności fizycznej i ograniczenie siedzenia (swoje pupo-godziny dzieci z pewnością zdążą wyrobić) będą miały długofalowy wpływ na kondycję fizyczną i psychiczną młodej osoby, a potem dorosłego.

Na jak długo dziecku można dać tablet według WHO?

Najmłodsi, czyli dzieci do pierwszego roku życia, w ogóle nie powinny spędzać czasu przed ekranem. Te, które jeszcze nie chodzą, powinny spędzać w sumie przynajmniej 30 minut w ciągu dnia na brzuchu. Berbeciom na tym etapie rozwoju zaleca się spać od 12 do 17 godzin, wliczając w to drzemki.

Dzieci między 1 a 2 rokiem życia powinny się ruszać przez przynajmniej 180 minut dziennie. Od 2 roku życia można zacząć je sadzać przed ekranem maksymalnie na godzinę, choć oczywiście nie jest to zalecane. Latorośle w tym wieku spać powinny od 11 do 14 godzin.

Między 3 a 4 rokiem życia dzieci powinny zażywać minimum 180 minut aktywności fizycznej, z czego co najmniej godzina powinna być przynajmniej średnio intensywna. Spacery są super, ale czasami trzeba nieco energiczniej poruszać kończynami. W tym wieku młodzi ludzie potrzebują od 10 do 13 godzin snu.

Do 5 roku życia dzieci nie powinny być unieruchamiane w jednej pozycji czy to w chuście, czy w wózku, czy na krzesełku na dłużej niż godzinę.

Nie tylko dzieci za mało się ruszają.

Przykład idzie z góry. Według raportu WHO ponad 23 proc. dorosłych i aż 80 proc. nastolatków ma za małą dawkę wysiłku fizycznego. I to zastraszająco mało.

Nasze dzieci gapienia się za dużo w ekran nauczą się same. W końcu co roku wydawane są miliony na to, żeby nas przyciągnąć do nowych seriali, gier czy mediów społecznościowych. Im później dzieciaki wpadną w tę pułapkę, tym lepiej dla ich zdrowia.

Dołącz do dyskusji