O taki internet w samochodzie walczyłem, czyli o tym jak Plus zrobił to dobrze

Artykuł/Operatorzy 01.03.2019
O taki internet w samochodzie walczyłem, czyli o tym jak Plus zrobił to dobrze

O taki internet w samochodzie walczyłem, czyli o tym jak Plus zrobił to dobrze

Dostęp do sieci na smartfonie jest dzisiaj tak powszechnym standardem, że ta sama usługa w samochodzie na pierwszy rzut oka wydaje się być całkowicie zbędna. Z takim przeświadczeniem odebrałem testową klasę A z usługą Internet w Samochodzie…

Sam samochód opisywaliśmy już na Autoblogu, więc zamiast powtarzać to samo, co napisał Mikołaj, w tym tekście skupię się wyłącznie na połączeniu Mercedesa z siecią. Sama usługa jest efektem współpracy sieci Plus, której internetowe pakiety samochodowe obsługiwane są przez platformę Vodafone, z wykorzystaniem infrastruktury sieciowej Grupy Cyfrowego Polsatu. Zaraz, pakiety?

Internet w samochodzie to bardzo fajny pre-paid

internet-w-samochodzie-plus-2

Projektując nową usługę, Plus widocznie stwierdził, że większość klientów nie ucieszy się z wizji podpisywania kolejnej umowy abonamentowej. Dlatego też usłudze Internet w samochodzie o wiele bliżej do ofert typu pre-paid. Jak to dokładnie działa? Każdy samochód, który oferuje tę opcję dysponuje zainstalowaną na stałę kartą SIM sieci Plus. Żeby zacząć z niej korzystać, jedyne co musimy zrobić to założyć konto na dedykowanej platformie, zalogować się na nim i wybrać pakiet internetowy, z którego chcemy korzystać. Same pakiety wyglądają następująco:

  • Dzienny: 3 GB danych, na 24 godz., za 9 zł
  • Miesięczny: 10 GB danych na 28 dni, za 29 zł
  • Roczny: 100 GB na rok (365 dni), za 279 zł

Niewątpliwym plusem jest fakt, że wykupione przez nas pakiety nie są przypisywane do samochodu, więc jeśli nie wykorzystamy np. całego pakietu rocznego przed przesiadką do nowego auta, nie tracimy ani jednej złotówki. Usługa Plusa nie wymaga też dodatkowych opłat roamingowych w większości europejskich krajów. Informacja ta na pewno przyda się osobom, które często podróżują swoim samochodem za granicę.

Pełna lista krajów, w których nie musimy martwić się o dodatkowe opłaty wygląda następująco: Albania, Austria, Belgia, Bułgaria, Chorwacja, Cypr, Czechy, Dania, Estonia, Finlandia, Francja, Grecja, Hiszpania, Holandia, Islandia, Irlandia, Liechtenstein, Litwa, Luksemburg, Łotwa, Malta, Niemcy, Norwegia, Polska, Portugalia, Rumunia, Słowacja, Słowenia, Szwajcaria, Szwecja, Turcja, Węgry, Wielka Brytania i Włochy.

No dobrze, a co z jakością samej usługi?

internet-w-samochodzie-plus-1
Prędkość pobierania danych nie sprawia żadnych problemów związanych z opóźnieniami podczas korzystania z nawigacji, wyświetlania stron internetowych, czy oglądania filmów.

Tutaj właściwie nie udało mi się przyczepić do niczego. Strony internetowe ładują się tak samo szybko, jak na innych urządzeniach mobilnych wykorzystujących sieć LTE, odtwarzane multimedia się nie zacinają, a wbudowana w samochodowy modem usługa udostępniania sieci radziła sobie bez większych problemów z obsługą wszystkich pięciu mobilnych urządzeń, którymi dysponowałem podczas testu.

Grupa Cyfrowy Polsat bardzo mocno inwestuje w infrastrukturę, czego skutkiem jest np. rozwiązanie LTE Advanced, czyli agregacja kilku nośnych pasm na raz i wykorzystanie takich technologii, jak MIMO 4×4 i modulacja QAM 256. Klienci oczywiście nie muszą martwić się takimi szczegółami, jednak na pewno zauważą to, że internet działa szybko.

Sama przeglądarka wbudowana w system infotainment Mercedesa również nie sprawia żadnych problemów, chociaż nie oferuje ona oczywiście możliwości rozbudowywania jej za pomocą rozszerzeń, do których przyzwyczaiły nas desktopowe i mobilne wersje najpopularniejszych przeglądarek. Ograniczenie to bynajmniej nie przeszkadza w surfowaniu po sieci, czy oglądaniu filmów na YouTube czy Netfliksie.

internet-w-samochodzie-plus-3
Niestety oglądanie materiałów wideo na głównym wyświetlaczu multimedialnym możliwe jest tylko podczas postoju. Kwestie bezpieczeństwa, rozumiecie.

Brak rozszerzeń rekompensuje użytkownikowi współpraca z systemem MBUX, który reaguje na polecenia głosowe, co w połączeniu z siecią oferuje jego pełny wachlarz możliwości. Szukając hotelu, restauracji, czy po prostu miejsca na przerwę przy kawie, wystarczy zakomunikować nasze życzenie, wypowiadając magiczne zaklęcie Hej Mercedes. Reszta zrobi się sama. O śledzeniu ruchu drogowego w czasie rzeczywistym nawet nie wspominam – bez połączenia z siecią te usługi po prostu nie działają, tak jak powinny.

Na miejscu Plusa starałbym się jak najszybciej rozszerzyć usługę Internet w samochodzie

internet-w-samochodzie-plus-4
Hej Mercedes, chciałbym zjeść jakiś dobry obiad, co proponujesz?

Korzystanie z pakietów internetowych Plusa dostępne jest jak na razie w samochodach marki Mercedes-Benz klas: A, C, CLS, E, G, S z systemem telemetrycznym NTG 5.5 lub nowszym oraz w samochodach marki Ford z modemem FordPass Connect: Ford Focus, Ford Fiesta, Ford EcoSport, Ford Edge 2019, Ford Transit Connect MCA oraz Ford Tourneo Connect MCA.

Biorąc pod uwagę łatwy i przejrzysty system rozliczania pakietów internetowych i fakt, że usługa zamiast do konkretnego samochodu, przypisana jest do konta użytkownika chciałbym zobaczyć ją w ofercie innych marek samochodowych. Na wprowadzenie jednolitego standardu oczywiście nie ma co liczyć, jednak obecnie nie ma chyba wygodniejszej z perspektywy użytkownika usługi oferującej połączenie samochodu z siecią.

Dołącz do dyskusji