Grupa Cyfrowy Polsat prezentuje wyniki za 2018 rok i ma powody do zadowolenia. Nie tylko za sprawą Plusa

News/Operatorzy 21.03.2019
Grupa Cyfrowy Polsat prezentuje wyniki za 2018 rok i ma powody do zadowolenia. Nie tylko za sprawą Plusa

Grupa Cyfrowy Polsat prezentuje wyniki za 2018 rok i ma powody do zadowolenia. Nie tylko za sprawą Plusa

Grupa Cyfrowy Polsat to kolejny podmiot z rynku telekomunikacyjnego, który podsumował 2018 rok. Plus może pochwalić się solidnymi wynikami finansowymi i zwiększeniem bazy abonentów, a to nie koniec dobrych wiadomości.

Plus i Cyfrowy Polsat czekały z podsumowaniem ubiegłego roku do pierwszego dnia wiosny. Wcześniej informacjami o wynikach obejmującymi ten okres podzieliły się sieci Orange, T-Mobile i Play. Sprawdzamy, co można wyczytać z udostępnionych danych.

Grupa Cyfrowy Polsat – wyniki za 2018 rok

Pod względem finansów Grupa Cyfrowy Polsat radzi sobie bardzo dobrze. Przychody wzrosły o ponad 10 proc. do poziomu 10,686 mld zł. Z kolei wynik EBITDA to 3,698 mld zł co oznacza wzrost o ponad 7 proc. przy zysku netto 816,1 mln zł. Na koniec ubiegłego roku Grupa Cyfrowy Polsat miała 11,7 mln aktywnych kart SIM, które klienci wykupują przede wszystkim u operatora Polkomtel, który działa pod markami Plus i Plush.

Grupa Cyfrowy Polsat Plus Plush Polkomtel wyniki finansowe 2018 1

W ujęciu rocznym liczba abonentów typu prepaid i postpaid łącznie wzrosła o 1,8 proc. Widać tutaj zasługę bazy klientów kontraktowych w ramach grupy, która jest dużo większa niż baza prepaid – 14,26 mln usług tego typu to 84,3 proc. wszystkich. Jej przyrost to 574 tys. osób w skali roku.

Liczba klientów usług abonamentowych na usługi telefonii komórkowej powiększyła się w ubiegłym roku o 4,8 proc. W segmencie przedpłaconym nastąpił zaś wyraźny spadek aż o 5,6 proc. rok do roku. Po części wynika to z trendów rynkowych, ale jest też inny powód.

Grupa Cyfrowy Polsat Plus Plush Polkomtel wyniki finansowe 2018 1

Grupa Cyfrowy Polsat zdecydowała się zmigrować klientów prepaid z a2mobile (czyli Aero2, będącego spółką z grupy Polkomtel) do Premium Mobile, operatora typu MVNO (gdzie ma udział mniejszościowy). Tak czy inaczej, klienci abonamentowi są dla firmy i tak dużo bardziej opłacalni w ujęciu długoterminowym.

Na tym nie koniec dobrych wiadomości dla operatora.

Jak już wiedzieliśmy wcześniej, Plus zakończył 2018 rok z dodatnim bilansem w statystykach przenoszenia numerów pomiędzy telekomami jako jedyny operator infrastrukturalny. To prawda, że wielu klientów sieć opuściło, ale jeszcze więcej przyszło do niej od konkurencji.

Grupa Cyfrowy Polsat Plus Plush Polkomtel wyniki finansowe 2018 1

Plus sukcesywnie realizuje przy tym strategię oferowania klientom na jednej umowie dwóch lub więcej usług. Z abonamentów konwergentnych korzystało w 2018 roku o 19 proc. więcej klientów niż rok wcześniej – dokładnie 1,8 mln osób, czyli 30 proc. całej bazy. Płacą za 5,38 mln usług, co oznacza wzrost o 19,1 proc.

W przypadku samego internetu mobilnego Grupa Cyfrowy Polsat utrzymała liczbę klientów na stabilnym poziomie. Pod koniec 2018 roku wynosiła ona 1,815 mln. Przedstawiciele firmy przekonują, że wzrost wyhamował ze względu na nasycenie rynku oraz rosnącą popularność transmisji danych w taryfach głosowych.

Grupa Cyfrowy Polsat Plus Plush Polkomtel wyniki finansowe 2018 1

Plus przy okazji zdradził, że jego klienci byli bardzo aktywni.

W ubiegłym roku klienci detaliczni Polkomtela, w tym sieci Plus i Plush oraz Cyfrowego Polsatu przetransferowali łącznie 965 PB danych. Rok wcześniej było to 732 PB. Nic dziwnego, że operator musi rozwijać swoją sieć LTE, by zwiększać pojemność i przepustowość sieci dzięki m.in. zmianom w wykorzystaniu częstotliwości oraz agregacji pasma.

Pod koniec minionego roku Plus obejmował zasięgiem internetu mobilnego LTE-Advanded o przepustowości 600 Mb/s już 73 proc. populacji. Jeszcze więcej osób ma dostęp do sieci o przepustowości rzędu 300–500 Mb/s. Zmieniła się też konfiguracja, a w większości wypadków zwiększyła się liczba stacji bazowych dla różnych częstotliwości:

  • GSM900 – 55 stacji więcej, łącznie 6883;
  • GSM1800 – 70 stacji mniej, łącznie 671;
  • 3G900 – 237 stacji więcej, łącznie 6636;
  • 3G2100 – 39 stacji więcej, łącznie 4059;
  • LTE900 – 6249 stacji więcej, łącznie 6249;
  • LTE1800 – 340 stacji więcej, łącznie 6347;
  • LTE2100 – 31 stacji więcej, łącznie 91;
  • LTE2600 TDD – 31 stacji więcej, łącznie 31;
  • LTE2600 FDD – 331 stacji więcej, łącznie 595.

Dzięki zmianom i wprowadzeniu LTE TDD internet mobilny sieci Plus przyspieszył. Grupa Cyfrowy Polsat przy okazji publikacji wyników finansowych chwali się też zwiększeniem liczby systemów eNodeB, które wykorzystują pasma 900 MHz, 1800 MHZ, 2100 MHz i 2600 MHz z 9,9 tys. sztuk do 13,3 tys. sztuk w skali roku.

Warto też pamiętać, że z końcem 2018 roku sieć Plus wycofała się z sieci LTE na częstotliwości 800 MHz. Związane było to z przegraną Sferii w Paryżu. Firma nie zdecydowała się na przedłużenie rezerwacji. Grupa Cyfrowy Polsat nie wyklucza jednak ubiegania się ponownie o pasmo 800 MHz. Konkurentem w przetargu mógłby zostać jednak Play.

Trzeba pamiętać, że Grupa Cyfrowy Polsat to nie tylko Plus.

W jej skład wchodzi wiele różnych podmiotów, co ułatwia firmie konstruowanie ofert konwergentnych. Nie bez znaczenia jest fakt, że Grupa Cyfrowy Polsat przejęła w ubiegłym roku firmę Netia, dzięki czemu może oferować nie tylko internet mobilny, ale również stacjonarny.

Na tym nie koniec. Oprócz spółek telekomunikacyjnych Grupa Cyfrowy Polsat jest firmą dostarczającą treści, w tym w ramach telewizji Cyfrowy Polsat. Liczba klientów kontraktowych w tym segmencie wzrosła o 156 tys. rok do roku. Jest ich już ponad 5 mln.

Grupa Cyfrowy Polsat Plus Plush Polkomtel wyniki finansowe 2018 5

Wyniki finansowe i liczba klientów to zresztą nie jedyny obszar, w którym Grupa Cyfrowy Polsat odnosi sukcesy.

Należące do Grupy Telewizji Polsat kanały pozostawały w czołówce rynku oglądalności w grupie komercyjnej z wynikiem 24,3 proc. W tym za 11,4 proc. odpowiada antena główna, a 12,9 proc. kanały tematyczne.

Przełożyło się to na zwiększenie przychodów z tytułu reklamy telewizyjnej i sponsoringu. W skali roku wzrost wyniósł 6,8 proc. do poziomi 1,2 mld zł. Przekłada się to na udział w rynku na poziomie 27,2 proc.

Do tego dochodzi serwis Ipla w nowej odsłonie, który pozostaje ważną częścią oferty Grupy Cyfrowy Polsat. Jest on jednym ze sposobów na korzystanie z bogatej oferty programów sportowych w tym z Polsat Sport Premium.

Dołącz do dyskusji