Zwycięzcy International Garden Photographer of the Year to najlepsze źródło inspiracji na wspaniałe, wiosenne zdjęcia

News/Foto 18.02.2019
Zwycięzcy International Garden Photographer of the Year to najlepsze źródło inspiracji na wspaniałe, wiosenne zdjęcia

Zwycięzcy International Garden Photographer of the Year to najlepsze źródło inspiracji na wspaniałe, wiosenne zdjęcia

Oto zwycięzcy 12. edycji prestiżowego konkursu fotograficznego International Garden Photographer of the Year. Potężna dawka wspaniałych fotografii kwiatów, krajobrazów, pachnących łąk i wszystkiego, z czym kojarzą nam się nadchodząca wiosna i lato.

International Garden Photographer of the Year jest jednym z moich ulubionych konkursów fotograficznych na świecie. W kilku edycjach nagradzani byli także twórcy z Polski, np. Joanna Stoga czy Magdalena Wasiczek. W tym roku wprawdzie wśród laureatów zabrakło polskich nazwisk, ale i tak warto przejrzeć najlepsze zdjęcia z ogrodów na całym świecie.

3 kwiaty czosnku i mokry cyjanotyp, czyli najlepsze zdjęcie z ogrodu

W 12. edycji konkursu zwyciężyła fotografia angielskiej fotografki Jill Welham. Jej praca „Fireworks” (Fajerwerki) przedstawia trzy liście Allium, czyli czosnku ozdobnego. Nie jest to jednak zwykłe zdjęcie kwitnącej rośliny. Fotografia została wykonana w tradycyjnej technice cyjanotypowej, dzięki której kwiaty rośliny rzeczywiście przypominają sztuczne ognie na niebie.

"Fajerwerki", fot. Jill Welham | Zwycięzca 12. edycji konkursu IGPOInternational Garden Photographer of the Year.
„Fajerwerki”, fot. Jill Welham | Zwycięzca 12. edycji konkursu International Garden Photographer of the Year.

Wynaleziona w 1842 roku cyjanotypia to jedna z tradycyjnych technik fotograficznych wykorzystująca światłoczułość soli żelaza, charakteryzująca się monochromatycznym obrazem w kolorze niebieskim, tworzonym przez błękit pruski. Używano jej do otrzymywania obrazów bez użycia aparatu fotograficznego. Aby lepiej zrozumieć, jak wyglądały takie zdjęcia, polecam przejrzeć ilustracje Anny Atkins przedstawiające odbite na papierze algi morskie.

Jill Welham nieco zmodyfikowała starą technikę, tworząc mokry cyjanotyp. Autorka zmieszała dwie substancje chemiczne, cytrynian amonu i żelazicyjanek potasu, w celu wytworzenia światłoczułego roztworu, który jest malowany na powierzchni papieru akwarelowego i pozostawiony do wyschnięcia. Cały proces przebiega z dala od światła UV, a po wyschnięciu papier musi być przechowywany w worku odpornym na działanie światła, dopóki nie zostanie użyty.

Jak podaje autorka zdjęcia, fotogramy są tworzone przez umieszczenie płaskiego przedmiotu, takiego jak liście lub kwiaty, na powierzchni obrabianego papieru za pomocą kawałka szkła na wierzchu, aby utrzymać go w odpowiednim położeniu. Papier jest następnie wystawiony na działanie światła ultrafioletowego – słońca lub światła UV. Podczas korzystania ze słońca czasy ekspozycji różnią się w zależności od siły słońca, pory dnia, pogody, pory roku i obiektu, który jest obrazowany.

Cyjanotyp mokry jest zmodyfikowaną wersją XIX-wiecznego procesu drukowania fotograficznego, który na różne sposoby nakłada wilgoć na poddany obróbce papier przed ekspozycją. Reakcja chemiczna daje ciekawe wzory płynów i kolory, które normalnie nie występują w tradycyjnym druku cyjanotypowym. Powstałe w ten sposób obrazy stanowią niepowtarzalne odciski botaniczne. Każdy kawałek jest tworzony z roślin i kwiatów z mojego własnego ogrodu i eksponowany wyłącznie przy użyciu słońca w North Yorkshire – mówi Jill Welham.

Jury bardzo doceniło niecodzienną technikę, jaką fotografka zastosowała w nagrodzonej fotografii.

Fotografia Jill udowodniła, że nawet stare techniki wciąż mogą mieć znaczenie, być oryginalne i nieść w sobie ogromne piękno. Jej wiedza i zamiłowanie do procesu zaowocowały niezwykłym przedstawieniem Allium [czosnek ozdobny – przyp. KB], dodając skomplikowane tekstury i profile kolorów analogiczne do pionierskich wydruków botanicznych z cyanotypii stosowanych przez angielską fotografkę Annę Atkins w pierwszej połowie XIX wieku. Jej fotografia wyraźnie nawiązuje do tego bogatego i interesującego dziedzictwa, ale jest niewątpliwie odmienna w swoim podejściu i wykonaniu, co sprawia, że wizerunek pasuje do współczesności, zarówno pod względem możliwości przekazania piękna i znaczenia życia roślinnego, jak i umacniania pozycji kobiet w sztuce i nauce – powiedział Tyrone McGlinchey, dyrektor zarządzający konkursu International Garden Photographer of the Year.

Oto najlepsze zdjęcia z ogródów wykonane w 2018 roku

Oprócz zdjęcia Jill Welham nagrodzono także wiele innych, świetnych prac z całego świata. Oto najlepsze z nich. Jury wybrało je spośród 19 000 fotografii nadesłanych z 50 krajów. To bardzo dobra dawka świeżej inspiracji – szczególnie teraz, kiedy dni są coraz dłuższe, a za chwilę będziemy mogli fotografować kwitnące ogrody.

"Ogrody Bressingham jesienią", fot. Richard Bloom | 1. miejsce w kat. "Beautiful Gardens", IGPOTY.
„Ogrody Bressingham jesienią” fot. Richard Bloom | 1. miejsce w kat. “Beautiful Gardens”, IGPOTY.
"Lotus Tango", fot. Kathleen Furey | 1. miejsce w kat. "The Beauty of Plants", IGPOTY.
„Lotus Tango”, fot. Kathleen Furey | 1. miejsce w kat. „The Beauty of Plants”, IGPOTY.
"Pożegnanie", fot. Andrea Pozzi | 1. miejsce w kat. "Breathing Spaces", IGPOTY.
„Pożegnanie”, fot. Andrea Pozzi | 1. miejsce w kat. „Breathing Spaces”, IGPOTY.
"Lost in the Lush Beauty", fot. Vincenzo Di Nuzz | 1. miejsce w kat. "Captured at Kew", IGPOTY.
„Zagubiona w bujnej piękności”, fot. Vincenzo Di Nuzz | 1. miejsce w kat. „Captured at Kew”, IGPOTY.
"Misty Bayou", fot. Roberto Marchegi | 1. miejsce w kat. "Trees, Woods & Forests", IGPOTY.
„Bayou we mgle”, fot. Roberto Marchegi | 1. miejsce w kat. „Trees, Woods & Forests”, IGPOTY.
"Kolorowe pola", fot. Suwandi Chandra | 1. miejsce w kat. "The Bountiful Earth", IGPOTY.
„Kolorowe pola”, fot. Suwandi Chandra | 1. miejsce w kat. „The Bountiful Earth”, IGPOTY.
"Szpaki", fot. Jonathan Need | 1. miejsce w kat. "Wildlife in the Garden", IGPOTY.
„Szpaki”, fot. Jonathan Need | 1. miejsce w kat. „Wildlife in the Garden”, IGPOTY.
Andaluzja, Hiszpania, fot. Gazebo Cádiz | 1. miejsce w kat. "European Garden Photography Award", IGPOTY.
Andaluzja, Hiszpania, fot. Gazebo Cádiz | 1. miejsce w kat. „European Garden Photography Award”, IGPOTY.
"Tropical Wonderland", fot. Jocelyn Horsfall | 1. miejsce w kat. "Portfolios, Abstract Views", IGPOTY.
„Tropikalna Kraina Czarów”, fot. Jocelyn Horsfall | 1. miejsce w kat. „Portfolios, Abstract Views”, IGPOTY.
"Mount Rainier in the Mist", fot. Robert Gibbons | 1. miejsce w kat. "Wildflower Landscapes", IGPOTY.
„Mount Rainier we mgle”, fot. Robert Gibbons | 1. miejsce w kat. „Wildflower Landscapes”, IGPOTY.
"Greenbelt", fot. Halu Chow | 1. miejsce w kat. "Greening the City", IGPOTY.
„Greenbelt”, fot. Halu Chow | 1. miejsce w kat. „Greening the City”, IGPOTY.
"Widok ponad Trauttmansdorff", fot. Harry Tremp | 1. miejsce w kat. "Duch Trauttmansdorff". To specjalna nagroda, która celebruje niepowtarzalny charakter i piękno Ogrodów Zamku Trauttmansdorff w Merano, Południowym Tyrolu we Włoszech | IGPOTY.
„Widok ponad Trauttmansdorff”, fot. Harry Tremp | 1. miejsce w kat. „Duch Trauttmansdorff”. To specjalna nagroda, która celebruje niepowtarzalny charakter i piękno Ogrodów Zamku Trauttmansdorff w Merano, Południowym Tyrolu we Włoszech | IGPOTY.
"Ladies of the Meadow", fot. Jake Kneale | 1. miejsce w kat. "Young Garden Photographer of the Year", IGPOTY.
„Ladies of the Meadow”, fot. Jake Kneale | 1. miejsce w kat. „Young Garden Photographer of the Year”, IGPOTY.

Dołącz do dyskusji