Listonosz na rowerze elektrycznym, czyli Poczta Polska chce być gotowa na Strefy Czystego Transportu

Artykuł/Technologie 16.01.2019
Listonosz na rowerze elektrycznym, czyli Poczta Polska chce być gotowa na Strefy Czystego Transportu

Listonosz na rowerze elektrycznym, czyli Poczta Polska chce być gotowa na Strefy Czystego Transportu

Już w najbliższy poniedziałek w gliwickiej placówce Poczty Polskiej dojdzie do przekazania e-rowerów do testów. To pokłosie projektu Elektromobilność, którego jednym z założeń jest ekologiczny transport. Rowery elektryczne służyć miałyby do dostarczania mniejszych przesyłek i listów.

W kwietniu ub.r. Poczta Polska rozpoczęła w Warszawie testy 9 aut elektrycznych. Cel był jeden: identyfikacja potrzeb, by dzięki temu konkretniej określić założenia przyszłego przetargu. W październiku pocztowy program Elektromobilność miał kolejną odsłonę: listonosze tym razem sprawdzali mniejsze pojazdy elektryczne: rowery, skutery i meleksy.

Przez miesiąc testowali je pracownicy Poczty Polskiej z Łodzi, Warszawy, Tomaszowa Mazowieckiego, Konstantynowa Łódzkiego, Raszyna, Nowego Dworu Mazowieckiego, Piastowa, Radomia i Pabianic. Wszystko po to, żeby przygotować się do zapisów ustawy o elektromobilności. Wprowadzona ona m.in. Strefy Czystego Transportu. A instytucje publiczne mają obowiązek częściowej wymiany taboru na ten niskoemisyjny lub zeroemisyjny.

Posłaniec, który zwiastuje nowe czasy dla Poczty.

Teraz listonosze mają sprawdzić jak rowery elektryczne będą sobie radzić w zimowej aurze. W poniedziałek, w placówce Poczty Polskiej w Gliwicach, dojdzie do przekazania specjalnie zaprojektowanych modeli rowerów elektrycznych Nuntius 1.0 (z łaciny: posłaniec, ten który zwiastuje) marki Zasada Bikes. Mają w przyszłości służyć do przewozu listów i mniejszych paczek.

rowery elektryczne listonosze

Rowery elektryczne z zasięgiem do 150 km.

Przekazane Poczcie Polskiej rowery są zaopatrzone w baterię Precursor – dzieło firmy BMZ Poland. Dzięki temu akumulatorowi wysiłek związany z jazdą może być zredukowany nawet o 80 procent. Z kolei możliwy zasięg na jednym ładowaniu to nawet 150 km. Wszystko zależy m.in. od wagi rowerzysty, pokonywanej trasy, czy ilości przewożonych przesyłek.

BMZ Poland ma w tym zakresie spore doświadczenie. Od 5 lat dostarczają swoje rozwiązania, w tym baterie litowo-jonowe dla największych dostawców usług pocztowych Europy Zachodniej. Teraz pomagają Poczcie Polskiej, by ta dokładnie wiedziała, jakiego e-roweru chce dla swoich pracowników. Kilka bocznych koszy na przesyłkę to nie wszystko. Stąd też pomysł testowania rowerów elektrycznych w warunkach zimowych.

Poczta z NCBiR pod ramię.

Poczta Polska już w zeszłym roku podpisała list intencyjny z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju w sprawie współpracy na rzecz rozwoju w Polsce elektromobilności.

Potrzebujemy nie tylko elektrycznych samochodów, ale także wszelkich rozwiązań w dziedzinie automatyki i robotyki, które zwiększą efektywność naszej pracy i będą odpowiedzią na rosnące oczekiwania klientów – mówił przy tamtej okazji prezes zarządu Poczty Polskiej Przemysław Sypniewski.

Wpisuje się w tę inicjatywę chociażby program „Bezemisyjny transport publiczny”, dzięki któremu do 2023 r. po polskich ulicach ma już jeździć tysiąc autobusów bezemisyjnych.

Państwo w roli inteligentnego zamawiającego.

NCBiR przy okazji porozumienia z Pocztą Polską zastosowało specjalny tryb w ustawie o zamówieniach publicznych – partnerstwo innowacyjne. Tutaj państwo występuje w roli inteligentnego zamawiającego. Po etapie badawczym, finansowanym przez NCBR ze środków Unii Europejskiej, nastąpi etap wdrożeniowy. Potem opracowane pojazdy będą dostarczone polskim miastom, które będą współzamawiającymi w przetargu.

Musisz przeczytać:

Dołącz do dyskusji