Podsumowanie przenośności numerów w 2018 roku – sprawdzamy, ile zyskali, a ile stracili polscy operatorzy

Artykuł/Operatorzy 22.01.2019
Podsumowanie przenośności numerów w 2018 roku – sprawdzamy, ile zyskali, a ile stracili polscy operatorzy

Podsumowanie przenośności numerów w 2018 roku – sprawdzamy, ile zyskali, a ile stracili polscy operatorzy

Sprawdziliśmy, do której sieci w minionych 12 miesiącach Polacy przenosili najchętniej numery, a z której najczęściej uciekali. W podsumowaniu przenośności numerów pomiędzy operatorami w 2018 roku nie obyło się bez zaskoczeń.

Urząd Komunikacji Elektronicznej raz na kwartał publikuje informacje na temat tego, jak często klienci przenoszą numery pomiędzy operatorami telefonii komórkowej. Okazuje się, że Polacy z tego prawa korzystają nad wyraz często.

Przenoszenie numerów w 2018 roku – podsumowanie

Po publikacji danych za 4. kwartał 2018 roku najwyższa pora podsumować wyniki za cały miniony rok. Sprawdzamy, ile poszczególne sieci zyskały, a ile straciły numerów przez 12 miesięcy 2018 r. Na podstawie analizy tych danych można dojść do ciekawych wniosków.

Jest zresztą co analizować. Klienci przenieśli w 2018 roku pomiędzy operatorami aż 1881378 kart SIM, co daje średnio 3,6 numeru na minutę. Najwięcej z nich zmieniło sieć w 1. kwartale, czyli od stycznia do marca, a najmniej w 2. kwartale, a więc od kwietnia do czerwca.

Plus wyszedł po 2018 roku na nomen omen plusie jako jedyny z wielkiej czwórki.

W ujęciu rocznym Plus to jedyny z operatorów infrastrukturalnych, który może pochwalić się dodatnim bilansem. Operator będący dużą częścią Grupy Cyfrowy Polsat oddał tylko 353077 kart SIM – najmniej ze wszystkich sieci infrastrukturalnych.

Ten wynik nie jest jednak najważniejszy. Istotne jest to, że w tym samym przedziale czasowym operator przyjął 360733 kart SIM. Dzięki temu Plus w ogólnym rozrachunku miał na koniec 2018 roku o 7656 numerów więcej niż na jego początku.

W dodatku Plus jako jedyny operator infrastrukturalny rozpoczął rok z dodatnim bilansem.

Było to dokładnie 1777 numerów netto w 1. kwartale 2018 roku. Pozostała trójka sieci infrastrukturalnych wykazała wtedy stratę. Nieco mniej, bo 652 kart SIM, sieć Plus zyskała w kolejnym analizowanym okresie.

Stratę zielony operator zaliczył dopiero pod koniec roku, czyli w 4. kwartale. Oddał netto wtedy 6714 numerów. Ten wynik równoważy jednak 3. kwartał, gdy Plus był liderem w zestawieniu i zdobył netto 10853 kart SIM.

Play jest z kolei dwukrotnym liderem w ujęciu rocznym, ale to żaden powód do chluby.

Fioletowy operator najczęściej przyjmował numery z innych sieci. Na przestrzeni roku zdobył ich aż 560492. To nie tylko najwięcej ze wszystkich czterech głównych polskich operatorów, ale też blisko 30 proc. wszystkich przejętych numerów w ogóle.

Niestety klienci równie chętnie przychodzili do Play, od tego operatora uciekali. Oddał on konkurentom bowiem ponad 30 proc. wszystkich przenoszonych kart SIM – czyli aż 572821. Tym samym zamknął 2018 rok z bilansem 12329 numerów na minusie.

Operator z pewnością najgorzej wspomina 1. kwartał.

Był on pierwszym w historii, gdy sieć zanotowała ujemny bilans, a dokładnie 1047 numerów na minusie. W kolejnych dwóch kwartałach było jeszcze gorzej. Sieć straciła w 2. i 3. kwartale odpowiednio 14503 i 22475 kart SIM.

Dopiero w ostatnim, 4. kwartale 2018 roku Play mógł pochwalić się dodatnim bilansem na poziomie 25696 numerów. To było jednak za mało, by zrównoważyć stratę z poprzednich trzech, które zaważyły o rocznym wyniku.

T-Mobile i Orange w 2018 roku wypadły gorzej.

W przypadku obu sieci nie ma co mówić o rekordzie, zarówno jeśli chodzi o liczbę przyjętych, jak i tych oddanych numerów. Obaj operatorzy zamknęli jednak 2018 rok ze stratą netto wyższą niż Play.

W przypadku T-Mobile wyniosła ona równo 22960 kart SIM. Operator oddał ich co prawda 380174, czyli tylko nieco więcej niż Plus, ale przyjął ich zaledwie 357214, czyli najmniej z całej wielkiej czwórki.

Orange z kolei stracił aż 89542 numerów netto. Oddał mniej niż Play, bo dokładnie 493726, ale przyjął w zamian zaledwie 404184. To więcej niż Plus i T-Mobile, ale za mało, by zrównoważyć stratę.

Czarnym koniem tego wyścigu jest operator typu MVNO.

Operatorzy infrastrukturalni stracili łącznie 1799798 numerów, a przyjęli 1682623 kart SIM. Brakujące 117175 jednak nie wyparowało. Rozdzieliły je pomiędzy sieci typu MVNO. Bezsprzecznym liderem wśród nich jest Premium Mobile.

Ta sieć przyjęła netto aż 62688 numerów w skali roku, a straciła tylko 7116, co przekłada się na zysk netto na poziomie 55572 kart SIM. Dobry wynik zaliczyło też Aero2 – 20031 numerów netto (5029 oddanych, 25060 przyjętych).

Warto nadmienić, że Premium Mobile i Aero2 są częścią Grupy Cyfrowy Polsat, do której należy sieć Plus, będąca liderem wśród operatorów infrastrukturalnych. Oznacza to, że de facto ta sama firma dominuje w każdym z segmentów.

Nie wszystkie sieci typu MVNO mogą pochwalić się jednak podobnymi sukcesami. Najgorszy bilans ma sieć Virgin Mobile, z której uciekło aż 38885 kart SIM. Operator odzyskał ich co prawda aż 31186, ale i strata netto to 7699 sztuk.

Dołącz do dyskusji