Chargeback, czyli darmowe „ubezpieczenie” płatności kartą w internecie

Chargeback, czyli darmowe „ubezpieczenie” płatności kartą w internecie

Chargeback, czyli darmowe „ubezpieczenie” płatności kartą w internecie

Posiadacze kart debetowych, kredytowych lub przedpłaconych, często zapominają o bardzo istotnej zalecie płacenia kartą w internecie. Warto wiedzieć co nas chroni, gdy trafimy w sieci na nierzetelnego sprzedawcę. Odpowiedź to chargeback.

Płacimy za zakup w sieci kartą, wybieramy dostawę do naszego mieszkania. Towar w ogóle do nas nie dotarł bądź jest inny niż ten opisany na stronie sklepu. Sprzedawca nie odpowiada na nasze wiadomości. Nie da się z tym nic zrobić? Nie do końca.

Podczas płacenia kartą w internecie rzadko pamiętamy o tym, że jako konsumentom przysługuje nam możliwość skorzystania z transakcji zwrotnej, czyli chargebacku. Jest to nic innego jak zwrot pieniędzy za towar lub usługę niezgodną z zamówieniem. Musimy jednak pamiętać, że to dodatkowe zabezpieczenie nie przysługuje nam w przypadku płatności przelewem lub gotówką.

Możemy skorzystać z tej procedury wyłącznie wtedy, gdy za zakupy w internecie zapłacimy kartą. Chargeback przysługuje nam w przypadku każdej takiej transakcji, niezależnie od kwoty. Dlatego tę ogólnodostępną usługę możemy potraktować jak darmowe „ubezpieczenie” naszej transakcji dokonanej kartą w internecie.

Chargeback to usługa, która gwarantuje nam spokojne zakupy w sieci.

Przysługuje nam, gdy:

  • zakupiony przez nas towar do nas nie dotarł;
  • zamówiona przez nas usługa nie została wykonana;
  • zakupiony towar jest inny niż ten, który zamawialiśmy;
  • zwróciliśmy towar, ale nie otrzymaliśmy zwrotu pieniędzy;
  • nasza karta została przez przypadek obciążona dwukrotnie lub obciążona na niewłaściwą kwotę.

Jak działa chargeback?

  1. Zapłaciliśmy kartą za zakupy w internecie.
  2. Towar lub usługa są niezgodne z zamówieniem / towar do nas nie dotarł.
  3. Składamy reklamację u sprzedawcy.
  4. Sprzedawca nie chce rozpatrzeć reklamacji lub unika kontaktu z nami.
  5. Przez złożenie wniosku w banku, który wydał nam kartę, rozpoczynamy procedurę chargeback.
  6. Po pozytywnym rozpatrzeniu reklamacji bank zwraca pieniądze na naszą kartę.

Chargeback to jeden ze sposobów ochrony naszych praw konsumenckich. W niektórych przypadkach może być nawet skuteczniejszy i efektywniejszy niż reklamacja. I przede wszystkim – nie wymaga od nas wielu ruchów. Do uruchomienia procedury wystarczy złożenie wniosku w banku.

* Tekst powstał przy współpracy z Visa.

Dołącz do dyskusji

Advertisement