Co łączy Jetsonów i Fallouta? Inspiracją dla gry był retrofuturyzm z połowy XX wieku

Lokowanie produktu/Gry 20.11.2018
Co łączy Jetsonów i Fallouta? Inspiracją dla gry był retrofuturyzm z połowy XX wieku

Co łączy Jetsonów i Fallouta? Inspiracją dla gry był retrofuturyzm z połowy XX wieku

Wydarzenia z serii gier Fallout, której ostatnią odsłonę mamy okazję pograć w Fallout 76, różnią się od rzeczywistych już w odległej przeszłości. Świat rzeczywisty i świat gry „rozjechały” się w latach 40. dwudziestego wieku. Taki rodzaj przedstawionego świata nazywamy historią alternatywną.

Historie alternatywne są ciekawymi i sugestywnymi metodami opowiadania historii fantastycznych, które wbrew pozorom najwięcej mówią na temat naszej rzeczywistości. Efekt ten uzyskuje się dzięki uwypukleniu ważnych wydarzeń z naszego świata. Ten zabieg zastosował np. Philip K. Dick w powieści „Człowiek z wysokiego zamku”. Opowieść przedstawiona w tej książce również jest historią alternatywną, a punkt zwrotny, w którym różni się od rzeczywistej to… wygranie przez państwa Osi II wojny światowej.

W przypadku Fallouta, ten punkt zwrotny to połowa lat 1940.

To właśnie wtedy Ameryka, zmagając się z kryzysem paliwowym, zaczęła inwestować w energię atomową. Doprowadziło to do ciekawego połączenia nowoczesnych i przyszłościowych technologii (np. robotów), z modą i stylem estetycznym rodem z przedwojennej Ameryki. Widzimy tu chromowane urządzenia, zaokrąglone wyświetlacze kineskopowe, duże pokrętła i zegary wskazujące wartości pomiarów.

Tak się składa, że tak samo wyobrażali sobie przyszłość ludzie w połowie wieku.

Dziś w rozrzewnieniem patrzymy na ich wizje. Styl ten – znany choćby z kreskówki Jetsonowie – nazywany jest dziś retrofuturyzmem. To właśnie tam możemy zobaczyć starannie ufryzowane kobiety w sukienkach i ze wstążkami we włosach i panów w kapeluszach siedzących w latającym samochodzie i zmierzających na wakacje w bazie księżycowej. Oczywiście towarzyszy im w tym robot-służący.

Widać w tym zarówno naiwność jak i optymizm spojrzenia w przyszłość. Postępowi w rozwoju nauki i techniki nie towarzyszy żaden postęp w zakresie np. strojów, mody lub obyczajowości.

Przykładami estetyki retrofuturystycznej są:

  • Oczywiście seria gier Fallout, ale również Wolfenstein bądź Bioshock
  • Filmy z serii Iniemamocni
  • Discoveryland (lub Tomorrowland) w parkach rozrywki Disneyland

Podobną estetyką cechują się również plakaty propagandowe które powstawały w okresie zimnej wojny, przedstawiające szczęśliwą przyszłość.

Oto jeszcze kilka przykładów tego typu ilustracji, zebranych na blogach poświęconych tej estetyce, reddicie Retrofuturism oraz w archive.org. Najczęściej pochodzą one z ilustracji czasopism z opowiadaniami science fiction z lat 50. i 60. oraz ze starych reklam.

*Materiał powstał we współpracy z marką Cenega, wydawca gry Fallout 76

Dołącz do dyskusji