WP stawia na zakupy w internecie. Tym razem ostrzy zęby na rynek wnętrzarski

Artykuł/Technologie 10.09.2018
WP stawia na zakupy w internecie. Tym razem ostrzy zęby na rynek wnętrzarski

WP stawia na zakupy w internecie. Tym razem ostrzy zęby na rynek wnętrzarski

Pierwsze półrocze 2018 r. było bardzo dobre dla Wirtualnej Polski Holding. W planach jeszcze lepsze wyniki dzięki przewidywanemu otwarciu polskiego e-commerce na rynek wnętrzarski. WP czeka na meblowy boom i myśli o kolejnych przejęciach.

Już ponad połowa przychodów Wirtualnej Polski Holding pochodzi z e-commerce’u. W sumie w pierwszych sześciu miesiącach obecnego roku przychody ukształtowały się na poziomie 250 mln zł. Zysk netto zaś wyniósł 27,7 mln zł, co stanowi wzrost o ponad 65 proc. patrząc rok do roku. Z kolei EBITDA wyniosła 73,1 mln zł, co oznacza, że w ciągu roku urosła o 32 proc.

Przychody z handlu mają być jeszcze większe.

WP zarabia głównie na dwóch rzeczach: emisji reklam i prowizji ze sprzedaży internetowej. I właśnie ta ostatnia ma być w najbliższym czasie coraz lepsza.

Spodziewamy się, że e-commerce wzrośnie w naszych przychodach do 75 proc. z 58 proc. obecnie – mówi Jacek Świderski, prezes Wirtualnej Polski.

Taką strategię podjęto już w grudniu zeszłego roku, kiedy WP informowała o pozyskaniu pół miliarda złotych na rozwój. Przejawia się ona w przejmowaniu serwisów e-commerce, które mają solidną pozycję na rynku, a w przyszłości – zdaniem WP – przyniosą spółce dodatkowy zysk.

Planowany zysk, czyli zaplanowane przejęcia.

Wirtualna Polska Holding od paru lat konsekwentnie chodzi na zakupy i wypatruje tych, którzy wróżą na przyszłość sukces. Przykładem jest tegoroczne zwiększenie udziałów w Domodi z 51 do 86 proc., co kosztowało spółkę ponad 85 mln zł. Do tego prawo zakupu w ciągu 10 lat brakujących do pełnej kontroli 14 proc.

To finał transakcji zapoczątkowanej parę lat wcześniej, kiedy WP kupiła 51 proc udziałów w Domodi – spółce wówczas kontrolującej sklepy internetowe Domodi.pl i Homebook.pl.

Już wtedy WP chciała najszybciej rosnąć w e-commerce. I systematycznie się do tego przygotowywała. Dzisiaj, przy kontrolowaniu m.in. takich serwisów jak Allani.pl, Wakacje.pl, czy Nocowanie.pl kreślenie wizji przyszłego zwiększenia zysków w tym obszarze wydaje się mieć wszelkie podstawy. Więc WP czeka na boom meblowy z jak najbardziej przygotowanym planem.

WP czeka na meblowy boom w sieci.

Wśród coraz liczniejszej rodziny WP w minionym pierwszym półroczu 2018 r. grupa największe wzrosty odnotowała w segmencie turystycznym. Ale jeszcze większy potencjał widzą gdzie indziej – na rynku wnętrzarskim. Potrzebny jest do tego jeszcze jeden brakujący element: rozpoczęcie sprzedaży internetowej przez największych na rynku meblarskich. Wtedy takie portale jak Homebook.pl mają zacząć być coraz popularniejsze, co powinno z kolei przełożyć się na większy zysk dla Wirtualna Polska Holding.

Sprzedaż mebli i elementów wnętrzarskich przez internet jest nieunikniona. Skoro każda branża jakoś poddaje się e-commerce’owi, to dlaczego akurat ten rynek miałby okazać się wyjątkowo oporny? Tylko wszystko musi mieć swój czas. Meble w sieci też. Być może początek dała mu listopada inicjatywa Amazonu. Gigant wprowadził do swojej oferty własną markę mebli. Na początek dwie kolekcje „Rivet” i „Stone & Beam”.

Na świecie najwięksi gotowi do startu.

Amazon z tymi meblami w sieci wcale nie żartuje. Oprócz własnych kolekcji stworzyli coś specjalnego: programu, w którym sprzedawcy mebli mogą dostosować ich ceny do oczekiwań klientów. Zaspać swojego momentu nie zamierzają również inni potentaci na meblarskim rynku, jak chociażby indyjski Flipkart i niemieckie spółki Otto i Home24.

Swoje plany ma oczywiście też Ikea. W Polsce uruchomili już program „Meble przez internet”, dostępny w 19 miastach. Wnętrzarski gigant w ciągu następnych trzech lat chce wydać przeszło 3 mld euro na mniejsze sklepy miejskiej z rozbudowanymi usługami online. W maju Ikea zapowiedziała redukcję zatrudnienia, głównie w Szwecji, Belgii i Holandii. Jak tłumaczył gigant, to niezbędne kroki, by móc być konkurencyjnym w e-commerce.

Duży zwierz na celowniku.

WP bardzo liczy na popularyzację sprzedaży elementów wnętrzarskich przez internet. Dobre wyniki finansowe i jasna strategia dotycząca e-commerce zachęcają do kolejnych kroków inwestycyjnych. Nie jest tajemnicą, że WP czeka na meblowy boom, ale myśli też o następnych przejęciach.

Mamy dużego zwierza na celowniku, ale też kilka małych. To zawsze są trudne negocjacje. Przyglądamy się w tej chwili polskim i zagranicznym firmom, ale takim które działają na kilka rynkach – mówi Jacek Świderski, CEO Wirtualna Polska Holding SA.

Dołącz do dyskusji

Advertisement