Czegoś takiego jeszcze nie było. PKO BP wyśle klientom informację wykorzystując blockchain

Artykuł/Bankowość 17.09.2018
Czegoś takiego jeszcze nie było. PKO BP wyśle klientom informację wykorzystując blockchain

Czegoś takiego jeszcze nie było. PKO BP wyśle klientom informację wykorzystując blockchain

PKO Bank Polski chce pokazać całej Europie jak wykorzystać technologię blockchain. Do 5 mln swoich klientów wyśle cyfrową informację o zmianach w regulaminie. Każdy z nich będzie mógł łatwo sprawdzić autentyczność dokumentu i wprowadzane do niego zmiany.

Kilka miesięcy trwały prace nad zastosowaniem technologii blockchain do potwierdzenia autentyczności i niezmienności dokumentów wysyłanych przez PKO Bank Polski drogą elektroniczną. Teraz mechanizm jest już po pełnym wdrożeniu i za kilka dni będzie sprawdzony w praktyce. A to za sprawą komunikatu dotyczącego nowych zapisów w regulaminie banku. Trafi on do 5 mln klientów PKO Bank Polski w formie cyfrowej, właśnie z wykorzystaniem blockchainu. Pozostali otrzymają informacje w tradycyjnej formie.

PKO Bank Polski z sukcesem realizuje strategię ukierunkowaną na cyfryzację, a pełne wdrożenie rozwiązania opartego na blockchainie jest kolejnym krokiem na obranej przez nas ścieżce, który umacnia naszą pozycję lidera technologicznego polskiej bankowości. Pracujemy nad kolejnymi innowacyjnymi rozwiązaniami, a w prace angażujemy partnerów zewnętrznych, wspólnie tworząc nowoczesną bankowość w Polsce. – mówi Adam Marciniak, wiceprezes Zarządu PKO Banku Polskiego.

Historyczna wysyłka na tle Europy.

PKO Bank Polski utrzymuje, że w historii europejskiej bankowości czegoś takiego jeszcze nie było. Bo informacja z wykorzystaniem blockchainu ma trafić do ok. 5 mln klientów – tych którzy wyrazili zgodę na taką formę przekazywania informacji przez bank.

Szacują, że dzięki wykorzystaniu tej technologii około połowa analogowej korespondencji banku ma przybrać formę cyfrową.

W prosty sposób zweryfikujesz dokument.

Połowa klientów PKO Bank Polski otrzyma zmiany w regulaminach drogą cyfrową. Korzyści banku, choćby z oszczędności na papierze, są oczywiste. A co zyskują klienci? Teraz rzeczywiście w bardzo prosty sposób sprawdzą, czy dany dokument faktycznie pochodzi z banku i czy jest wciąż aktualny.

W elektronicznej korespondencji z PKO Bank Polski klient znajdzie m.in. 64-znakowy unikalny identyfikator hash dokumentu oraz odnośnik do strony banku. Tam z kolei, bez konieczności logowania, tylko wklejając ów identyfikator hash lub po jego wgraniu (załadowaniu z dysku lub przeciągnięciu na stronę) zobaczymy, kiedy dokument był ostatnio modyfikowany i w jakim zakresie. Tak zapisany będzie znajdował się zarówno na serwerach PKO Banku Polskiego jak i Krajowej Izby Rozliczeniowej.

Wspólny cel z Krajową Izbą Rozliczeniową.

W prace nad wykorzystaniem technologii blockchain w komunikacji z klientami mocno włączyła się Krajowa Izba Rozliczeniowa. Ta od pewnego czasu identyfikowała zapotrzebowanie banków w zakresie informowania klientów o zmianach w dokumentach publicznych, takich jak np. regulaminy czy tabele opłat i prowizji.

Jako partner technologiczny banków, pełnimy także rolę sektorowego ośrodka badań i rozwoju. Dlatego, bazując na  uzgodnionym w ramach sektora podejściu, wspólnie z PKO Bankiem Polskim wypracowaliśmy rozwiązanie wykorzystujące w praktyce potencjał, jaki daje technologia blockchain. Nowa usługa, oparta na technologii blockchain oraz kwalifikowanej pieczęci elektronicznej, pozwala w pełni dopasować się do potrzeb banków, gwarantuje łatwą integrację, wysoką wydajność, skalowalność i bezpieczeństwo – przekonuje Piotr Alicki, prezes Zarządu KIR.

PKO Bank Polski udowodnił, że platforma fintechowa ma sens.

Do prac nad utworzeniem bezpiecznej platformy blockchainowej PKO Bank Polski zaprosił startup Confirm. To efekt programu akceleracji dla startupów i uruchomienie programu „Let’s Fintech with PKO Bank Polski!”. To tutaj właśnie bank szuka najlepiej zapowiadających się startupów i fintechów. Z niektórymi z nich PKO Bank Polski być może będzie wdrażać konkretne rozwiązania. Podobnie jak to było przy okazji startupu Confirm i korespondencji z klientami opartej na technologii blockchain. I tak powstała platforma Trudatum.

Confirm z kilkunastoosobowym zespołem współpracę z PKO Bank Polski rozpoczął rok temu. Teraz zatrudnia już ponad 100 pracowników i pracuje z klientami na całym świecie.

Wdrożenie Trudatum w tak dużej instytucji jak PKO Bank Polski jest przełomem na skalę światową. Pokazuje to, że polska branża finansowa cały czas jest otwarta na innowacje i wyznacza międzynarodowe trendy. Możemy być dumni z tego, jak szybko i efektywnie wdrażamy nowe technologie – mówi Paweł Kuskowski, prezes Coinfirm.

Dołącz do dyskusji