Podcasty w Polsce rosną w siłę jak nigdy dotąd. Najwyższy czas przestać je ignorować

Artykuł/Media 19.09.2018
Podcasty w Polsce rosną w siłę jak nigdy dotąd. Najwyższy czas przestać je ignorować

Podcasty w Polsce rosną w siłę jak nigdy dotąd. Najwyższy czas przestać je ignorować

Podcasty to w Polsce medium szalenie niedoceniane, ale jeszcze bardziej szalenie rosnące w siłę. A niebawem po raz trzeci będziemy świętować Międzynarodowy Dzień Podcastów.

Z bólem serca przyznaję, że w naszej redakcji podcasty nie cieszą się przesadną popularnością. Ba, powiem wręcz, że niektórzy otwarcie nimi gardzą (nie chcę tu zdradzać nazwisk, ale Mateusz Nowak – patrzę na ciebie). W większości dookoła tego medium panuje totalne niezrozumienie tematu. Nawet ludzie znający media od podszewki z jednej strony dyskredytują podcasty jako „takie audycje radiowe, tylko w Internecie” (a przecież radia nikt nie słucha), a z drugiej traktują ich boom za granicą jako „chwilową modę”.

Tymczasem nie – podcasty nie są „chwilową modą”. Podcasty to medium, które od dekady szturmem podbija świat, a także w Polsce rośnie w siłę z niespotykaną dotąd intensywnością. Biorąc pod uwagę to, w jakim kierunku zmierzają nowe technologie konsumenckie (a bezsprzecznie jest nim interakcja głosowa), w ciągu najbliższych dziesięciu lat możemy spodziewać się wzrostu treści słuchanych porównywalnego z tym, jak wzrastało swego czasu wideo.

O tym, że podcasty są w Polsce coraz silniejsze, doskonale świadczy fakt, że już po raz trzeci celebrować będziemy Międzynarodowy Dzień Podcastów.

Międzynarodowy Dzień Podcastów, czyli wielkie święto treści audio.

29 września 2018 roku w Warszawie odbędzie się konferencja poprzedzająca International Podcast Day, w czasie której uczestnicy i twórcy będą mogli wziąć udział w wykładach i warsztatach prowadzonych przez przedstawicieli czołowych mediów oraz branżowych specjalistów.

Nie zabraknie informacji dostarczanych przez twórców podcastów, ale wśród prelegentów znaleźli się także Michał Szolc i Marcin Beme – szefowie dwóch największych platform audiobooków w Polsce (Storytela i Audioteki).

Wszystkich zainteresowanych odsyłam na stronę wydarzenia – to doskonała okazja dla wszystkich, którzy rozważają start własnego podcastu, by dowiedzieć się nieco więcej o tym, jak tworzy się takie audycje.

Dlaczego warto słuchać podcastów?

Osobiście podcastów słucham codziennie. Przy okazji wykonywania domowych obowiązków, czasem podczas porannego spaceru z psem. Co najmniej dziesięciu podcastów słucham z religijną wręcz regularnością, a do dziesiątków innych zaglądam, gdy pojawiają się tam interesujący mnie goście.

Jednak podcasty dla niektórych wciąż są nowinką, do której trudno ich przekonać. Dlaczego podcast, a nie tekst czy wideo? Dobrze tłumaczy to Paweł Badura, jeden ze współorganizatorów Międzynarodowego Dnia Podcastów, prowadzący własny podcast „Kreatywne Zagłębie”:

[Podcast] to idealne medium, które nie wymaga niczego innego oprócz uwagi słuchacza. Przy tekstach trzeba na nie patrzeć i ciężko być w ruchu, przy wideo trzeba patrzeć i słuchać, a przy podcastach wystarczą słuchawki i możemy konsumować treści w wielu miejscach przy okazji wielu czynności. Patrząc na zachodnie rynki i statystyki choćby ze Stanów – podcasty to nie moda, która przemija. W USA podcasterzy to celebryci na równi z Youtuberami.

Jeszcze do niedawna w Polsce nie bardzo było czego słuchać, więc próg wejścia dodatkowo podnosiła bariera językowa. Oprócz dwóch czołowych podcastów – Mała Wielka Firma oraz Więcej niż Oszczędzanie Pieniędzy – polski krajobraz audycji był bardzo ubogi. Większość podcastów, które istnieją dłużej niż 3-4 lata, to niszowe audycje, nierzadko zrealizowane w sposób bardzo amatorski (choć zdarzają się perełki).

Dziś krajobraz podcastingu w Polsce wygląda zupełnie inaczej. Tylko na przestrzeni ostatniego roku przybyły nam dziesiątki audycji, a większość z nich jest realizowana na bardzo wysokim poziomie.

Jak mówi Paweł Badura:

Tempo wzrostu jest ogromne. I piszę nie tylko o wzroście ilościowym audycji, ale również słuchaczy. Patrząc przykładowo na grupy na Facebooku, w których publikowane są audycje w celu ich popularyzacji wśród słuchaczy, mamy mocną grupę około 40-50 podcasterów, którzy regularnie raz w tygodniu publikują nowy odcinek.

 

Pojawienie się opcji udostępniania podcastów w Spotify, w aplikacji od Audioteki (Lecton) oraz włączenie polskich podcastów w wyniki wyszukiwania Google’a pokazuje, że popularność rośnie błyskawicznie. Nie wspominając o liczbie polskich podcastów w globalnym top iTunesa.

Nie oznacza to jednak, że polskim podcasterom nie jest potrzebna pomoc. Aby na dobre spopularyzować ten format do poziomu zza oceanu, trzeba jeszcze wiele pracy. Paweł Badura ma nadzieję, że Międzynarodowy Dzień Podcastów będzie krokiem w dobrą stronę:

Konferencja taka jak ta, którą tworzymy trzeci raz, ale pierwszy raz tak naprawdę, z prawdziwego zdarzenia, ma na celu promocję i budowanie świadomości dla twórców. Dostęp do sprzętu jest bardzo łatwy i koszt wejścia z własną produkcją jest naprawdę niewielki. […] Główny problem to kiepska autopromocja twórców. Mam nadzieję, że takie eventy pomogą im w dotarciu ze swoimi świetnymi audycjami do szerszego grona.

Mi pozostaje powiedzieć, że również mam taką nadzieję.

Mamy w Polsce niezwykle utalentowanych, wartościowych twórców o potężnej sile przekazu, co widać zwłaszcza na YouTubie, ale także na profesjonalnie prowadzonych, specjalistycznych blogach. Przeniesienie ich talentu do formy podcastu jest naturalną konsekwencją kierunku, w jakim zmierzają media i gorąco liczę na to, że niebawem podcasty znad Wisły dogonią swoją popularnością (przynajmniej w ujęciu procentowym) podcasty zza oceanu.

Dołącz do dyskusji