Wielki sukces polskich studentów. Ich solarny pojazd Eagle Two wygrał iLumen European Solar Challenge

News/Nauka 27.09.2018
Wielki sukces polskich studentów. Ich solarny pojazd Eagle Two wygrał iLumen European Solar Challenge

Wielki sukces polskich studentów. Ich solarny pojazd Eagle Two wygrał iLumen European Solar Challenge

Polscy studenci odnieśli kolejny sukces w wyścigach prototypowych aut elektrycznych. Łódź Solar Team, czyli grupa studentów działających w ramach SKN Miłośników Motoryzacji Instytutu Maszyn Przepływowych Wydziału Mechanicznego Politechniki Łódzkiej, wygrała 24-godzinny wyścig iLumen European Solar Challenge.

Polscy studenci wystartowali w klasie Cruiser, czyli w klasie pojazdów miejskich. Ich projekt, Eagle Two, przygotowany był doskonale do 24-godzinnego wyścigu, o czym opowiedział nam Paulina Miziołek, główny mechanik Orła Dwa:

– Strona projektowa zajęła nam ok. roku. a na samą budowę mieliśmy trochę więcej niż miesiąc. Przed samym wyścigiem w Belgii, przez ok. dwa miesiące auto było intensywnie testowane. – mówi Paulina Miziołek, odpowiedzialna za mechanikę w Eagle Two.

iLumen European Solar Challenge – 193 okrążenia w deszczu

eagle two ilumen european solar challenge

Sam wyścig polegał na przejechaniu jak największej liczby okrążeń na torze Circuit Zolder w Belgii. Drużyny mogły liczyć na dodatkowe punkty za większą liczbę osób w samochodzie oraz za… jak najmniejszą liczbę awarii podczas wyścigu. Drużyna z Łodzi wystartowała w czteroosobowej drużynie i przez cały wyścig musiała ładować swój pojazd zaledwie dwa razy. Z lawety nie skorzystali ani razu. Łącznie udało się im przejechać 193 okrążenia.

To dało im 68 punktów w klasyfikacji generalnej i zasłużone pierwsze miejsce w zawodach. Warto wspomnieć, że piąta edycja iLumen European Solar Challenge odbywała się w dość trudnych warunkach. Przez prawie cały wyścig padał deszcz, przez co nawierzchnia toru Circuit Zolder była bardzo śliska.

— Myślę, że naszym najmocniejszym punktem było doskonałe przygotowanie, w wyścigach tego typu wygrywa się niezawodnością, a auto było bardzo dobrze przetestowane, nie miało prawa się popsuć. Jako jedyny zespół ani razu nie skorzystaliśmy z lawety. – dodaje Miziołek.

Łódź Solar Team planuje kolejne udoskonalenia swojego Orła.

Polski Eagle Two to pojazd pięcioosobowy, napędzany dwoma silnikami BLDC o mocy 5kW. Napęd zasilany jest przez akumulator o pojemności 14,5 kWh, który w trakcie jazdy ładowany jest dzięki panelom fotowoltalicznym zamontowanym na dachu. Ich łączna powierzchnia to aż 5 m kw. Jak na konstrukcję, która jest w stanie pomieścić aż 5 osób, Eagle jest też niebywale lekkim pojazdem – waży zaledwie 380 kg. Nie jest to oczywiście finalna wersja projektu:

— Ten wyścig dał nam ogromne doświadczenie i obraz tego, co może być zrobione lepiej. Na razie jednak jest przed nami spotkanie całego zespołu, na którym będziemy to omawiać. Na razie planujemy udoskonalić obecny model, ale marzenia o Eagle’u 3.0 na pewno są.

Eagle Two został wyposażony również w system bezprzewodowego przesyłania wszystkich danych dotyczących parametrów pojazdu, dzięki czemu zespół mechaników mógł monitorować jego stan bezpośrednio podczas wyścigu. Ten system przyda się też w przyszłości – łódzcy studenci planują wykorzystać algorytmy maszynowego uczenia się, które umożliwią im przewidywanie potencjalnych usterek, związanych np. z przegrzewaniem się silników.

Trzymam kciuki za rozwój tego projektu i życzę sukcesów w przyszłości. Mam również nadzieję, że zespół odpowiedzialny za konstrukcję Eagle Two pomyśli w przyszłości o czymś, co mogłoby trafić do seryjnej produkcji.

Dołącz do dyskusji