REKLAMA

Klienci T-Mobile ani myślą uciekać do konkurencji. Operator pochwalił się wynikami

T-Mobile podzielił się nowymi wynikami finansowymi. Operator stale zdobywa nowych klientów, którzy ani myślą uciekać do konkurencji. Wskazuje też, jak na finanse wpływa zasada roam like at home.

09.08.2018 10.17
t-mobile wyniki finansowe liczba klientów
REKLAMA
REKLAMA

Liczba klientów wybierających usługi T-Mobile znów wzrosła. W sprawozdaniu finansowym za 2 kwartał 2018 r. firma raportuje, że w badanym okresie pozyskała 100 tys. nowych klientów. Znacznie większy odsetek osób decydowało się na usługi abonamentowe (78 tys. osób) niż na usługi w modelu prepaid (22 tys. klientów). W ciągu roku przybyło ich łącznie 358 tys.

Dzięki wzrostom T-Mobile ma już 10,609 mln aktywnych kart SIM.

W bazie klientów proporcje klientów kontraktowych do wybierających usługi na kartę są podobne. Obecnie telekom może pochwalić się 7,068 mln aktywnych usług abonamentowych oraz 3,541 mln aktywnych ofert prepaid.

Wyniki finansowe T-Mobile 2 kwartal 2018 1 class="wp-image-782293"

Wedle operatora klienci, którzy wybierają T-Mobile, są z tego nad wyraz zadowoleni. Rzadziej niż w przypadku konkurencyjnych sieci decydują się na zmianę operatora. Sieć przekonuje, że to efekt nakładów finansowych na jakość obsługi klientów.

W badanym okresie z usług T-Mobile zrezygnowało 0,9 proc. bazy klientów kontraktowych.

To lepszy wynik niż w analogicznym okresie rok temu. Wskaźnik churn w 2. kwartale 2017 roku był na poziomie 1,1 proc. Wynik z tego roku jest w dodatku najlepszym, jakim firma mogła pochwalić się od prawie pięciu lat, czyli 3. kwartału 2012 roku.

T-Mobile Polska ma też powody do zadowolenia w kontekście przenoszenia numerów pomiędzy operatorami. Firma straciła mniej klientów niż pozostałe sieci. Pozyskała od konkurencji 87 tys. kart SIM i chwali się dodatnim bilansem (6 tys. kart SIM).

Liczba klientów rośnie, ale maleją przychody.

Pomimo zadowalających wyników pod kątem liczby aktywnych kart SIM, w ujęciu rok do roku przychody T-Mobile Polska spadły o 1,8 proc. W ujęciu kwartalnym spadek wynosi z kolei 1 proc. Uplasowały się na poziomie 1,566 mld zł.

Wyniki finansowe T-Mobile 2 kwartal 2018 1 class="wp-image-782296"

Spadki zaobserwowano też w innych wskaźnikach. Skorygowana EBITDA to poziom 432 mln zł, czyli mniej o 17,7 proc. w porównaniu do analogicznego kwartału rok wcześniej, a marża EBITDA wynosi 27,4 proc. - 15,5 pkt. proc. mniej niż rok temu.

Roaming jest solą w oku operatora.

Słabsze wskaźniki finansowe niż rok temu są związane ze spadkiem przychodów oraz kosztami, jakie sieć ponosi z tytułu zasady roam like at home. Polskie telekomy nie tylko nie zarabiają na roamingu, ale muszą też płacić za swoich klientów przebywających poza Polską. Wpływy z tytułu obsługi gości zza granicy tego nie pokrywają.

Oprócz tego wzrosły tzw. koszta pośrednie, w tym inwestycje na poczet obsługi klienta i rozwijanie sieci sprzedaży. Poprawiły one jednak wyniki w kontekście liczby klientów, a operator po zakończeniu prowadzonych inwestycji ma nadzieję pochwalić się już znacznie lepszymi wynikami.

W poprawieniu wyników ma pomóc konwergencja.

Operatorzy zdają sobie sprawę, że sprzedawanie wielu usług w pakiecie jednej osobie w ramach tej samej umowy to sposób na poprawienie wyników w przyszłości. Klienci otrzymują rabaty, ale zmniejsza to tym samym ryzyko, że odejdą do konkurencji.

Wyniki finansowe T-Mobile 2 kwartal 2018 1 class="wp-image-782299"

T-Mobile podpisał w minionym kwartale umowę z Orange, na mocy której będzie dostarczał internet światłowodowy klientom, wykorzystując infrastrukturę konkurenta. Firma w celu zaoferowania stałych łącz przejęła też GTS i T-System Polska.

T-Mobile Polska przy okazji stałe modernizuje swoją sieć.

Ponieważ zmienił się charakter współpracy T-Mobile Polska z Orange, a oba telekomy nie dzielą już częstotliwości w ramach pasma 900 MHz. T-Mobile mógł dzięki temu zwiększyć przepustowość swojej własnej sieci 3G i uruchomił 220 nowych stacji bazowych w tej technologii. Celem była poprawa zasięgu, głównie na wschodzie kraju.

REKLAMA

Docelowo operatorzy skończą też współdzielenie częstotliwości w paśmie 1800 MHz, ale dopiero trwa proces rozdzielania zasobów. Przewidywanym terminem zakończenia prac w największych polskich miastach jest koniec bieżącego roku. Jednocześnie firma rozwija sieć LTE na częstotliwościach z zakresu 2100 MHz i ma już 1100 takich stacji bazowych.

T-Mobile Polska rozwija też infrastrukturę z myślą o Internecie Rzeczy i Smart City. W ostatnim kwartale podpisano porozumienie z władzami miasta Kazimierz Dolny. Operator współpracuje też z PEC Geotermia Podhalańska S.A. w ramach rozwoju infrastruktury telemetrycznej wykorzystującej Narrowband Internet of Things. Partnerem przedsięwzięcia jest ABARO.

REKLAMA
Najnowsze
Zobacz komentarze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA