NASA połączyła najpiękniejszy utwór o Księżycu z rewelacyjnymi zdjęciami Srebrnego Globu

Światło księżyca Claude'a Debussy'ego to jeden z najbardziej rozpoznawanych utworów w historii muzyki. Często pojawia się w radiu i telewizji jako materiał ilustracyjny, wykorzystywany jest też w filmach i trailerach.

20.08.2018 13.18
Światło księżyca

Światło księżyca (w oryginale Clair de lune) to część większego utworu - Suity bergamasque. To właśnie tym utworem ilustrowane są sceny disneyowskiej Fantazji czy młodzieżowego hitu o wampirach Zmierzch. Światło księżyca jest uważane za objaw impresjonizmu w muzyce.

Sugerowana tytułem tematyka napisanego w 1890 roku utworu zainspirowała Studio Wizualizacji Naukowych NASA (Scientific Visualisation Studio) do stworzenia filmu o księżycu, iliustrowanego tą kompozycją.

Cały obraz to wizualizacja danych uzyskanych z sondy Lunar Reconaissance Orbiter i można go podsumować jako... księżyc kontra światło. Czarno- białe ujęcia wschodów i zachodów Słońca ukazanych jako cienie kładące się na powierzchni naszego naturalnego satelity, doskonale oddają nastrój utworu.

Dla potrzeb filmu Światło księżyca zbudowano obraz 3D Srebrnego Globu na podstawie danych uzyskanych z LRO.

Informacje o położeniu Słońca i kierunków padania promieni świetlnych oparto na rzeczywistej pozycji Słońca w czasie księżycowych dni 2018 roku.

Utwór Debussy'ego wykonała Symphony Orchestra Pops pod batutą Emila le Cou. Zagrano go w Kennedy Center 1 lipca 2018 roku w trakcie obchodów 60-lecia istnienia agencji NASA.

Czas na sam film. Szkoda, że NASA nie zdecydowała się udostępnić na YouTube wersji o większej rozdzielczości (np. 4K).