Visa chce naprawić transport publiczny i parkingi miejskie. Zajmie się tym inkubator innowacji

Artykuł/Technologie 14.07.2018
Visa chce naprawić transport publiczny i parkingi miejskie. Zajmie się tym inkubator innowacji

Visa chce naprawić transport publiczny i parkingi miejskie. Zajmie się tym inkubator innowacji

Inkubator Innowacji Visa powstał pod koniec 2016 r. Podstawowym celem było i jest rozpowszechnianie w Polsce płatności bezgotówkowych. Najpierw skoncentrowano się na idei e-paragonu. Teraz na tapetę biorą system płatności w miastach. Interesuje ich szczególnie komunikacja miejska i parkingi.

Płatności bezgotówkowe rozwijają się w Polsce z prędkością światła. Możemy transakcje finalizować za pomocą smartfonu, zegarka, czy po prostu opaski. Do tego wszystkiego ciągle rozwija się Google Pay, a Apple Pay bije kolejne rekordy popularności. Pojawiają się też aplikacje, dzięki którym zakupy mogą nawet wydawać się zajmujące. Warunek jest tylko jeden: trzeba zapomnieć o gotówce.

Zaczęli od paragonu cyfrowego.

W dobie zmiany płatniczego zwyczaju Polaków, ale też nadchodzących regulacji, które dotychczasowy stół finansowy wywrócą do góry nogami za wprowadzenie nowoczesnych rozwiązań w tym względzie wzięli się najwięksi. Inkubator Innowacji Visa jest jedną z odpowiedzi na te nowe wyzwania.

W pierwszej kolejności spece z Visa zajęli się mikropłatnościami między przedsiębiorcami. Równolegle z Ministerstwem Przedsiębiorczości i Technologii pochylili się też nad wizją paragonu cyfrowego. Dzięki temu rozwiązaniu nawet osiedlowe sklepiki mogłyby analizować koszyki swoich klientów, co w e-commerce jest już standardem.

Inkubator Innowacji Visa chce pomóc w komunikacji miejskiej.

Jednym z obszarów, w których płatności bezgotówkowe mogą się rozwijać jest transport publiczny. Nie brakuje w Polsce miast, które wprowadzają innowacyjne rozwiązania przy okazji płatności za bilet komunikacji miejskiej. Coraz częściej możemy to zrobić za pomocą własnego smartfonu. Zapominając o gotówce i o swojej karcie bankomatowej przy okazji też.

Nie jest więc dziwne, że tym zagadnieniom chcą teraz poświęcić czas eksperci z Inkubatora Visy. Do prac zaproszono jednego z przewoźników – Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji w Łodzi.

Udział w projekcie ekspertów z MPK-Łódź gwarantuje, że projektowane rozwiązanie będzie uwzględniało wszystkie potrzeby operatora łódzkiego transportu lokalnego. Jednocześnie wniesiemy doświadczenie i wiedzę ekspercką, co pozwoli na szybką weryfikację testowanych hipotez i założeń projektowych. Zagwarantujemy również infrastrukturę niezbędną do przeprowadzenia pilotażu wypracowanego rozwiązania – Zbigniew Papierski, prezes łódzkiego MPK.

Żeby system wyszukał wolne miejsce parkingowe.

Łódź z pewnością w temacie płatności bezgotówkowych w autobusach i tramwajach nie jest debiutantem. Już wcześniej tamtejsi pasażerowie mieli okazję używać do tego celu aplikacji Jakdojade. Teraz nad systemem płatności w komunikacji miejskiej będą głowić się razem z fachowcami z Visa.

Ale Inkubator Innowacji zamierza skupić się jeszcze na jednym aspekcie: systemie płatności za miejsca parkingowe. Takim, który nie tylko ułatwi płacenie za czasowe miejsce dla naszych czterech kółek. Ma też pomagać kierowcom zaparkować.

Dążymy do tego, by opracowane przez nas rozwiązania wykraczały poza system wygodnych, w pełni funkcjonalnych płatności. System płatności jest bazą, na podstawie której możemy rozwijać dalsze udogodnienia, jak np. automatyczne wyszukiwanie wolnych miejsc parkingowych – zdradza Jakub Kiwior, dyrektor generalny Visa w Polsce i na Węgrzech.

System ma być w powszechnym użyciu.

Inkubator Innowacji Visa zaczyna od transportu publicznego i parkingów, ale na tym absolutnie nie kończy. W planach stworzony przez nich system będzie mógł być wykorzystany także w innych obszarach. Na przykład płacąc za wizytę w muzeum, czy wykupując rezerwację w hotelu.

W pracach, tak jak w przypadku e-paragonu, ma być wykorzystana metoda design thinking. Dzięki temu już na etapie opracowywania koncepcji analizowane szczegółowo są oczekiwania samych konsumentów. W Inkubatorze mają sprawdzić podobne rozwiązania w innych krajach, ale zaznaczają, że zależy im głównie na stworzeniu unikalnego systemu, dostosowanego do kryteriów Polaków.

Dołącz do dyskusji