Asus, Philips i Pioneer zapłacą 110 mln euro kary. Firmy przyznały się do manipulowania cenami

News/Gry 25.07.2018
Asus, Philips i Pioneer zapłacą 110 mln euro kary. Firmy przyznały się do manipulowania cenami

Asus, Philips i Pioneer zapłacą 110 mln euro kary. Firmy przyznały się do manipulowania cenami

Asus, Philips, Pioneer oraz Denon & Marantz to firmy, które do 2015 r. manipulowały cenami na poszczególnych rynkach krajowych Unii Europejskiej. Producenci RTV AGD przyznali się do winy. Teraz muszą zapłacić karę nałożoną przez Komisję Europejską.

Po czterech latach działań skończyło się postępowanie Komisji Europejskiej wobec firm Asus, Philips, Pioneer oraz Denon & Marantz. Brukselscy urzędnicy badali wpływ producentów urządzeń RTV i AGD na ceny ich produktów w sklepach internetowych. Okazało się, że przedsiębiorstwa wywierały nacisk na detalistów, aby ci sprzedawali elektroniczne dobra po ustalonych cenach.

Firmy Asus, Philips, Pioneer i Denon & Marantz nie chciały, aby ceny produktów spadały poniżej określonego poziomu.

Sprzedawcy na terenie Unii Europejskiej mają możliwość swobodnego wyznaczania cen za oferowane towary. Oczywiście producent dobra może wprowadzić cenę sugerowaną na swój produkt, lecz żaden detalista nie ma obowiązku przestrzegania tej stawki. Jeżeli sprzedawca ma taką wolę, może handlować towarami po kilkukrotnie wyższej lub niższej cenie od tej sugerowanej. Wolny rynek powinien weryfikować atrakcyjność i opłacalność takich ofert.

Firmy Asus, Philips, Pioneer oraz Denon & Marantz postanowiły, że kwestię cen za wytwarzane dobra wezmą we własne ręce. Producenci RTV i AGD wywierali presję na internetowych sprzedawcach, aby ci nie schodzili poniżej konkretnych cen. Wystarczyło odstępstwo o jedno euro od minimalnej ceny pożądanej przez producentów, a korporacje zaczynały szantażować sieciowych detalistów brakiem dostaw, wspólnych kampanii reklamowych oraz zerwaniem współpracy. Monitoring cen był dokonywany za pomocą specjalistycznego oprogramowania działającego w czasie rzeczywistym.

Na skutek nacisków towary takich firm jak Asus, Philips, Pioneer oraz Denon & Marantz trzymały cenę. Nawet pomimo nieproporcjonalnego popytu. Wpływ na sieciowych detalistów miał przełożenie na rynek danego kraju. Ceny wyznaczane przez sklepy online są brane pod uwagę przez wielopowierzchniowe sieci RTV AGD. Oferty popularnych sieciówek to wypadkowa m. in. analizy najniższych cen w Internecie. Gdy te były wyższe niż powinny, rosły także ceny w sklepach sieciowych. Co za tym idzie, Asus, Philips, Pioneer oraz Denon & Marantz mogły liczyć na większe marże.

Nielegalne praktyki zostały udowodnione na terenie Niemiec, Francji oraz Holandii.

Wszystkie firmy, wobec których przeprowadzono kontrolę, podjęły współpracę z Komisją Europejską oraz przyznały się do winy. Przedsiębiorstwa dostarczyły nawet obciążające materiały dowodowe. Dzięki kooperacji z unijną instytucją kary nałożone na producentów RTV i AGD są mniejsze o połowę od tych, które byłyby zasądzone w przypadku braku kooperacji. Największą karę otrzymał Asus, który musi zapłacić 63 mln euro. Philips odda 30 mln euro, Pioneer 10 mln euro, z kolei Denon & Marantz 8 mln euro.

Produkty, które były sprzedawane po sztucznie utrzymanych cenach to laptopy, głośniki, słuchawki, odkurzacze, zestawy kina domowego, ekspresy do kawy a nawet suszarki czy elektryczne szczoteczki do zębów. Unijna komisarz ds. konkurencji Margrethe Vestager podkreśliła, że praktyki utrzymywania cen są niedopuszczalne. Zwłaszcza w sytuacji, gdy ponad połowa Europejczyków robi regularne zakupy w sieci.

Dołącz do dyskusji