Spider’s Web z rekordowym wynikiem w Gemiusie! Grupa Spider’s Web większa od Grupy NaTemat

Artykuł/Spiders Web 11.07.2018
Spider’s Web z rekordowym wynikiem w Gemiusie! Grupa Spider’s Web większa od Grupy NaTemat

Spider’s Web z rekordowym wynikiem w Gemiusie! Grupa Spider’s Web większa od Grupy NaTemat

Nie ukrywam, z wielką dumą piszę te słowa. W najnowszym Badaniu Gemius PBI serwisy Grupy Spider’s Web zanotowały rekordowo wysoki wynik łącznego zasięgu – nasze serwisy czyta dzisiaj już ponad 3,5 mln Realnych Użytkowników.

Co ciekawe, po raz pierwszy w historii wyprzedziliśmy inną ważną grupę z tzw. rynku nowych mediów, Grupę NaTemat. I to nie tylko łącznie. Każdy z poszczególnych serwisów Grupy Spider’s Web jest większy od korespondującego mu serwisu Grupy NaTemat.

* zanim przejdę do szczegółowych wyjaśnień, kilka słów wstępu nt. metodologii różnych badań. Dla wielu osób z branży mediowej jest to oczywiste, jednak dla innych może to być nie do końca zrozumiałe.

W Polsce mamy dwa główne benchmarki mierzące ruch internetowy – Google Analytics oraz Gemius PBI. Ten pierwszy jest dostarczany przez Google’a, wydawcy instalują go u siebie i mają pełen wgląd we własne statystyki. Analytics mierzy ruch tzw. Unikalnymi Użytkownikami (UU). Jest to każde urządzenie komputerowe, każda przeglądarka internetowa, które wywołują daną stronę internetową. Czyli niekoniecznie jedno UU równa się jednemu Czytelnikowi, czy też Realnemu Użytkownikowi (RU).

Z kolei Gemius PBI to badanie, które prowadzone jest dla PBI, zrzeszenia największych polskich wydawców. Zlecili oni firmie Gemius stworzenie narzędzia, które będzie mierzyło tzw. Realnych Użytkowników (RU), czyli de facto liczby odwiedzających dany serwis internetowy. Wydawcy instalują kod Gemiusa u siebie w serwisie, ale badania są prowadzone na zewnątrz (to ma zapobiec ewentualnym szwindlom).

Gemius PBI to de facto badanie hybrydowe łączące pomiar ruchu online (site-centric) i pomiar zachowań panelistów (user-centic). Oczywiście nie wszyscy wydawcy w Polsce instalują u siebie kod Gemiusa (trzeba za niego płacić, podobnie jak za dostęp do wyników badania). Gemius szacuje jednak ruch także takich serwisów. Z doświadczenia wiem, że szczególnie w przypadku mniejszych serwisów bez kodów Gemiusa, Gemius mocno nie doszacowuje ruchu (co jest ważne np. w przypadku pomiaru naszego konkurenta Antyweb, o czym poniżej).

Przy okazji wyjaśnię jeszcze jeden mit. Często w przypadku analiz i dyskusji nt. wyników Google Analyticsa pada zarzut – hę, ja was odwiedzam na 5 urządzeniach, więc guzik warte te wasze miliony w unikalnych użytkownikach. To miłe, że nas odwiedzacie z wielu urządzeń, jednak tak naprawdę jesteście w dużej mniejszości. Zdecydowana większość odwiedzających to pojedyncze, podwójne wizyty w miesiącu. Nie wierzycie? Przeanalizujcie swój sposób korzystania z internetu, odwiedzania różnych serwisów internetowych. Jeżeli jesteście fanem lub niefanem danego serwisu odwiedzacie go gęsto i obficie z różnych urządzeń. Przy okazji jednak raz, czy dwa na miesiąc zdarzy wam się kliknąć w coś nowego, coś co was zainteresuje, ktoś poleci, ktoś wyśle link, wyskoczy w Google’u czy na Facebooku. I dla takiego serwisu, który w ten sposób odwiedzacie, jesteście cennym unikalnym użytkownikiem robiącym sesję, czy dwie w skali miesiąca. Takich użytkowników jest zdecydowana większość w strukturze ruchu (szczególnie w przypadku dużych serwisów tematycznych).

* ok, to tyle w ramach dygresji technicznej. Pora wrócić do chwalenia się.

Grupę Spider’s Web odwiedziło 3,5 mln Realnych Użytkowników

W czerwcu serwisy Grupy Spider’s Web, do której należą: Spider’s Web, SW Rozrywka, Autoblog oraz Bezprawnik odwiedziło 3,5 mln Realnych Użytkowników, co jest naszym zdecydowanie najlepszym wynikiem w historii.

Spider’s Web jako domenę odwiedziło w czerwcu 2,971 mln RU, z czego nasz główny serwis, czyli spidersweb.pl – 2,386 mln RU, SW Rozrywkę, czyli spidersweb.pl/rozrywka – 722,4 tys. RU oraz Autoblog, czyli autoblog.pl, który przekierowujemy na spidersweb.pl/autoblog – 353,8 tys. RU. Do tego Bezprawnika odwiedziło w czerwcu 928,1 tys. RU.

Jak widać, łącznie wychodzi znacznie więcej, niż 3,5 mln RU, ale oczywiście jest tak, że nasze serwisy mają sporą współodwiedzalność. Gemius podaje także Realnych Użytkowników dla danej grupy.

W tym miejscu pozwolę sobie na kolejne wyjaśnienia. Kilka miesięcy temu zdecydowaliśmy się rozdzielić w Gemiusie (w Google Analytics też) ruch poszczególnych serwisów w ramach domeny Spider’s Web. Po to, by wiedzieć dokładnie jakie wyniki notują oddzielne dla nas serwisy SW Rozrywka i Autoblog oraz po to – nie ukrywam – by powalczyć także na rynku w kategorii rozrywka oraz motoryzacja, oprócz oczywiście naszego koronnego rynku technologii.

To miało oczywiście wpływ na wynik samego Spider’s Weba jako serwisu tech – musiał się on bowiem „podzielić ruchem” w rankingach ze swoimi młodszymi braćmi: SW Rozrywką oraz Autoblogiem. Prawda jest jednak taka, że zdecydowana większość naszych konkurentów technologicznych także obejmuje tematykę rozrywkową oraz motoryzacyjną. Gdybyśmy nie dzielili tego ruchu (czego nie robią nasi konkurenci), Spider’s Web pokazywałby dziś w Gemiusie 2,971 mln RU.

Licząc jednak samą działkę tech, czyli dużego Spider’s Weba, jak go wewnątrz redakcji nazywamy, w czerwcu odwiedziło nas 2,386 mln RU.

Patrząc na cały rynek – jesteśmy dziś trzecim największym serwisem tech w Polsce, oddając pola jedynie dwóm serwisom należącym do największych grup mediowych w Polsce, wspieranym stronami głównymi Onetu i WP: Komputer Światowi oraz Dobrym Programom (Elektrody nie liczę, bo to jest de facto forum internetowe, a nie serwis newsowo-publicystyczny, choć oczywiście doceniamy i podziwiamy jej potężny zasięg).

Obiecałem słowo o Antywebie. Jak widzicie na powyższym screenie nasz tradycyjny konkurent jest w rankingu Gemiusa dość nisko z zasięgiem zaledwie 651 tys. RU. Jak wspominałem jednak wcześniej, Gemius ma duży problem z niedoszacowaniem mniejszych serwisów, szczególnie tych, które nie mają wpiętych kodów badania (a Antyweb nie ma). Z naszych obserwacji/wyliczeń wynika, że Antyweba odwiedza dziś ok 2,2 – 2,4 mln Unikalnych Użytkowników, co powinno przełożyć się na ok 1 – 1,2 mln RU. Podobnie zdecydowanie wyższy wynik powinien mieć w rankingu Gemiusa Niebezpiecznik.

Bezprawnik notuje 928 tys. Realnych Użytkowników

Bezprawnika odwiedziło w czerwcu 928 tys. RU. I choć to wynik nieznacznie słabszy od rekordowego maja (946 tys.), to sukces naszego serwisu prowadzonego przez mojego wspólnika przy tym projekcie, Kubę Kralkę, jest ogromny.

Dość powiedzieć, że Bezprawnik jest nie tylko większy od InnPoland należącego do Grupy NaTemat, ale także od internetowego serwisu Pulsu Biznesu i to prawie dwukrotnie! Bezprawnik jest dziś mniejszy tylko od wielkich marek medialnych, które istnieją „od zawsze”.

Dobre wyniki Autobloga i SW Rozrywka

Jesteśmy też niezwykle zadowoleni ze startu Autobloga. W ciągu zaledwie 4 miesięcy od startu, serwis prowadzony przez genialnego Złomnika, czyli Tymona Grabowskiego, pokazuje w Gemiusie ponad 350 tys. RU. Z kolei w Google Analyticsie już prawie 650 tys. UU, więc liczymy na dalsze wzrosty także w raportach Gemius PBI. Już dziś nasz Autoblog wyprzedza niektóre serwisy takich tuzów jak Grupa Gazeta.pl, czy Grupa Motor-Presse Polska.

Z kolei nasz SW Rozrywka dzielnie goni NaEkranie. Strata jest regularnie zmniejszana z miesiąca na miesiąc i na koniec czerwca wynosi niecałe 300 tys. RU.

Grupa Spider’s Web większa od Grupy NaTemat!

Na koniec zostawiłem najciekawszy dla nas smaczek z najnowszego badania Gemiusa PBI. Okazuje się, że w czerwcu Grupa Spider’s Web wyprzedziła Grupę NaTemat! I to nie tylko pod względem ogólnego zasięgu – 3,5 mln RU vs 3,364 mln RU, ale także pod względem zasięgu poszczególnych serwisów.

Domena Spider’s Web generuje dziś 2,971 mln RU, z kolei NaTemat – 2,721 mln RU. Bezprawnik jest prawie dwukrotnie większy od InnPoland (928 tys. RU vs. 492 tys. RU), a – przypominam – istniejący od 4 miesięcy Autoblog jest większy od istniejącego od kilku lat ASZDziennika (353 tys. RU vs. 261 tys. RU).

Dla nas to ważne i symboliczne zwycięstwo! Po pierwsze pokazujemy, że możemy generować świetne wyniki nie działając w najbardziej zasięgowych kategoriach tematycznych, tj. polityka, wiadomości ogólne, czy plotki celebryckie. Po drugie, wyprzedzając NaTemat stajemy się największą niezależną grupą publicystycznych serwisów internetowych w Polsce.

Przyznacie, że jest czym się chwalić i co świętować!

Dołącz do dyskusji

Advertisement