REKLAMA

Tymczasem w ameryce: dzień dobry, czy ma pan chwilę, żeby porozmawiać o Amazonie, naszym zbawcy?

Recode z Survey Monkey postanowił przeprowadzić ankietę na temat tego, która firma technologiczna ma najlepszy PR ma najbardziej pozytywny wpływ na społeczeństwo. 

24.04.2018 15.28
amazon najlepszy wpływ na społeczeństwo
REKLAMA
REKLAMA

Pytanie postawione w ankiecie jest ciekawe, szkoda tylko, że nie da się na nie odpowiedzieć. Nie czarujmy się, że ankieta mówi nam cokolwiek o tym, jaki wpływ na społeczeństwo mają firmy technologiczne. Do tego trzeba by najpierw zdefiniować, co w ogóle oznacza pozytywny wpływ na społeczeństwo i jakie są jego elementy. Ochrona prywatności klientów? Płacenie podatków? Liczba zatrudnionych? Mówi za to wiele o tym, jak te firmy są postrzegane.

Znowu ten Amazon.

Największy sklep internetowy świata zdobył 20 proc. głosów. Jeffowi Bezzosowi należą się gratulacje, a nam wszystkim odpowiedź na pytanie: jakim cudem? Przecież w Polsce Amazon znany jest między innymi z fatalnych warunków pracy, a nie powiecie mi chyba, że te nie mają wpływu na społeczeństwo.

Niedawno dużą część miast w Stanów Zjednoczonych ogarnęło szaleństwo pod nazwą Druga Kwatera Amazonu. Wśród objawów znalazł się nagły pociąg do licytacji na ulgi podatkowe, słanie listów miłosnych pracownikom firmy i pisanie peanów pod jej adresem. Umówmy się, jeśli chcesz dać wyjątkowo potężne ulgi Amazonowi, to powinieneś przekonać swoich wyborców, że jego pojawienie się na waszej ziemi będzie tożsame z objawieniem się co najmniej zbawcy, wyzwoliciela z okowów bezrobocia, ojca masowego zatrudnienia.

Darmowa reklama od miast to jedno, ale okazuje się, też, że Amazon jak chce, to potrafi. W marcu w Stanach Zjednoczonych Amazon został okrzyknięty najbardziej pożądanym pracodawcą. Można? Można. Tylko najwyraźniej u nas nie warto.

Kto poza Amazonem ma najlepszy wpływ na społeczeństwo?

Na drugim miejscu pojawił się Google z 15 proc., na trzecim Apple z 11 proc. Tuż za nim jest Facebook z 10 proc. Dobrze przeczytaliście: Facebook tuż tuż za Apple'em. Ankieta była przeprowadzona 8 i 9 kwietnia, kiedy to byliśmy w antrakcie przed trzecim aktem dramatu Facebook i Cambridge Analytica, w którym Mark Zuckerberg zeznawał przed amerykańskim senatem.

Albo ludzie wierzą, że Facebook chroni odpowiednio nasze dane i żadne głupie fakty tego nie zmienią, albo ochrona danych nie wpływa na dobrobyt społeczeństwa. W końcu nic nam namacalnego nie ubywa. To taka magiczna waluta, którą nawet nie wiemy gdzie, kiedy i za co płacimy.

Gwoli kronikarskiej ścisłości podsumowanie wyników:

REKLAMA
  • Amazon 20 proc.
  • Google 15 proc.
  • Apple 11 proc.
  • Facebook 10 proc.
  • Microsoft 7 proc.
  • Tesla 6 proc.
  • Uber 3 proc.
  • Netflix 2 proc.
  • Twitter, Snap i Lyft po 1 proc.
  • 20 proc. żadna z powyższych.

A teraz konia z rzędem temu, kto mi powie, dlaczego Uber jest przed Netflixem.

REKLAMA
Najnowsze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA