Poczta Polska nie powiedziała jeszcze ostatniego słowa. Nowa strategia ma uczynić z niej giganta rynku

Artykuł/Bankowość 20.03.2018
Poczta Polska nie powiedziała jeszcze ostatniego słowa. Nowa strategia ma uczynić z niej giganta rynku

Poczta Polska nie powiedziała jeszcze ostatniego słowa. Nowa strategia ma uczynić z niej giganta rynku

Płacimy kartą albo smartfonem. Z telefonu kilkoma kliknięciami dokonujemy przelewów. Na naszą prywatną słuchawkę dostajemy wiadomość, że możemy odebrać paczkę. Za chwilę pożegnamy papierową receptę. Kto w takim świecie pamięta jeszcze o Poczcie Polskiej? Niebawem może to się zmienić. Spółka Skarbu Państwa ogłasza właśnie ofensywę.

Często wspierany przez sztuczną inteligencję polski e-commerce ma się coraz lepiej. Podobnie zresztą jak transakcje gotówkowe, których nad Wisłą jest z roku na rok coraz więcej. Widać jak na dłoni, że Polacy nie dość, że lubią nowe technologie (zwłaszcza płatnicze), to dodatkowo nie mają większych oporów przed korzystaniem z nich, sprawdzaniem i testowaniem.

Świat pędzi w online, a awizo szeleści.

Trudno w tym nowym świecie dojrzeć sylwetkę Poczty Polskiej. Ta niezmiennie kojarzy mi się ze znaczkiem pocztowym i papierowym awizo, które wrzucił listonosz do skrzynki, gdy się okazało, że akurat nie było mnie w domu.

To żadna subiektywna niesprawiedliwość, a jedynie wypadkowa własnych doświadczeń. Może już faktycznie nie pamiętam, jak śliniłem ostatni znaczek pocztowy, ale jednak awizo odwiedza mnie wciąż regularnie, nawet ostatnio, w dobie nadchodzących od pracodawców dokumentów PIT-11.

Pogrzeb Poczty Polskiej jest jednak zdecydowanie przedwczesny.

Tymczasem ci, którzy już z ochotą wyprawialiby rynkowy pogrzeb Poczcie Polskiej, popełniliby niewybaczalny błąd. Bo nawet jeśli dzisiaj Poczty nie bardzo widać, to wcale nie oznacza, że tak samo będzie jutro. Tym bardziej pojutrze.

W Poczcie Polskiej też mają oczy otwarte i również analizują sytuację na rynku. To widać po przyjętej na lata 2017-2021 strategii. Zawarty tam kierunek rozwoju jest bardzo czytelny: Poczta chce być największym w Polsce integratorem usług komunikacyjnych, paczkowo-kurierskich oraz logistycznych, docierającym do każdego Polaka dzięki sieci placówek, doręczycieli i platformie cyfrowej. Stawia na współpracę z państwem, e-commerce i logistykę międzynarodową.

Nowa strategia zakłada podwojenie przychodów z obszaru KEP (kuriersko-paczkowego), pięciokrotny wzrost przychodów z obszaru usług logistycznych oraz dwa i pół razy większe wpływy z usług międzynarodowych.

Przyjęta strategia ma zmienić całą strukturę przychodów. Te z obsługi korespondencji (62 proc. w 2015 r.) do 2021 r. ustąpią pierwszeństwa przychodom z obszaru paczkowo-logistycznego i e-commerce (założenie to blisko 40 proc. udziału w strukturze przychodów w 2021 roku). Według prognoz całkowite przychody Poczty mają wzrosnąć o 25 proc. z poziomu 5,5 mld zł w 2015 r. do blisko 7 mld zł w 2021 r.

Łatwo powiedzieć, a jak to zrobić?

Skoro rynek e-commerce rozwija się bardzo szybko, to podobnie musi być z przesyłkami kurierskimi. Poczta chce oferować klientom pełną obsługę w obszarze transportu i doręczenia, ubezpieczeń i bankowości, pakowania, obsługi zwrotów i marketingu.

W tym kontekście nie mogą dziwić rozmowy Poczty Polskiej i Allegro. Mają one dotyczyć wspólnej inwestycji. Oba podmioty miałyby powołać oddzielną spółkę, odpowiedzialną za „zasianie” całej Polski siecią nowych paczkomatów. I Allegro i Poczta Polska ponoć w tym pomyśle widzą receptę na konkurencję z AliExpress czy Amazonem.

To tylko część planowanej ekspansji Poczty. Innym obszarem branym obecnie na inwestycyjny celownik jest międzynarodowy rynek transferów pieniężnych w naszym kraju. Poczta Polska chce kontrolować trzecią jego część.

To kluczowy element naszej strategii. Chodzi o rozwój kompleksowych ofert usług finansowych dla klientów naszej firmy. Chcemy zdobyć 1/3 rynku międzynarodowych transferów pieniężnych w Polsce. Temu ma służyć zaoferowanie tej usługi w 4600 placówkach Poczty Polskiej na terenie całego kraju. Jesteśmy przekonani, że ta nowa usługa jest otwarciem Poczty Polskiej na nowych klientów – mówi Grzegorz Kurdziel, członek zarządu Poczty Polskiej.

Poczta Polska spogląda w kierunku Ukrainy.

Możliwość wysłania pieniędzy do 200 krajów świata w formie gotówkowej i z konta jest możliwe dzięki podjęciu współpracy Poczty Polskiej, Banku Pocztowego i MoneyGram,  globalnej firmy specjalizującej się w przekazach pieniężnych.

W ostatnich latach obserwujemy systematyczny wzrost wysyłek o kilkadziesiąt procent rok do roku. Oprócz tradycyjnych korytarzy wysyłkowych jak Ukraina, Armenia czy Wielka Brytania, w zbliżonym tempie rosną również takie kraje jak Gruzja, Rosja, Mołdawia czy Białoruś. Prawie 2 lata temu wdrożyliśmy wysyłkę środków w 240 placówkach Banku Pocztowego. Sukces tego projektu skłonił nas do rozszerzenia dotychczasowej współpracy o wszystkie placówki i filie Poczty Polskiej oraz podniesienia limitu dla pojedynczej transakcji do 14750 zł uważa Zbigniew Furmańczak, Dyrektor Regionalny MoneyGram na Rynki Wschodzące.

Grupa Poczty Polskiej staje się największym w kraju agentem MoneyGram, a Bank Pocztowy udostępnia Klientom kolejne rozwiązanie – atrakcyjne także z punktu widzenia obywateli Ukrainy. Już dziś nasza oferta dla tej grupy Klientów jest konkurencyjna – dostępna jest strona www Banku Pocztowego w języku ukraińskim, ograniczyliśmy do jednego liczbę dokumentów wymaganych do otwarcia konta przez obywateli Ukrainy, udostępniliśmy dedykowany obsłudze w języku ukraińskim numer Contact Centre, a wkrótce w wybranych placówkach pojawią się znający także ten język doradcy Klientówdodaje Robert Kuraszkiewicz, Wiceprezes Zarządu Banku Pocztowego

Następny kierunek – Jedwabny Szlak.

Przyjęta strategia zakłada także międzynarodową ekspansję, zwłaszcza w e-commerce na nowym Jedwabnym Szlaku.

Wykorzystując intensywny wzrost handlu internetowego, konkurencyjność produktów z Chin i innych krajów regionu oraz geopolityczne usytuowanie Polski, Poczta chce koordynować wymianę handlową między Azją a Unią Europejską. Spółka rozważa m.in. zaangażowanie się w budowę centrum logistycznego, jeśli rząd zdecydowałby o realizacji takiej inwestycji – czytamy na stronie Poczty.

Taka a nie inna strategia Poczty Polskiej nie może za bardzo dziwić. Bo też ta spółka Skarbu Państwa wybór miała mocno ograniczony. Mogła siedzieć z założonymi rękami i tylko obserwować determinowany nowymi technologiami rynek. Albo starać się wziąć sprawy w swoje ręce i w tym rynku jakoś się znaleźć.

I dobrze, że Poczta Polska zdecydowała się na to drugie rozwiązania. Jest realna szansa, że w następnych latach miejsce papierowego awizo zajmie inny, nowy instrument, który znowu mnie jakoś tam „zwiąże” z tą instytucją. Trzymam kciuki.

ZapiszZapisz

ZapiszZapisz

Musisz przeczytać:

Dołącz do dyskusji

Advertisement