Cyfrowy Polsat zdradził, jak zasada roam like at home wpłynęła na wyniki finansowe Plusa

News/Operatorzy 22.03.2018
Cyfrowy Polsat zdradził, jak zasada roam like at home wpłynęła na wyniki finansowe Plusa

Cyfrowy Polsat zdradził, jak zasada roam like at home wpłynęła na wyniki finansowe Plusa

Cyfrowy Polsat podsumował wyniki finansowe za 2017 rok. Wiemy już, jak wpłynęło na operatora Plus wprowadzenie roamingu bez dodatkowych opłat w ramach zasady roam like at home.

Grupa Cyfrowy Polsat, do której należy Polkomtel (operator sieci Plus) w 2017 roku mogła pochwalić się 16,522 mln klientów. Udało się zwiększyć liczbę klientów abonamentowych z każdej kategorii. Spadki zaobserwowano natomiast wśród osób opłacających usługi w modelu na kartę.

Wzrost liczby klientów abonamentowych grupy Cyfrowy Polsat w 2017 roku.

W porównaniu do 2016 roku liczba aktywnych kontraktów na telefonię komórkową wzrosła o 3 proc. Obecnie grupa ma 6,932 mln klientów abonamentowych na takie usługi. Podobny 3-procentowy wzrost wykazano w przypadku internetu mobilnego do poziomu 1,809 mln klientów.

Większy wzrost widać w segmencie płatnej telewizji. Zdecydowało się na nią 4,942 mln klientów, co przekłada się wzrost 3,7 proc. rok do roku. Na usługi typu multiroom zdecydowało się zaś 1,099 mln ludzi. W tym segmencie wzrost jest największy i wynosi 7,6 proc.

Gorzej wygląda sytuacja w przypadku usług na kartę. Cyfrowy Polsat stracił 13,2 proc. takich klientów na usługi telefonii komórkowej i ma 2,579 mln kart. Oprócz tego aktywnych jest 178 tys. usług internetu mobilnego na kartę (spadek o 18,4 proc.) oraz 79,5 tys. płatnych telewizji prepaid (wzrost o 0,3 proc.).

Klienci wykupują więcej niż jeden abonament.

Polskim operatorom zależy na tym, żeby sprzedawać swoim klientom więcej niż jeden abonament w ramach jednej umowy. W przypadku grupy Cyfrowy Polsat w 4. kwartale minionego roku na jednego klienta przypadało 2,37 kontraktu. Rok wcześniej w analogicznym okresie ten wskaźnik wynosił 2,25 usługi. Na więcej niż jedną decyduje się już 26 proc. klientów.

Spadki widać natomiast we wskaźniku ARPU dla klientów abonamentowych, którym określa się średnie przychody w przeliczeniu na klienta. Rok wcześniej wynosił on 90,7 zł, a teraz jest to 89 zł. Wzrost wykazano zaś w przypadku usług na kartę z 19,2 zł do 20,1 zł.

Grupa Cyfrowy Polsat chwali się też poprawą zasięgu LTE, w ramach którego znalazło się 99 proc. populacji kraju. W przypadku sieci LTE-A wskaźnik ten jest na poziomie 54 proc. Sieć chwali się też agregacją częstotliwości z pasm 800, 1800, 2100 i 2600 MHz i ma już ok. 1000 stacji bazowych z LTE900.

Wyniki finansowe i wpływ roam like at home.

Grupa Cyfrowy Polsat ogłosiła ponadto, że w całym 2017 roku osiągnęła 9,829 mld zł przychodów przy wskaźnikach EBITDA na poziomie 3,617 mld zł i marży EBITDA w wysokości 36,8 proc. Przełożyło się to na zysk netto w wysokości 945,2 mln zł.

Na wyniki negatywny wpływ miało wprowadzenie zasady roam like at home, która zaczęła obowiązywać w czerwcu ubiegłego roku. W wakacyjnym, 3. kwartale koszt obsługi roamingu oszacowano na poziomie 62 mln zł. zaś w 4 kwartale na 36 mln zł.

W podsumowaniu Grupy Cyfrowy Polsat znalazła się też informacja, że ze smartfonów korzysta obecnie 70 proc. klientów. Stanowią one 90 proc. sprzedaży w segmencie telefonów komórkowych.

Musisz przeczytać:

Dołącz do dyskusji

Advertisement