REKLAMA

Mercedes robi rewolucję w kokpicie. Zacznie od nowej Klasy A

Zapomnij o „Hej, Google", czy „Hej, Siri”. Czas poćwiczyć hasło "Hej, Mercedes". 

10.01.2018 10.53
Mercedes robi rewolucję w kokpicie. Zacznie od nowej Klasy A
REKLAMA
REKLAMA

Mercedes zaprezentował dziś w nocy MBUX - nową odsłonę swojego systemu informacyjno-rozrywkowego. W zapowiedziach aż roi się od słów kluczy, w postaci rozszerzonej rzeczywistości, 3D, łączności, obsługi głosowej, paneli dotykowych i gigabajtów RAM. Co i kiedy zobaczymy na ekranach nowych samochodów niemieckiego producenta?

MBUX (czyli Mercedes-Benz User Experience) zadebiutuje jeszcze w tym roku w nowej klasie A.

 class="wp-image-660232"

Pod względem ekranowym oferowany będzie w tym modelu w 3 konfiguracjach - dwóch małych ekranów (po 7"), małego i dużego (10,25") i dwóch dużych.

 class="wp-image-660244"

Po raz pierwszy w historii marki ekran centralny będzie mógł być obsługiwany dotykiem.

 class="wp-image-660238"

Co pod maską? 8 GB RAM, 6-cio rdzeniowe CPU i układ graficzny NVIDIA Reilly PX lub Parker 128 (w najwyższej wersji).

 class="wp-image-660241"

Taki zestaw ma pozwolić na wyświetlanie dużo atrakcyjniejszych treści - wliczając w to  elementy przemodelowanego, trójwymiarowego interfejsu, czy nawigację wspieraną przez AR.

 class="wp-image-660235"

Na czym polega ta trójwymiarowość interfejsu? Po nowym systemie możemy poruszać się w pionie i w poziomie...

... ale też przechodzić na kolejne warstwy UI, w ten sposób uzyskując dostęp do bardziej szczegółowych opcji i ustawień.

W pełni trójwymiarowy jest także cyfrowy model naszego samochodu. Możemy go obracać, zmieniać wybrane opcje i od razu na ekranie widzieć, co dokładnie robią.

Mercedes podzielił MBUX na trzy główne poziomy - pierwszym jest ekran główny, z najważniejszymi informacjami (np. czas dojazdu) i skrótami aplikacji

 class="wp-image-660181"

Drugi stanowi tzw. Basescreen, wyświetlający dane i przyciski obsługi dla konkretnej aplikacji. Trzeci to Submenu.

 class="wp-image-660190"

A jeśli uznamy, że wszystkie jest za dużo, system potrafi też prezentować informacje w trybie... ekstremalnie minimalistycznym (na samym dole grafiki).

 class="wp-image-660211"

Całość będzie się dostosowywać do przyzwyczajeń użytkownika. Przykładowo, jeśli dzwonimy o konkretnej godzinie danego dnia na określony numer, znajdzie się on w sugestiach.

 class="wp-image-660193"

Tam też znajdzie się np. opcja przełączenia na wybraną stację radiową o godzinie, o której regularnie ustawiamy ją, żeby posłuchać wiadomości.

 class="wp-image-660199"

MBUX możemy przy tym obsłużyć nie tylko za pomocą touchpadów i ekranu dotykowego, ale i głosu.

 class="wp-image-660217"

System stworzony przy współpracy z Nuance i wywoływany hasłem „Hej, Mercedes”, ma obsługiwać mowę naturalną.

 class="wp-image-660220"

Będziemy więc mogli zapytać o to, czy np. będziemy na jutro potrzebować okularów przeciwsłonecznych. Albo poprosić o ustawienie klimatyzacji na 20 stopni (widzieliśmy to już m.in. w nowym Audi A8).

 class="wp-image-660175"
REKLAMA

Nowy MBUX to też nowe usługi z pakietu Mercedes Me. Możliwe będzie np. wykorzystanie komunikacji Car-to-X do przekazywania informacji na temat warunków drogowych (śliska nawierzchnia, śnieg, etc.), czy łatwiejsze oznaczanie lokalizacji zaparkowanego auta.  

Gdyby tego było mało, cały system będzie można aktualizować bezprzewodowo, co oznacza, że jeśli pojawią się nowe funkcje, najprawdopodobniej nie będziemy musieli udawać się do dealera - wystarczy będzie zatwierdzić pobieranie pliku i trzymać się w pobliżu sieci WiFi.

REKLAMA
Najnowsze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA